• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Förnya körkort innan giltighetstiden löpt ut?

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Är nog läge för att få någon politiker att förstå problemet och få denne att skriva en motion om att förtydliga reglerna så tillvida att åtminstonde myndigheten transportstyrelsen vet vad de talar om! Direktivet kommer från EU men att anpassa det till svenska förhållanden kommer an på vår regering/riksdag.
Finns det ingen här med kontakter med någon lämplig politiker?

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Direktivet kommer från EU...
Körkortsdirektivet kommer förvisso från EU, men de undantagsregler som finns i olika länder är nationella bestämmelser.

Att tolka den svenska undantagsregeln, som ger oss med "gammalt" B-körkort rätt att framföra personbilar (inte enbart husbilar) med en totalvikt över 3,5 ton, är således en inhemsk angelägenhet.

Kanske kan någon i Trafikutskottet (Trafikutskottet) förmås intressera sig för frågan?

Pålle

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Varför inte?

Problemet här är ju att de allra flesta inte vet vad som gäller för dem.... då måste man vända sig personligen till transpotstyrelsen....
Njae. Tror jag förstår ditt resonemang, men Transportstyrelsen skapar inte prejudikat, det gör domstol. En lagakraftvunnen dom i Tingsrätten blir till praxis och fastslås den i högre instans blir den prejudicerande. Om praxis eller prejudikat på något sätt förtydligat att behörighet B varit ogiltigt någon gång efter 1 juli 1996 och därmed undanröjt farfarsregeln skulle den domen troligen gälla olovlig körning, där någon förare blir dömd. Att bli det prejudikatet unnar jag ingen här i klubben. Det var så jag menade.

Frågan måste förtydligas på annat sätt.

Det är som sagt svårt att hitta direkt lagtext. Men Transportstyrelsens definition av körkortsklass B, är en sammanställning av text i Körkortslagen (1998:488), 2 kap ang behörigheter och kapitlet gällande övergångsbestämmelser.

B
Behörighet B
18 år

(21 år för trehjulig MC över 15 kW)
1. Personbil eller lätt lastbil med en totalvikt på högst 3,5 ton, och
  • en släpvagn med en totalvikt på högst 750 kg
  • en släpvagn med en totalvikt som är högre än 750 kg, förutsatt att bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte är över 3,5 ton.
2. Terrängvagn
3. Motorredskap klass I (motorredskap som är gjorda för hastigheter över 30 km/tim)
4. Trehjulig motorcykel
5. Fyrhjulig motorcykel
Behörighet B ger även rätt att köra:
  • Moped klass I och klass II
  • Traktor a och b
  • Motorredskap klass II.
Terränghjuling och snöskoter (om man tog körkortet före den 1 januari 2000).
Övergångsregel
B (utfärdat före den 1 juli 1996)
Det innebär att man får köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton, så länge behörigheten inte har varit återkallad (eller varit ogiltig av något annat skäl) efter den 1 juli 1996.

Fram till 1996 stod det i den gamla Körkortslagen (1977:477), att man på B-körkort fick köra lätt lastbil (högst 3 500 kilo) och personbil. Den senare omfattades inte av några viktbegränsningar, vilket via en ej tidssatt övergångsregel fortfarande gäller och som kallas för farfarsregeln! (Det fanns troligen inte någon tanke på att en pb kunde väga över 3 500 kg. Pb klass 2 infördes först 2006)

Sedan kan man tolka Transporstyrelsens definition i övegångsregeln: "...återkallad (eller varit ogiltig av något annat skäl)" väldigt olika.

Transportstyrlesen säger vidare på annan plats att man kan förlora behörigheter om inte körkortet förnyas i tid.

B är en behörighet och för att ytterligare komplicera situationen så är farfarsregel inte en behörighet, utan en övergångsregel, dvs ett undantag!

Men återigen. För att inte råka illa ut, förnya körkortet i tid!

Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Det fanns troligen inte någon tanke på att en pb kunde väga över 3 500 kg
Tanken bakom övergångsregeln var, så vitt jag vet, att de med B-behörighet som körde tunga ambulanser (ambulanser är givetvis personbilsregistrerade) skulle kunna fortsätta göra det utan att vidareutbilda sig.

