• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Farthållare - Fartkameror

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Så länge man undviker de större europavägarna klarar man sig egentligen utan hastighetsmätare så här i Södra Norrlands inland och fjälltrakter. Naturligtvis under förutsättning att man håller uppsikt och använder sitt omdöme.
Det har hitintills räckt bra att lyssna till motorvarvet för att veta att man inte drar iväg för fort (och jag har klarat mig utan olyckor och endast drabbats av fortkörningsböter en gång, sommaren -72). Men nu, med alla dessa nya fartgränser, måste något göras.

Det känns som en övermäktig uppgift att hålla reda på alla dessa snabbt skiftande hastighetsbegränsningar och samtidigt kunna köra bil på ett säkert sätt. Nästan i klass med radarnavigering på sjön; då brukar man (jag) behöva avlösning efter som längst 60 minuter.

I mina husbilar har jag sedan 80-talet installerat farthållare, vilket underlättar betydligt, men nu känns detta otillräckligt. I min Garmin (som jag trivs med och inte vill byta ut) har jag fartkameravarning etc installerat men jag skulle behöva uppgift om aktuell fartgräns kontinuerligt uppdaterat.

Tips om hjälpmedel önskas!

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Farthållare

Tack för detta, Carnival. Men det jag söker är GPS-baserad information om gällande fartgränser, inte om fartkameror. Har för mig att jag sett en blänkare om sådan utrustning.
aake
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Farthållare

En grej hade ju varit om dom även satt en skylt om gällande hastighet på stolpen som kameran sitter på .
Detta är ju inte genomförbart antar jag eftersom då blir det väl för mycket information på stolpen ;) :) .
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Farthållare

GPS-baserad info om gällande fartgräns, alltså även där det inte finns kameror.

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Farthållare

Just så carnival. Men den enklaste apparaten varnar först när man kör 30 km/h för fort och de övriga varnar med både ljud och ljus vid (minsta?) överträdelse; kan kanske bli väl så störande vid exempelvis omkörning. Någon som har praktisk erfarenhet?

aake
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Farthållare

GPS-baserad info om gällande fartgräns, alltså även där det inte finns kameror.
aake
Hej Aake!
Den info som du efterfrågar finns sedan ca 2 år tillbaka i de uppdaterade kartprogrammen både för min Garmin 760 och Navigon 8410, informationen ingår i själva kartmaterialet (och uppdateras 4 ggr/år)!

Visning av gällande hastighetsgräns för den väg jag färdas på visas hela tiden som info med siffror inom en gul ring på GPS'ns display, ändring av gällande/visad hastighet sker med ett eftersläp på ca 20 meter efter resp hastighetsskylt.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Farthållare

Tack Relax! Jag måste kanske byta ut min gamla Garmin ändå. Trots att bestyren med att ladda ner alla POI och fartkameror måste göras om (och där jag inte alls kommer ihåg hur det gick till). Hade annars tänkt mig att komplettera med en Bobrik fartvarnare.

aake
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Farthållare

Har en Bobrik är nöjd gratis uppdateringar synd att den varnar bara i Sverige
Visar röda hastighetssiffror i andra länder
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Farthållare

Lånade en GPS av min polske svåger i juni för resa upp till
Masuriska Sjöarna i NO-hörnet av Polen.

Vet int om svågern satte snål gräns på "hastighetskontrollet".
Jag har aldrig förr blivit så utmuad!

Sjy Futton! :oops:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.600
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Farthållare

En grej hade ju varit om dom även satt en skylt om gällande hastighet på stolpen som kameran sitter på .
Detta är ju inte genomförbart antar jag eftersom då blir det väl för mycket information på stolpen ;) :) .

Detta påpekade jag för något år sedan till Vägverket som lovade att efterhand de sätter upp nya kameror så kommer en skylt på eller strax före kameran med uppgift om gällande hastighet.

Gunnar /medlem
 
H

hilding jonasson

Guest
Sv: Farthållare

Hej
Jag har en TOM TOM Gps och har kört tor till Portugal några gånger i personbil med denna på småvägar där det fanns en uppsjö av kameror, speciellt i Frankrike.
Den uppdateras hur ofta du vill via en PC anslutning. Det kostar ca 5-600 kr/år att få kartor och kameror uppdaterade för hela EU. På displayen syns vilken hastighet du har och siffrorna blir röda om du överskrider tillåten hastighet. Det finns också info om vad som är tillåtet. Med husbil tror jag man håller sig till fartgränserna bättre än med personbil men en GPS måste man ju ha ändå tror jag om man vill undvika betalvägar. Har läst något om att det skulle vara böter på att ha kameravarning i GPS så man får ha den lätt gömbar om man skulle bli stoppad.:msn_wink:
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Farthållare - Fartkameror

Jag har en IPhone med Navigon GPS nedladdad.
Har hittils fungerat väldigt bra.
Jag har fått mer än 4 större uppdateringar.

Finns i flera varianter.
Bara Norden, Europa mm.

Navigon har tagit fram en bra hållare med laddare för ett hyfsat pris.
Går att beställa på deras hemsida. Levereas på 3-4 dagar.

Den har förvisso inte alla specialfunktioner som en "rikitig" GPS, men den är funktionell.
Med röst angivelser, varning för hastighetsöverträdelser, fartkameror.

Ett alternativ då man allltid (nästan) har med sig sin telefon.

// Leif
 
F

F.d. 1903

Guest
Sv: Farthållare - Fartkameror

Ett alternativ är att komplettera med en Nokia smartphone, självklart gratis kartor till över 70 länder med gratis uppdateringar. Navigatorn "Kör" är redan installerad från fabrik, så den kostar inget extra. Du behöver ingen internetanslutning när du är ute och kör utan hastighetsvarningen (navigatorn) fungerar även i offline läge. Skulle du vilja använda smartphonen till annat under körningen så finns bra stöd för multitasking, d.v.s. hastighetsvarningen fungerar även då den ligger i bakgrunden.

Det finns två intervall att ställa in beroende på när du vill få varningar:
* Vägar under 80km/h, varning från 0km/h för fort till 30km/h för fort i steg om 1km/h.
* Vägar med 80km/h eller högre, varning från 0km/h för fort till 30km/h för fort i steg om 1km/h.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.793
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Farthållare - Fartkameror

I min Garmin Nüvi 760 har jeg installeret livsvarig opdatering. Lige nu har jeg kortversion City Navigator Europe NT 2012.4.

Denne version viser den aktuelle hastighedsgrense, der hvor jeg kører lige nu med et symbol i venstre side af skærmen.

Det er ikke 100% nøjagtigt, og du er naturligvis selv ansvarlig for at overholde hastighedsgrensen hvor du kører.
 
Toppen