• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Familje- och handikapp-parkering

F

F.d. 10115

Guest
Kommer nyss hem från en storhandling med familjen och funderar över varför det är så många som parkerar på familjeparkeringar trots att dom är helt ensamma i bilen?? Men däremot är det är det ingen som parkerar på handikapps parkeringarna...:confused:
Borde ju vara samma sak.

Är det nån här som kan ha nån vettig teori?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Familjeparkering och handikappparkering

Står du på handikapplass uten det blå skiltet med rullestol godt synlig innenfor frontruta så blir du fort bøtlagt eller fjernet. Skiltet på være utstedt av lovlig myndighet (oftest komun).

F

F.d. 10115

Guest
Sv: Familjeparkering och handikappparkering

Borde ju vara samma risk att få bular på både handikapp och familjeplatser...:confused:

F

F.d. 10115

Guest
Sv: Familje- och handikapp-parkering

Okej,fast på handikapp platserna är det sällan eller aldrig några bilar så det borde ju vara bättre...men nu har jag ju fått en förklaring:)

Anledningen till att jag har lagt märke till detta är att jag sällan orkar följa med frugan in i affärerna utan sitter ofta kvar i bilen eller kör en runda medans jag väntar.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Hej jag blir också irriterad när dom som inte har småbarn parkerar på familjeplatserna, dom är ju till för oss som har små barn i bilen. Om dom bara kunde förstå hur svårt det är att lyfta ur eller i en tung (15kg) tvååring från/till en bakåtvänd stol när det bara är 30 cm tillgodo till nästa bil... Man bryter nästan ryggen av sig. Jag har svurit ve och andra ord när jag måste parkera på en "vanlig" trång p-plats, jag brukar alltid vara noga med att ställa mig mitt i platsen, så jag har lika stort avstånd till varje linje vid mina sidor, och så är det nån IDIOT som inte vet vad ratten är till för i en bil, som ställer sig PÅ LINJEN åt vänster, vilket medför att när jag ska lasta in mina barn från bilen högersida, kommer jag inte ens åt att öppna dörren, och absolut inte att få in ett barn i bilstolen. Jag kan ju inte direkt lämna barnen utanför och backa ut bilen (=livsfarligt), utan då måste jag stuva in dom "lösa" i bilen genom den andra dörren, backa ut och ställa mig så jag inte står i vägen för någon annan, sedan ta ut barnen igen och spänna fast dom i sina stolar.
Allt detta bara för att folk inte kan parkera/tänka. GRRRR....:mad::mad::mad:
Och för att familjeplatserna (där det finns utrymme för att öppna bildörren så man får ut och in kidsen även om grannbilen inte ställt sig helt rakt) är upptagna av folk som inte behöver stå där...
Grrrr vad arg jag blir på sånt....och jag har haft lust många gånger att skriva en lapp och lägga i rutan när folk inte kan parkera riktigt, men så har jag räknat till 10 och sen åkt därifrån...

F

F.d. 11293

Guest

ähumm! :confused:
vad är familjeplatserna, jag har aldrig sett dessa, finns det något vägmärke som visar något om detta.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, om man vänder lite på problemet...grundar inte allt detta sig på att de som ritar/anlägger parkeringarna "klämmer" in tio p-platser där det bara borde ha fått plats åtta normalplatser. (Från en med fem st. skapliga parkeringsskador på två år.)

JANKRO.

Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Absolut rätt. Köp en amerikanare och se var du kan parkera. Finns ju en del hyggligt stora europeiska bilar också som inte ryms i en "normal" p-ruta. Förstår alla frustrationer på dörruppslag som drabbar bilägaren. Jobbar som bilplåtis och vi har massor av sådana skador som drabbar oskyldiga bilägares privatekonomi.

F

F.d. 297

Guest

Jag håller fullständigt med Er alla om detta problem Dom gör pakeringarna alldeles för trånga. Vi har ju handikapptillstånd för jag är rörelsehindrad och har rullstol. Jag brukar ibland sitta kvar för jag orkar inte heller alltid följa med in i affären. Men när min man åker ensam då får han inte använda handikappakering vilket aldrig falla honom in heller. Det finns tillräckligt med folk som spelar rörelsehindrade och lånar dessa pakeringstillstånd av både vänner och familjen å jag blir så ett tu tre så förbannad att folk inte kan vara tacksamma att dom kan springa och gå. Min man brukar leta efter pakeringar där det inte står så mycket bilar samt inte så tätt inpå. För att slippa få bulor i lacken samt repor. Folk bryr sig inte om andra längre tyvärr dom tänker bara på sig själva nu för tiden. Dom har ju så bråtom jämt det ska gå undan. Så det där med pakering är ett delämma nu för tiden. Men handikapplatserna är ju breda o bra så dom ska jag inte klaga på.