(Kolla gärna tekniska data för några ambulanser – t.ex. WLC20L, BBF11G eller GNH58B – som alla är personbilsregistrerade och som har en totalvikt som överstiger 3,5 ton.)

Pålle

Senast ändrad:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026
Det är inte alls komplicerat på något sätt. Inte vad som gällde när jag skulle förnya mitt körkort i alla fall. Fick som vanligt skickat till mig per post det underlag som skulle skickas in för förnyelse efter tio år. Befann mig då i Spanien utan möjlighet att komma till Sverige i tid för detta. Inga problem med det. Kom en påminnelse efter 30 dagar med nya handlingar att skicka in. Det enda som hände var att körkortet inte längre var giltigt som legitimation. Fick då använda mitt pass istället. Dom behörigheter som jag då hade ändrades inte. Den så kallade farfarsregeln fanns kvar. Och dessutom om man kontaktar transportstyrelsen som är mycket tillmötesgående med att lösa dom eventuella problem som möjligen skulle kunna uppstå.
Detta är min personliga upplevelse av detta och jag har ett nytt körkort som förnyades 13.06.24 och gäller i tio år. Och som aldrig har varit indraget!
Jag förnyade mitt körkort hos trafikverkets kontor i Borås och där togs det foto och betalades. Hämtades sedan ut på det postnord utlämningsställe i Kinna.
Förstår egentligen inte vad som är problemet!
Eller är det så att jag inte alls har förstått vad som egentligen gubbsen här snackar om!! Skulle inte alls förvåna mig.
Eva

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Tanken bakom övergångsregeln var, så vitt jag vet, att de med B-behörighet som körda tunga ambulanser (ambulanser är givetvis personbilsregistrerade) skulle kunna fortsätta göra det.

(Kolla gärna tekniska data för några ambulanser – t.ex. WLC20L, BBF11G eller GNH58B – som alla är personbilsregistrerade och har en totalvikt som överstiger 3,5 ton.)

Pålle
OK. Men det borde gått att lösa på något annat sätt kan man tycka. Det rör sig ju om en ganska begränsad grupp. Men den stora boomen kom 2006 när vi införde pb 2.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Det är inte alls komplicerat på något sätt. Inte vad som gällde när jag skulle förnya mitt körkort i alla fall. Fick som vanligt skickat till mig per post det underlag som skulle skickas in för förnyelse efter tio år. Befann mig då i Spanien utan möjlighet att komma till Sverige i tid för detta. Inga problem med det. Kom en påminnelse efter 30 dagar med nya handlingar att skicka in. Det enda som hände var att körkortet inte längre var giltigt som legitimation. Fick då använda mitt pass istället. Dom behörigheter som jag då hade ändrades inte. Den så kallade farfarsregeln fanns kvar. Och dessutom om man kontaktar transportstyrelsen som är mycket tillmötesgående med att lösa dom eventuella problem som möjligen skulle kunna uppstå.
Detta är min personliga upplevelse av detta och jag har ett nytt körkort som förnyades 13.06.24 och gäller i tio år. Och som aldrig har varit indraget!
Jag förnyade mitt körkort hos trafikverkets kontor i Borås och där togs det foto och betalades. Hämtades sedan ut på det postnord utlämningsställe i Kinna.
Eller är det så att jag inte alls har förstått vad som egentligen gubbsen här snackar om!! Skulle inte alls förvåna mig.
Eva
Du har helt rätt Eva. Det fungerar så i praktiken för många, men har egentligen inte stöd i de skrivningar som finns i Körkortslagen och från Transportstyrelsen. Jag och många med mig skulle dock uppskatta att man skrev ut att det bara var handlingen som blev ogiltig, inte behörigheter och övergångsregler.

Så här står det om B-behörigheten i övegångsregeln: "...återkallad (eller varit ogiltig av något annat skäl)"
Transportstyrlesen säger vidare att man kan förlora behörigheter om inte körkortet förnyas i tid. En förlorad B-behörighet innebär definitivt en förlorad farfarsregel.

