• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Förnya körkort innan giltighetstiden löpt ut?

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Håkansson...jag har googlat mycket på detta.... vad händer om man inte förnyar körkort innan giltighetstid gått ut...
Och hittills har jag inte hittat något exakt svar! Visst kan jag ha missat något.
( om detta verkligen är ..tjänstemän..som svarat kan man inte va helt säker på? Det händer att t ex en telefonist.. är expert!
Trådskaparen efterlyser..lagtext. Får ju tolkas som att det är en lag. Det tror jag inte att man hittar. Utan detta handlar om något under... bereppet hävdvunna rättigheter.
En tanke som jag har är att det kanske är så att det inte finns så 100 procent exakta regler...som efterfrågas... utan att man gör en individuell bedömning från fall till fall? Jag vet inte, men så kan det va. Det kanske förklarar varför det tycks komma olika svar?
.. det torde finnas en hel del som har husbil och kör utifrån hävdvunna rättigheter... då är det ju viktigt att dessa kan göra riktiga bedömningar o fatta kloka beslut...dvs de måste veta vad som gäller... jag förstår att trådskaparen vill ha svar, men det finns många andra också.
Så saken borde " utredas" vidare!
Ps även jag har ett körkort där detta gäller? Även om jag inte har så tung bil.
Att " Husbil o husvagn " tar upp saken i en artikel visar ju på att de också tycker att det är viktigt för deras läsare.

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
vad händer om man inte förnyar körkort innan giltighetstid gått ut...
Och hittills har jag inte hittat något exakt svar! Visst kan jag ha missat något.
Du har själv i inlägg #36 länkat till Transportsyrelsen och en text där det bl a står:

Vad händer om du inte förnyar ditt körkort?

Om du inte skickar in grundhandlingen kan Transportstyrelsen komma att förelägga dig om att förnya körkortet. Om du då inte förnyar körkortet blir det ogiltigt och du får inte längre köra något fordon som kräver körkort.
För att få tillbaka ditt körkort behöver du ansöka om och bli beviljad körkortstillstånd.

Det är väl ett exakt svar. Om det är korrekt är ju tydligen det som diskuteras i tråden här.

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Du har själv i inlägg #36 länkat till Transportsyrelsen och en text där det bl a står:

Om du inte skickar in grundhandlingen kan Transportstyrelsen komma att förelägga dig om att förnya körkortet. Om du då inte förnyar körkortet blir det ogiltigt och du får inte längre köra något fordon som kräver körkort.
För att få tillbaka ditt körkort behöver du ansöka om och bli beviljad körkortstillstånd.

Det är väl ett exakt svar. Om det är korrekt är ju tydligen det som diskuteras i tråden här.
Exakt med att man får tillbaks körkortet men inget om att alla de tidigare behörigheterna följer med. Tyvärr!

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025

Det är exakt det avsnittet/ stycket som du valt ut som jag också har noterat... jag tror också att ... det är pudelns kärna...

Men det står också...om du inte skickar in grundhandlingen...etc...? ? ?

Det finns ju också några som upplever att de fått andra svar!
Där lägger jag särskilt märke till inlägg..
# 21 ... varför får de det svaret, de får? Och i # 21 hänvisas inte enbart till ett telefonsamtal.... utan en text -remsa...som i varje fall i min mobil..ger intryck av att vara ett mail svar...

Ps..när jag googlat så har så klart även tidigare trådar här på HBK dykt upp...dessa har jag läst igenom... men även där finns ju inget 100 procent säkert svar... det finns inlägg som säger sig ha svar.... eller veta... men den där " lagtexten" saknas tycker jag.

Ps de länkar jag lagt in... har jag lagt in för att de är intressanta att läsa..inte för att jag tycker att de ger ett tydligt rätt eller fel... -svar.

Ps jag är ingen expert på frågeställningen.... men jag brukar kunna hitta något intressant när jag googlar... men man kan inte ta första bästa svar... utan kolla upp vidare...

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Kanske har jag hittat lagen och därmed information som kan förklara vara vissa ovan hävdar att de fick köra trots att tiden för förnyelse hade passerats.

