• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Farthållare - bra/dåligt?

B

Birger&Monica

Guest
Där ser man vad lite tid man spar Men förbrukar mycket bränsle Jag tänkte att vi kunde ta diskutera om fathållare BRA ELLER DÅLIGT Jag upplever att det tar mer bränsle när den är i.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Hastighet

Farthållaren kan nog påverka bränsleförbrukningen både positivt och negativt. Kör du normalt så kallad eco drive, med bra framförhållning, lugnt tempo och överhuvudtaget kör stillsamt ökar nog förbrukningen med farthållare. Farthållaren har ju ingen framförhållning, kommer det en uppförsbacke kan ju inte farthållaren " ta sats " innan backen, utan märker inte av att det går tyngre förrän du är en bit upp och då ökar gaspådraget alldeles för sent. Samma gäller ju om du närmar dig en korsning eller bilkö, farthållaren kör ju på tills du bromsar eller kopplar ur den manuellt. Kör man eco drive släpper man ju gasen och rullar stilla och fint på högsta växeln ända fram till hindret utan att bromsa. Kör du däremot "08 taktik" d.v.s full gas, tvärstopp tillåten fart + 25 km/tim eller så, då kommer du att spara bränsle med farthållare om du ställer den på tillåten fart + 5 km/tim. Båda dessa exempel är väl ytterligheter så sanningen ligger väl nånstans mittemellan. I de flesta "normalfall" är skillanaden troligen ganska liten. Kombinationen stor bil, liten motor och farthållare är dock inte så lyckat. Då tror jag nog att det är bättre att "köra själv"
Ove.G
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Hastighet

Jag tror nog farthållaren kommer rätt nära minemum man kan köra själv. I längden kan det vara tröttande att minemera förbrukningen helt och man hamnar nog på farthållarens förbrukning. Nu bror det jite på farthållarens program. Vissa farthållare kan nog vara mer ekonomiska än andra. Jag har på den lilla mercedesen en knapp där jag kan välja om jag skall köra normalt eller ekonomiskt. Husbilen är så gammal att den inte ens har en farthållare.

Men sitter man och pumpar med gasen då kan många bilar ta väldigt. Hadde en Plymouth en gång. den gick på 1,1 liter om jag följde med trafiken. Den kunde lätt gå på 4 liter också om man pumpade med gasen. Men så behövde man nästan inte ge mer än halvgas för att köra ifrån trötta värstings BMW och Porchar.
 
B

Birger&Monica

Guest
Jag tänkte att vi kunde ta diskutera om fathållare BRA ELLER DÅLIGT Jag upplever att det tar mer bränsle när den är i.
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Hastighet

Farthållare är bra i vilket fall...man vänjer sig snabbt vid att som ökar bekvämligheten:)
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Farthållare - bra/dåligt?

Har kört husbil både med och utan farthållare.
På längre transportsträckor är det mycket bekvämt med farthållare och du slipper att få kramp i gasfoten. Risken är också mindre att du ofrivilligt ökar och ökar hastigheten.
 

Kurt & Ingbrith

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1369
Medlemskap
2023
Sv: Farthållare - bra/dåligt?

Hej !
Vill inte vara utan farthållaren, tror inte att bränsle förbrukningen blir högre.
Vår bil drar 0,96 vid 90 km och 1,05 vid 110 km.

reviera
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Farthållare - bra/dåligt?

När det gäller personbilar så reagerar ju farthållaren att i nerförsbackar så lättar den ju på gasen medans i uppförsbackar så blir det ju lätt plattan i botten och det slukar ju bränsle .

För min del så skulle det säkert spara bränsle med tanke på att hastighetshätaren lätt springer iväg lite för fort medans om jag kör med farthållaren så lägger jag mej i laglig fart .

Sen om det skulle dra mera bränsle struntar jag i för att skulle jag hela tiden räkna på om bilen tar 1 liter milen eller 1,1 så kan jag lika gärna stanna hemma .
Kör man sedan väldigt ekonomiskt så vill det till att man inte kör något fel för då försvinner ju diesel till ingen nytta .
Som exempel på vägen ner till Italien så låg min förbrukning på riktig snålkörning som lägst på 0,96 ( i baksuget på lastbilarna) och på vägen hem med högre fart och mera gasande i uppförsbackarna så låg jag på 1,15 .