Så lite luddigt och ruggigt är det. Fast kanske vi gubbs är lite ängsligare av oss! :)

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Om man man vill överklaga ett myndighets-beslut... det var så jag menade... så gör man det i detta fall till transporstyrelsen.... inte till tingsrätt. Avgörandet ska tas i förvaltningsrätten. Det handlar då inte om olovlig körning.
Läs länkar i # 60.

Senast ändrad:

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Eva

Jo jo men får du köra bil/ husbil utan ett giltigt körkort?
Se länk i inlägg ovan #36 eller # 46.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Om man man vill överklaga ett myndighets-beslut... det var så jag menade... så gör man det i detta fall till transporstyrelsen.... inte till tingsrätt. Avgörandet ska tas i förvaltningsrätten. Det handlar då inte om olovlig körning.
Läs länkar i # 60.
OK. Men du svarade på mitt svar ang prejudikat! Inlägg #61. Men du är förlåten! :p

H-D Lasse

HBK Medlem
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
37926
Medlemskap
2025
Hamnade i en soppa gällande det där. Skulle förnya körkortet och hade som vanligt ingen brådska. Sedan fick någon den dåliga iden att inte koka sin fladdermus och hela världen stannade upp. Betalade in kostnaden och letade ställen att ta foto på. Allt var stängt. Några veckor senare inser jag att man visst kunde fota sig på transportstyrelsen. Far dit och fotar mig. De skickar in allt digitalt. Får ut en kostnad i kassan. Säger att jag redan betalat in kostnaden och då säger hon i kassan att allt är klart.

Någon månad senare kommer jag på att jag inte har något körkort. Ringer transportstyrelsen och frågar vad som pågår. Tydligen hade jag betalat 50 kr för lite då det tillkommit en fotoavgift. Ärendet var inte behandlat. Jag saknade körkort. Tydligen inte bara saknar ett giltigt fysiskt körkort utan var obehörig att köra bil. Efter lite vädjande får jag tala med en handläggare. Förklarar att det var de själva som sagt att allt var betalt och att jag var beroende av min "farfarsbehörighet". Fick inga löften, han skulle se vad som gick att göra. Nervös väntan tills mitt nya körkort kom, men det gamla datumet fortfarande på. Puh.
Gamla datumet står på mitt med. Spelar ingen roll. Behörighet borta.

H-D Lasse

HBK Medlem
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
37926
Medlemskap
2025
När jag läser på Transportstyrelsens hemsida ser jag ett annat svar....
Frågan är vilket som är rätt.....

(redan i inlägg #3 gavs detta svar av Olof G)

Precis så är det! Inget annat vis!
Detta har jag gått igenom för minst en doktorsexamen! Mvh Lasse.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
OK. Men du svarade på mitt svar ang prejudikat! Inlägg #61. Men du är förlåten! :p

Gjorde jag? Det hade jag ingen aning om...men kul att det var just du....det är inte alla som förlåter så snabbt o lätt! :mh3:

Titta jag lyckades lägga in en husbil. Det är nog en sån här modern som kör själv för det finns ingen förare. Eller så sover föraren? Kanske är husbilen parkerad.... rätt eller fel-parkerad......

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Eva
"Problemet" gäller även de som råkat köra för fort eller fått en liten stroke och får körkortsbehörigheten indragen för en kortare tid. Det framgår inte av körkortet vad som gäller och det ges olika svar som framgått i denna tråden.

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Denna tråd fick mig att i förra veckan skicka ett meddelande till Transportstyrelsen där jag ställde frågor om körkortet blir ogiltigt direkt när giltighetstiden går ut eller inte. Det finns ju några skribenter här som menar att körkortet inte blivit ogiltigt och att därmed inte "farfarsregeln" upphört trots att de inte förnyat i tid.

Jag blev efter några dagar uppringd av en kvinna som förklarade hur det hängde ihop. Jag ska här försöka tolka och sammanfatta det jag fick höra. Dock är det ur minnet så något kan ju vara fel.

