• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Familje- och handikapp-parkering

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Familje- och handikapp-parkering

Stadsjeepåkande människor upplever jag som folk som har svårt att hävda sig på annat sätt. Dom struntar i det mesta. Handikapparkeringar har jag för mig är för fysiskt handikappade---- för psysiskt handikappade hade vi i fjollträsk förr Beckomberga. Där var det oftast långtidsparkering. Men det är ju nerlagt förståss.

F

F.d. 297

Guest

Fler bilar borde ha skjutdörrar.

Vi har den nya Cetroé bilingo med skjutdörrar bak det är smidigt men ändå är man rädd att någon ska kasta upp dörren. Dom kan ju inte pakera rakt heller det verkar som dom tror dom är ensamna på pakeringarna. Eller så har dom så bråttom så de hinner inte att pakera som dom ska. Här i Stockholm där kan man bli knäpp på idioter till billister de tutar de tränger sig och de har sig. Jag blir vansinig på billisterna i Stockholm. Det är så bråttom bråttom. Man märker när man kommer på en mindre stad folk tar det lugnt tar hänsyn så man kommer av sig lite. Man är van vid Stockholmsstresset.

Anita i Täby

Kastanj

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2026

Kul tråd det här med familje och handikapp parkering.
Jag kan intr förstå varför man lägger familje parkeringsplattserna så nära in och utgångarna, det skapar ju bara problem om man lägger dom lite längre ifrån in - ut gångarna så får säkerligen barnfamiljerna ha dom ifred.

Och David! Vem säger att man måste ha bilbarnstol i bilen för att nytja familje plats?

Jag bukar göra som Aljas man , parkerar en bit ifrån in-ut gångarna så slipper man den värsta trängseln.

F

F.d. 10115

Guest

Det skulle kanske behövas nån form av tillstånd,liknande system som på handikapp platser? Anledningen till att dom familjeplatserna finns nära ingången skulle kunna vara att barn öppnar dörrar utan att tänka sig för vad man än har lärt dom,barnfamiljer handlar kanske mer än ett par och då är det kanske en service från affärens sida att dom inte ska behöva ha så långt till bilen....bara några tankar.

Trots att vi har två barn som sitter i bilbarnstol och har skjutdörrar på båda sidorna väljer jag att parkera långt bort från ingången,helst en hörnplats för att försöka undvika att få en bil precis intill. MEN även om jag står helt själv på parkeringen längst bort från allt kan det hända att det står en bil alldeles intill min även om det bara är våra bilar på parkeringen.Hur tänker en sån människa??? En sån människa är en idiot!!:mad:

maro

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2025

citerar "Jag kan inte förstå varför man lägger familjeparkeringsplatserna så nära in och utgångarna, det skapar ju bara problem om man lägger dom lite längre ifrån in - ut gångarna så får säkerligen barnfamiljerna ha dom ifred"

Detta är nog den mest troliga förklaringen till att det parkeras liten hur som helst på familjeparkeringen tror jag. Vi brukar alltid parkera så långt bort som möjligt från ingången för att slippa få någon bil vid sidan om oss. Detta har hjälp oss mycket bra ifrån att få de tråkiga o fula märken i sidan på bilen. Förra bilen hade vi i fem år utan att få ett enda litet märke på sidorna. Vi jobbar på att de nya skall klara sig lika bra. Tar inte någon längre tid att gå 50 meter extra. Man år ju frisk i benen fortfarande tack o lov

Mvh
Rolf

F

F.d. 6238

Guest

När man sitter å läser alla inlägg i denna tråd så blir jag lite "undrande".
Hur kan det vara så att, som många skriver, att om man parkerar ---längst bort--- på en STOR parkeringsplats så kommer alltid någon IDI-- ja i varje fall bilist och parkerar så nära att det knappt går att komma in i sin bil.
Mycket konstigt fenomen! VARFÖR??

Och skulle det vara så att någon med Stadsjeep parkerar bredvid en så måste det väl vara ett sätt "att spänna musklerna".

TROTTS att det finns HUR MYCKET PLATS SOM HELST på parkeringen.

Ja, de är tur att man har en ---LITEN bil----.

Hls Kurt och TREVLIG ADVENT på Er alla.
:twitcy::twitcy::twitcy::twitcy:

F

F.d. 1997

Guest

Kastanj, lagen säger det! Är barnen kortare än 135cm så måste man ha någon form av "hjälpmedel" för att barnen ska sitta rätt. Detta kan vara i form av ett babyskydd, bilbarnstol, bältesstol eller bälteskudde, som även kan vara integrerad i sätet.