Kort "skrivet" fins det farhållare så skulle jag använda den så fort jag kunde även om det drog mera .
 

Miata

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1927
Medlemskap
2025
Sv: Farthållare - bra/dåligt?

Största vinsten med farthållaren tror jag är "uteblivna fortkörningsböter". Om det är t ex 50 eller 70, så är det nog ganska lätt av misstag köra lite fortare. Speciellt om det är en stor fin väg, och man tycker att hastighetsgränsen är omotiverat låg. Med användning av farthållaren gör du själv ett aktivt val - att hålla hastighetsgränsen eller inte. /Janne
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Farthållare - bra/dåligt?

Tycker det är bra, använder den mycket.
Upplever att det blir jämnare rytm i körningen.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Farthållare - bra/dåligt?

Hello
För min del använder jag farthållaren på slät väg i hastigheter över eller lika med 90 km/h. Om jag kör runt 80-85 på kuperad väg så upplever jag att jag inte har kontroll på vridet. Jag menar att det känns inte bra att fresta lådan med okontrollerade vridchockar på hög växel i farter under 90 km/h. Så är det inte slät så manuell körning och då får bilen sacka i uppförsbackar eller så växlar jag ner!

Sedan en hälsning till signaruren "MIATA". Det finns ett par sådana hemma hos oss också. Lite annat än husbilsåka, eller hur:yes:

Anders & Marie-Anne Bohman
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Farthållare - bra/dåligt?

Hej
På plan väg är ju farthållaren oslagbar, spar bränsle,på backiga avsnitt drars det ju skälvklart mer bränsle,då är det ingen "eco drive"precis som Ove.G skriver,då brukar jag sänka farthållaren 5-10 km,och sen stöttar med gas utför när det är medbacke.
Eco Drive har vi praktiserat sen 70 talet ,det finns mycket att spara på detta körsätt.
Bernt
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Farthållare - bra/dåligt?

Farthållare o automat (comfort-matic) är toppen, tror att förbrukningen minskar senaste Europa resa 0.86 köede nästan hela tiden med farthållaren på.
Leif
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Farthållare - bra/dåligt?

På tal om fortkörningsböter:

På den lilla bilen jag har finns en funktion på farthållaren som heter Limit.

Den ställer man in vilken hastighet bilen skall gå max.
Om den är stäld på 50 så går inte bilen mer hur man trycker på gasen, utom om man trycker ännda ner o Kickdown, då kopplas den förbi.

Funktionen skall vara en saks som begärs av Tyska bilister för att slippa råka ut de dyra fortköringsböterna som är där.

Det behövs ju inte många sekunders ouppmärksamhet vid fel ställe så är farthållaren betald.

Det händer att jag kår på den i stan när det nästan inte är någon trafik. Man ger gas som motsvarar 90 och sedan har den på 50. När man kommer till en 70 sträkka så petar man till farthållaren 2 ggr uppåt och bilen håller 70. När det blir 50 så perat man till 2ggr neråt och bilen gör 50. Bekvämt att inte behöva kika på hastighetsmätaren och justera gasen utan man kan ägna sig åt trafiken i stället.

Vet nu inte hur utbred den funktionen är bland farthållarna.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.544
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Farthållare - bra/dåligt?

OOOOOOooooootroligt bra!!

Jag har haft farthållare på mina 4 senaste personbilar. Och nu även på vår "nya" husbil.
Fantastiskt skönt att slippa sitta med foten på gaspedalen i timmar.
Kan inte säja om det drar mer eller mindre bränsle men farthållaren vill jag inte vara utan. Den har blivt ett krav vid framtida byten.

mvh - Åke
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Farthållare - bra/dåligt?

Ja det är väll som med automat. Många är kritiska och tycker det är väll inget att ha, till dom har kört med det och sedan kan dom inte tänka sig att vara utan.
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Farthållare - bra/dåligt?

Detta är första bilen som vi har farthållare, o ligger man strax under 90 på motorväg e det riktigt bekvämt o skönt o ligga där i sin egna lilla värld.
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Farthållare - bra/dåligt?

Samma här,våra krav är: Farthållare,automatlåda,AC.....färddator är ett verkligt bra hjälpmedel på många sätt och det hjälper verkligen till att sänka förbrukningen om man vill.Man ser direkt att det staffar sig att köra fortare.
 
Toppen