Anita i Täby

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Jag har en amerikanere också, Chevrolet Blazer K5 (2,05 m.bred). Får "krypa" ut ur den på en normalplats, eller ställa den i nästa "socken" och ta bussen till affären.

JANKRO.

Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Visst, håller helt och hållet med om att rutorna är för trånga, men som bilist kan jag ju inte göra något åt det mer än att parkera mitt i min ruta, men detta tycks endast ett fåtal bilägare klara av att göra, hade alla parkarat rakt och mitt i sin ruta, så hade det säkert varit färre parkeringsskador. Sen tror jag att det finns idioter som helt enkelt skiter i om det blir ett märke på grannbilen, de kanske har en företagsbil eller nåt. Eller så har dom gottom pengar själva. Kan helt enkelt inte förstå att någon annan drabbas hårt ekonomiskt. Fy vad arg sånt gör mig, finns ingen hänsyn eller respekt...
En gång när jag skulle parkera på vårt lokala köpcenter Kungsmässan här i Kungsbacka, så blev jag helt utskälld. Jag kom och körde sakta och lugnt, det fanns en tom P-plats strax till höger framför mig. Jag såg ingen annan bil där, bara en bil långt fram. Jag blinkade och körde in. När jag hade klivit ur bilen kommer en kärring fram och skriker och gapar att jag har tagit "hennes" plats, hon hade stått länge och väntat påstod hon. Jag orkar inte bråka med såna idioter, så jag körde därifrån. Till saken hör att det fanns gott om lediga platser, så jag parkerade två bilar därifrån istället. Helt otroligt att man kan bära sig åt så. Hon stod inte ens i närheten av denna lediga plats, så jag förstår inte hur hon kunde påstå att jag snodde platsen frasmför hennes näsa. Ångrade faktiskt efteråt att jag flyttade bilen, men i en sån situation så reagerar jag iallafall instinktivt att hellre backa än att ge sig in i en konflikt som första åtgärd.
Sen verkar det som folk kan slåss om platserna närmast ingången för dom orkar inte gå nåt längre...jag ställer mig helst längst bort där det finns många tomma rutor, och går hellre längre för att slippa eventuella parkeringsskador...
Tänk om världen vore befriad från idioter, vilken underbar värld att leva i...fast då hade jag ju inte haft nåt att skriva om i denna tråd...

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

När du nu parkerat i en annan socken och kommer tillbaka till p-rutan så kan man ge sig den på att det står en galning alldeles intill bilen så att det är hart omöjligt att öppna dörren. Jag har en sommarbil -BMW 840 Ci som jag är mycket rädd om körd knappt 8 tusen mil och från 1995. Jag parkerar så långt bort som möjligt men alltid när man kommer tillbaka så står det bilar tätt intill trots att det finns gott om parkeringsutrymme runt om. Fråga om jag fått något dörruppslag! Märkligt va?
Hälsningar Bror

Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Absolut, alla galningar som inte har det goda omdömet att låta bli att skada andras bilar borde ha skjutdörrar om ens dörrar alls.
Det mesta i livet handlar ju om ansvar omdöme och hänsyn men det har man tydligen glömt. Kan det vara något som gäller andra men inte en själv?..........

F

F.d. 1997

Guest

Så här ser skylten ut som så många tyvärr ignorerar. Så många bilar jag sett som stått på dessa platser utan någon typ av bilbarnstol. . . Man blir sååå matt!
--------------
dotorparn, skylten finns t.ex. vid IKEA i Bäckebol
--------------
/David

Bilagor

• fam_park.jpg
    fam_park.jpg
    11,3 KB · Visningar: 427

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Vi bor nästan mitt i Knalleland i Borås. Så gott som dagligen promenerar vi dit, 2 minuter, och får oss ett gott skratt när vi tittar på detta parkeringselände. Tänk att det ska vara så svårt att parkera en bil inom denna ruta som erbjuds. Dom som har har det svårast är dom med s k stadjeepar. Dom har ingen aning om var bilen börjar och slutar. Vad jag avskyr mest är dom som parkerar på rutorna för handikappade utan att ha tillstånd. Dagligen finns det sådanda här i Knalleland och i city. Det finns ju en anledning till att det finns handikapparkeringar! Det kräv mer utrymme så klart.

Parkering för barnfamiljer är tyrvärr inte så vanligt än i Borås. Det ställe jag vet är ICA City, Knalleland. Men det finns mycket gott om parkeringsplatser utanför alla dom stora köpcentren i denna stad så att det behövs inte helt enkelt. Du kan öppna dörren till bilen och utan problem ta ut dit barn säkert. Men om lilla pigga barnet springer iväg....

Toppen