När barnen är längre än 135cm så antar jag att de är så stora att de kan sätta dit säkerhetsbältet själva och ta bort det själva även att de kan komma ut ur samt in till sin plats i bilen, därmed minskar behovet av att parkera på familjeparkering.
/David

Bengt o Inga-Lill

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2483
Medlemskap
2024

I min dagliga gärning, kör jag buss.
Tror Ni att det finns så många som har handikapptillstånd, för att springa till bankomaten.
Det är bara det, att de flesta som parkerar på h-plats, står alltså e halv billängd framför h-platsen.
Detta ger vid handen att det är stört omöjligt för oss att komma in med 18 mtr ledbuss, på hållplats.
Plus att det går så bra att parkera mitt på hållplatsen, för det fanns ju ingen buss där då.
Ser tyvärr alltför många "lata" individer varje dag.
Som ni säkert förstår, så försöker alla att komma så nära en entre, som det bara går. Förstår inte att affärerna försöker med drivein, tänk så mycket "lata" kunder de skulle få.
Om dom står ivägen för nån annan, "shits happend". Nån som verkligen behöver denna plats, får vackert vänta tills vederbörande flyttar på sej. Med kaos som följd.
Ni ska veta att jag ser upp till alla som verkligen kan skyltar och trafikregler. Och bryr sej.
Bengt

F

F.d. 297

Guest

David;

fam_park.jpg

Jag tror mig inte sett denna skylt i Täby men kan hända att den finns inne i Själva Stockholm och dit åker vi inte för där kan man glömma att hitta någon handikappakering eller någon pakering i övrigt då får man någ skaffa sig ett litet flygplan men vart ska man landa med den i så fall? Lika illa med den skulle det vara. Tur att man har allting här i Täby norr om Stockholm. Nu hörde jag på nyheterna i går att regiringen vill införa bilfritt på vissa gator inne i Stockholm på helgdagarna. Men det var bara ett parti de övriga var emot det. Så man vet inte vad det blir av den frågan.

Anita i Täby:music-icon::confused::confused::confused::music-icon:

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 15719

Guest

Kastar mig handlöst in för att sortera äpplen och päron.

Handikapp-parkering får endast nyttjas om man har ett giltigt handikappstillstånd utfärdat av myndighet - alla andra som står på en sån plats kan få parkeringsanmärkning. Och har alltså gjort sig skyldiga till ett lagbrott genom att inte följa gällande parkeringsregler.

När det gäller familjeparkering är det inte ett juridiskt begrepp utan mera en service som handlare erbjuder sina kunder. Du måste alltså inte ha en napp hängande i backspegeln eller en barnstol synligt placerad. Det behövs därför inte heller någon kontroll om dessa platser "missbrukas" och inget straff kan utmätas för felaktigt utnyttjande.

Erkänner att jag inte läst varenda ord i varenda inlägg och om någon redan förklarat den här skillnaden kan jag bara hålla med!

Fler frågor???

/elisabeth :wink:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Det kanske handlar mer om att visa hänsyn till dom som har småttingar i bilen och inte utnyttja sådana platser om man inte har småbarn i bilen. När jag inte har några barn med mig, så parkerar jag på en vanlig plats, men jag ser ibland också "barnfamiljer" som ställer sig på familjeparkeringen trots att de är ensamma i bilen, det verkar som om det är OK för dom att stå där, bara man har en bilbarnstol monterad i bilen...Då retar dom ju antagligen folk ännu mer...och skapar dåligt rykte för oss barnfamiljer som sköter sig.
Men det är inte så vanligt, det är mer vanligt att folk som inte alls har några småbarn (och oftast har jag noterat att det är folk i 50-60 årsåldern som mest ställer sig där, oftast män också...)
Jag tycker det är tråkigt att folk utnyttjar något som var avsett för någon annan med förevändningen att det inte är olagligt.
Ett exempel på sådant tänkande har jag sett här i Kungsbacka. Det ligger ett villaområde med lite äldre hus, många är flerbostadshus, alldeles bakom Kungsbacka Station. Det är inte så lätt att få tag på en parkering för de som åker med pendeln till Göteborg, det förstår jag, men då har folk istället börjat parkera på den gatan i detta villaområde, vilket medför att de om bor där, knappt får plats med sina egna eller besökandes fordon. Det är inte olagligt (än så länge) att parkera så på denna gata, men jag tycker att det är rent av skamligt att utnyttja det som egentligen är avsett för någon annan. Och i det flesta fall handlar det om ren lathet/snålhet, att man inte orkar gå några extra steg eller betala några kronor...
Det finns gott om parkeringsplatser för dessa pendlare i närheten av stationen, men det kostar pengar och är längre att gå.
Lika irriterad blir jag när det på ett fullsatt pendeltåg sitter ett gäng med ungdomar på de platser som är avsedda för äldre/rörelsehindrade, så de som skulle behövt de platserna får stå upp istället. Inte olagligt, men skamligt tycker jag!

F

F.d. 1997

Guest

Aljas, jag förstår inte ditt inlägg #30 men jag kan nämna att jag inte har sett den i Partille heller. . .

Önskar alla ett trevligt veckoslut!
/David

Toppen