• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fart kameror

Berra

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Hej har ni kört mellan Motala och Ödeshög nyligen,där ska nog staten gräva guld det finns inte en GPS som kan hålla rätt på hastigheten där,det finns alla fart gränser nu sen det har blivit möjligt att ha 10 intervaller mellan,det fanns från 30 till 100 km vår GPS klarade inte av ändringarna

MVH Berra

Berra

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Sv: Fart kameror

Du där ändrar så många gånger och på korta sträcker så varken jag eller tanten kunde klara ut vilken hastighet det var,där är ibland bara några 100 meter i mellan skyltarna och är det då tätt trafik så tror jag nog vem som helst kan missa även den bäste.

MVH BERRA

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Det finns sträckor med hastighets skyltar där man ändrar hastigheten efter
omständigheterna som råder.Då finns det nog ingen GPS som hänger med.
Då gäller det för föraren att läsa skyltarna.
Trevlig sommar.Kör försiktigt.
HaDe Hasse

Tant Sture

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024

Angående sträckan Motala Ödeshög så har jag sett, (faktiskt passerat då det skedde) på ett avstånd av ca 1000 meter före kameran sett hur man "Borrade hål i Asfalten". ca 10 - 15 cm stora rundlar som sedan har limmats fast med Tjära återigen. Detta skedde på samma körbana och färdriktning som jag for fram på, vad detta ska vara till för har jag ingen aning om. Men kanske någonting endast Vägverket har kunskap om, eller så finns det någonting därunder som har en viss betydelse av min hastigeht. Har efter detta sett dessa rundlar på andra platser i landet.

Tant Sture

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Kan muligens være en kjerneprøve, vv foretar slike i forskjellige strekninger. Det borres ut en prøve av veikroppen som analyseres for å fastsette hvor stor belastning de vil tåle om våren. Jobbet selv med databehandlingen for det norske vv på dette fagområdet for ca. 30 år siden.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Svenska folket blev väl alltför laglydiga med att hålla fartgränserna med de gamla systemet och därmed mindre bötesintäkter. Nu har det säkert ändrats och hjälper inte detta så kan man ju ha 5-km intervaller.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

För min del så anser jag, trots att jag försöker hålla fartgränserna, att det är rena turen att jag inte fått fortkörningsböter sedan 1972. Det överstiger mänsklig förmåga att ta in all information på vägskyltarna utan missar, i vilket fall vid körning längre än någon timme. Jag vill gärna jämföra med vad man kan prestera vid högfartsradarnavigering till sjöss, pass om trettio minuter utgör ungefär gränsen för en tränad navigatör, sedan behövs avlösning.

Jag är själv mycket glad åt den hjälp jag får av navigatorns fartvarningar.

aake

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Jag körde sträckan i onsdags. Håller med om att detta måste vara en av Sveriges mest hastighetsskyltade väg. Trots att jag försökte hålla rätt hastighet, så bromsade jag instinktivt när kameran dök upp, för jag blev osäker om det var 50, 60, 70 eller 90 som gällde.

Berra

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023

Det var ju roligt att fler reagerat,då finns det fler än jag som tyckte att det var svårt att vara uppmärksam på trafik och skyltar.

Berra kör Ingela läser skyltar:dog:

WIRADO

FD HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023

som Ingela & Berra gör,gör vi oxå :).Du kan ju inte köra bara och lita på GPS.Läste att man behöver uppgradera 2 ggr/år.Hur många gör det?Själv gör jag det ung.vartannat år.Ett tips är att stänga av varnaren för kameran då är det ju skyltarna som gäller.Precis som i verkligheten alltså.Körde själv sträckan Ödeshög-Motala häromdan upplevde inte samma svårigheter.(GPS:en var avstängd)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det räcker inte med att uppgradera två gånger om året. I år skall sättas upp 100 nya kameror och då bör man uppgradera åtminstone varje vecka för att vara på säkra sidan.

Tant Sture

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024

I dag på färd mellan Motala Ödeshög med ösregn så hade jag kameran med, givetvis måste jag plåta vad jag tidigare sett. Kan det vara Kärnprov som du säger Knut ?
Första hålet 1600 m före kameran, nästa 600 meter före och sista 400 meter före Kamera.

Tant Sture

Bilagor

• DSC_0012.jpg
    DSC_0012.jpg
    118,6 KB · Visningar: 3
  • DSC_0014.jpg
    DSC_0014.jpg
    95,2 KB · Visningar: 2

Lars

HBK Medlem
Kommun
Klippan
HBK-Nr
100
Medlemskap
2025

Jo det är prov på asfalten . Det finns även på vägar utan fartkamera

Tant Sture

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024

Tack för det svaret Anne o Lars. Det blir plattan i botten som vanligt, man lever ju bara en gång och nu . Alltså ska det gå med en Sjujädra fart, alltid först på plats.

Tant Sture

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

På tal om sjujädra fart nu finns en uppdatering av svenska fartkameror!

PS! Han skrev fartkameror men det verkar vara laserplatserna som har uppdaterats!

Senast ändrad:

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Nja

Det är både fartkameror, laser och utebadsfilerna som är uppdaterade 090718.

Kåre

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det trodde jag också men om du går ett steg till ser du att så inte är fallet.

F

F.d. 15312

Guest

Hej har ni kört mellan Motala och Ödeshög nyligen,där ska nog staten gräva guld det finns inte en GPS som kan hålla rätt på hastigheten där,det finns alla fart gränser nu sen det har blivit möjligt att ha 10 intervaller mellan,det fanns från 30 till 100 km vår GPS klarade inte av ändringarna

MVH Berra
Det finns inte heller en "normal" bilförare som kan hålla reda på dom variationerna av hastighet på sträckan Askersund-Ödeshög längre.
Själv kör jag med solskyddet i "halvläge" för att gardera mig........:cool:
Vad håller transportstyrelsen påmed???
Vore kanske bättre med 80 km hela sträckan??
Mvh mrabarth

Toppen