Sv: Familje- och handikapp-parkering
Det kanske handlar mer om att visa hänsyn till dom som har småttingar i bilen och inte utnyttja sådana platser om man inte har småbarn i bilen. När jag inte har några barn med mig, så parkerar jag på en vanlig plats, men jag ser ibland också "barnfamiljer" som ställer sig på familjeparkeringen trots att de är ensamma i bilen, det verkar som om det är OK för dom att stå där, bara man har en bilbarnstol monterad i bilen...Då retar dom ju antagligen folk ännu mer...och skapar dåligt rykte för oss barnfamiljer som sköter sig.
Men det är inte så vanligt, det är mer vanligt att folk som inte alls har några småbarn (och oftast har jag noterat att det är folk i 50-60 årsåldern som mest ställer sig där, oftast män också...)
Jag tycker det är tråkigt att folk utnyttjar något som var avsett för någon annan med förevändningen att det inte är olagligt.
Ett exempel på sådant tänkande har jag sett här i Kungsbacka. Det ligger ett villaområde med lite äldre hus, många är flerbostadshus, alldeles bakom Kungsbacka Station. Det är inte så lätt att få tag på en parkering för de som åker med pendeln till Göteborg, det förstår jag, men då har folk istället börjat parkera på den gatan i detta villaområde, vilket medför att de om bor där, knappt får plats med sina egna eller besökandes fordon. Det är inte olagligt (än så länge) att parkera så på denna gata, men jag tycker att det är rent av skamligt att utnyttja det som egentligen är avsett för någon annan. Och i det flesta fall handlar det om ren lathet/snålhet, att man inte orkar gå några extra steg eller betala några kronor...
Det finns gott om parkeringsplatser för dessa pendlare i närheten av stationen, men det kostar pengar och är längre att gå.
Lika irriterad blir jag när det på ett fullsatt pendeltåg sitter ett gäng med ungdomar på de platser som är avsedda för äldre/rörelsehindrade, så de som skulle behövt de platserna får stå upp istället. Inte olagligt, men skamligt tycker jag!