Det finns ett datum på körkortet, och i registren, som visar hur länge körkortet är giltigt.
I god tid före detta datum skickas information ut om hur man ska göra för att i tid få förnyat körkort.
Om man inte skickar in de uppgifter som behövs blir inte körkortet ogiltigt dagen efter att dess giltighetstid gått ut. (Ja, det låter konstigt.) Ytterligare påminnelse skickas ut för att få körkortsinnehavaren att agera.
Om fortfarande inget sker skickar Transportstyrelsen ut ett föreläggande med mottagningsbevis. Detta skickas ut efter att giltighetstiden gått ut (jag vet inte exakt hur länge efter men jag tror ordet "månad(er)" användes).
Om inte detta föreläggandet mottas och kvitteras eller begärda uppgifter inte kommer in inom angiven tid blir körkortet, och därmed behörigheterna, ogiltiga.
Ansökan om Körkortstillstånd och nytt körkort måste då göras. Då kan man få tillbaka sina behörigheter men eftersom körkortet varit ogiltigt gäller inte längre "farfarsregeln", och kanske inte heller andra övergångsregler (jag vet alltså inte detta).
Även om körkortet inte blir ogiltigt direkt när giltighetstiden gått ut så avrådde hon för att köra i utlandet med sådant körkort. I Sverige går det ju för polisen att snabbt kolla upp vad som gäller den de stoppar. Det är inte alltid lika lätt eller intressant för poliser i andra länder att göra det.

Jag tycker inte det är logiskt att den angivna giltighetstiden på körkortet inte är absolut. Men så är tydligen reglerna och det förklarar varför det finns de som har varit försenade med ansökning om nytt körkort men ändå kan fortsätta som tidigare.

I mitt meddelande till Transportstyrelsen begärde jag också utdrag ur Vägtrafikregistret för mig med angivande av personnummer. Eftersom det var jag själv som begärde det kan de skicka komplett information. Begär man om någon annan så får man begränsade uppgifter pga sekretess.

Jag fick idag ett brev med utskrifter på fyra A5-sidor om mitt körkort. Där kan man se datum för när olika delar i körkortet började gälla resp förnyades. Det står inget om några övergångsregler i det. Så man kan inte direkt läsa ut att "farfarsregeln" gäller mig. Jag antar att det är de olika datumen som man då får tolka. Mitt körkort har aldrig varit ogiltigt så jag antar att det är på det sätt som man verifierar att "farfarsregeln" gäller mig. Jag kan ju inte heller läsa ut något ur "Mina sidor" på Transportstyrelsen om övergångsregler på mitt körkort. Det vore intressant om någon vars körkort varit ogiltigt begärde utdrag ur Vägtrafikregistret och kunde läsa ut om "farfarsregeln" gäller eller inte. Och även om man kan se något på "Mina sidor". @PeterK du har ju tidigare skrivit att du varit av med körkortet. Kan inte du begära utdrag för att se om du kan utläsa vad som gäller dig?

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Du kanske skulle frågat
"var kan man finna uppgifter om körkort tidigare varit ogiltigt/återkallat?"

På "min sida" syns det inte något hos mej.
Vet ej hur länge polisen får lagra sådana uppgifter i belastningsregistret, eller någon annanstans.

Men jag vet att när det fanns en annan "trafikhändelse" på mej som jag bestred, och senare blev fälld för i tingsrätten, så satt den kvar i polisens uppgifter i några år, de frågade alltid vad jag blivit fälld för, de kunde inte se vad det gällde, bara att jag blivit fälld för att brutit en regel i trafiken (det gällde ifall en reg.skylt ska vara synlig snett ovanifrån).

Detta är den enda uppgift på mitt B.
Gäller alla mina behörigheter, endast första datumet.
Screenshot_20250121-183801.png

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Du kanske skulle frågat
"var kan man finna uppgifter om körkort tidigare varit ogiltigt/återkallat?"

På "min sida" syns det inte något hos mej.
Vet ej hur länge polisen får lagra sådana uppgifter i belastningsregistret, eller någon annanstans.
Man ska kunna finna uppgifter i Vägtrafikregistret. Det var inte det som jag vill veta utan när körkortet blev ogiltigt. Och det fick jag svar på.