Under Körkortets giltighet står bla:
13 § Ett körkort gäller inte om
  1. det inte har förnyats efter föreläggande,
Transportstyrelsen skriver också:

Jag tolkar det som att visserligen har tiden för det gamla körkortet passerats men ingen föreläggande har skickats ut. Därför har inte rättigheten att köra upphört.

Ja lurigt. Men kanske det är förklaringen.

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Javisst, det har vi haft uppe tidigare. Men det räcker ju inte eftersom Transportstyrelsen själv också skriver:

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Transportstyrelsen skriver "om ni inte har förnyat det i rätt tid" vilket normalt tolkas som att giltighetstiden har passerats.
Men de skriver på annat ställe, vilket även lagen säger: "kan Transportstyrelsen komma att förelägga dig om att förnya körkortet. Om du då inte förnyar körkortet blir det ogiltigt och du får inte längre köra något fordon som kräver körkort."

Det första är alltså när giltighetstiden för körkortet passerats. Det andra är efter att Transportstyrelsen utfärdat föreläggande.
De finns ju skribenter här som påstår att de fått svar från Transportstyrelsen att deras körkort inte varit ogiltiga trots att den första tiden passerats. Och det kan förklaras av denna skillnad.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Transportstyrelsen skriver "om ni inte har förnyat det i rätt tid" vilket normalt tolkas som att giltighetstiden har passerats.
Men de skriver på annat ställe, vilket även lagen säger: "kan Transportstyrelsen komma att förelägga dig om att förnya körkortet. Om du då inte förnyar körkortet blir det ogiltigt och du får inte längre köra något fordon som kräver körkort."

Det första är alltså när giltighetstiden för körkortet passerats. Det andra är efter att Transportstyrelsen utfärdat föreläggande.
De finns ju skribenter här som påstår att de fått svar från Transportstyrelsen att deras körkort inte varit ogiltiga trots att den första tiden passerats. Och det kan förklaras av denna skillnad.

Precis..som jag också funderat?

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Mina högre behörigheter gäller till 16/4 2025, och i början av juni 2024 fick jag information (inte föreläggande) om att det började bli dags för förnyelse.

Direkt bokade jag tid hos min läkare, och den 14/6 skrev hon in intyget i Transportstyrelsens system.

Idag, exakt 7 månader senare, har ingenting hänt.

Hoppas att de hinner bli klara med handläggandet under de 3 månader som återstår...

Pålle

Sambal

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4891
Medlemskap
2025
Pålle, det bör du nog kolla upp.
Jag var till läkaren i höstas och det gick ett par tre veckor så kom nya körkortet.
Har du fått underlaget och skickat in det?

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Pålle, det bör du nog kolla upp.
Jag var till läkaren i höstas och det gick ett par tre veckor så kom nya körkortet.
Har du fått underlaget och skickat in det?
Jag har varit i kontakt med Transportstyrelsen, och de meddelade att man behandlar ansökningarna i turordning efter när det gamla körkortet går ut.

Om någon vars behörighet går ut i mars skickar in sin ansökan idag, så behandlas den före min som har legat mer än ett halvår.

De har dock lovat att behandla min ansökan i god tid innan mitt körkort går ut. Vi får väl se hur det går...

Pålle

Peter & Lorella

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Läste ett svar från Transportstyrelsen någonstans, att deras tolkning av direktiven var att övergångsregeln förverkas, om körkortet inte förnyas i tid.
Men det har aldrig prövats i domstol, och saknar prejudikat. Så om det svaret stämmer (skrivet av tjänsteman), så finns det inte något 100%-igt svar ännu.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Läste ett svar från Transportstyrelsen någonstans, att deras tolkning av direktiven var att övergångsregeln förverkas, om körkortet inte förnyas i tid.
Men det har aldrig prövats i domstol, och saknar prejudikat. Så om det svaret stämmer (skrivet av tjänsteman), så finns det inte något 100%-igt svar ännu.
... å vem vill vara det prejudikatet?

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025

Toppen