Om jag förstått det rätt så kollar även polisen i Vägtrafikregistret. Det är därför som ens eget utdrag därifrån är intressant. Har man inte förnyat körkortet ska det väl inte hamna i något belastningsregister.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Denna tråd fick mig att i förra veckan skicka ett meddelande till Transportstyrelsen där jag ställde frågor om körkortet blir ogiltigt direkt när giltighetstiden går ut eller inte. Det finns ju några skribenter här som menar att körkortet inte blivit ogiltigt och att därmed inte "farfarsregeln" upphört trots att de inte förnyat i tid.

Jag blev efter några dagar uppringd av en kvinna som förklarade hur det hängde ihop. Jag ska här försöka tolka och sammanfatta det jag fick höra. Dock är det ur minnet så något kan ju vara fel.

Det finns ett datum på körkortet, och i registren, som visar hur länge körkortet är giltigt.
I god tid före detta datum skickas information ut om hur man ska göra för att i tid få förnyat körkort.
Om man inte skickar in de uppgifter som behövs blir inte körkortet ogiltigt dagen efter att dess giltighetstid gått ut. (Ja, det låter konstigt.) Ytterligare påminnelse skickas ut för att få körkortsinnehavaren att agera.
Om fortfarande inget sker skickar Transportstyrelsen ut ett föreläggande med mottagningsbevis. Detta skickas ut efter att giltighetstiden gått ut (jag vet inte exakt hur länge efter men jag tror ordet "månad(er)" användes).
Om inte detta föreläggandet mottas och kvitteras eller begärda uppgifter inte kommer in inom angiven tid blir körkortet, och därmed behörigheterna, ogiltiga.
Ansökan om Körkortstillstånd och nytt körkort måste då göras. Då kan man få tillbaka sina behörigheter men eftersom körkortet varit ogiltigt gäller inte längre "farfarsregeln", och kanske inte heller andra övergångsregler (jag vet alltså inte detta).
Även om körkortet inte blir ogiltigt direkt när giltighetstiden gått ut så avrådde hon för att köra i utlandet med sådant körkort. I Sverige går det ju för polisen att snabbt kolla upp vad som gäller den de stoppar. Det är inte alltid lika lätt eller intressant för poliser i andra länder att göra det.

Jag tycker inte det är logiskt att den angivna giltighetstiden på körkortet inte är absolut. Men så är tydligen reglerna och det förklarar varför det finns de som har varit försenade med ansökning om nytt körkort men ändå kan fortsätta som tidigare.

I mitt meddelande till Transportstyrelsen begärde jag också utdrag ur Vägtrafikregistret för mig med angivande av personnummer. Eftersom det var jag själv som begärde det kan de skicka komplett information. Begär man om någon annan så får man begränsade uppgifter pga sekretess.

Jag fick idag ett brev med utskrifter på fyra A5-sidor om mitt körkort. Där kan man se datum för när olika delar i körkortet började gälla resp förnyades. Det står inget om några övergångsregler i det. Så man kan inte direkt läsa ut att "farfarsregeln" gäller mig. Jag antar att det är de olika datumen som man då får tolka. Mitt körkort har aldrig varit ogiltigt så jag antar att det är på det sätt som man verifierar att "farfarsregeln" gäller mig. Jag kan ju inte heller läsa ut något ur "Mina sidor" på Transportstyrelsen om övergångsregler på mitt körkort. Det vore intressant om någon vars körkort varit ogiltigt begärde utdrag ur Vägtrafikregistret och kunde läsa ut om "farfarsregeln" gäller eller inte. Och även om man kan se något på "Mina sidor". @PeterK du har ju tidigare skrivit att du varit av med körkortet. Kan inte du begära utdrag för att se om du kan utläsa vad som gäller dig?

Bra? Detta kom du på (själv) redan i # 46.
Jag ser inga skäl för att den kvinna du pratat med har fel..snarare tvärt om..det är hon som ringer upp dig..Nu vet vi mycket mera om hur det förhåller sig med..farfars regeln.. Stort tack till PL 8 . Här borde man lägga in lite blommor...

Återstår dock en svag sak... att det är svårt för den enskilde att exakt veta vad som gäller för denne.
Och utländsk polis? Detta har ju muskatten varit inne på i tidigare trådar.

Toppen