håkansson2
HBK Medlem
Två olika tjänstemän på transportstyrelsen ger två olika uppgifter!
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Du har själv i inlägg #36 länkat till Transportsyrelsen och en text där det bl a står:vad händer om man inte förnyar körkort innan giltighetstid gått ut...
Och hittills har jag inte hittat något exakt svar! Visst kan jag ha missat något.
Exakt med att man får tillbaks körkortet men inget om att alla de tidigare behörigheterna följer med. Tyvärr!Du har själv i inlägg #36 länkat till Transportsyrelsen och en text där det bl a står:
Vad händer om du inte förnyar ditt körkort?
Om du inte skickar in grundhandlingen kan Transportstyrelsen komma att förelägga dig om att förnya körkortet. Om du då inte förnyar körkortet blir det ogiltigt och du får inte längre köra något fordon som kräver körkort.
För att få tillbaka ditt körkort behöver du ansöka om och bli beviljad körkortstillstånd.
Det är väl ett exakt svar. Om det är korrekt är ju tydligen det som diskuteras i tråden här.
Du har själv i inlägg #36 länkat till Transportsyrelsen och en text där det bl a står:
Vad händer om du inte förnyar ditt körkort?
Om du inte skickar in grundhandlingen kan Transportstyrelsen komma att förelägga dig om att förnya körkortet. Om du då inte förnyar körkortet blir det ogiltigt och du får inte längre köra något fordon som kräver körkort.
För att få tillbaka ditt körkort behöver du ansöka om och bli beviljad körkortstillstånd.
Det är väl ett exakt svar. Om det är korrekt är ju tydligen det som diskuteras i tråden här.
Transportstyrelsen skriver "om ni inte har förnyat det i rätt tid" vilket normalt tolkas som att giltighetstiden har passerats.
Men de skriver på annat ställe, vilket även lagen säger: "kan Transportstyrelsen komma att förelägga dig om att förnya körkortet. Om du då inte förnyar körkortet blir det ogiltigt och du får inte längre köra något fordon som kräver körkort."
Det första är alltså när giltighetstiden för körkortet passerats. Det andra är efter att Transportstyrelsen utfärdat föreläggande.
De finns ju skribenter här som påstår att de fått svar från Transportstyrelsen att deras körkort inte varit ogiltiga trots att den första tiden passerats. Och det kan förklaras av denna skillnad.
Det är väl inget föreläggande man får innan det blir ogiltigt. Det är info. Sen kan man få ett föreläggande: "Om du inte skickar in grundhandlingen kan Transportstyrelsen komma att förelägga dig om att förnya körkortet."Ja man får föreläggandet 6mån. innan det blir ogiltigt, jag ser ingen skillnad.
Jag har varit i kontakt med Transportstyrelsen, och de meddelade att man behandlar ansökningarna i turordning efter när det gamla körkortet går ut.Pålle, det bör du nog kolla upp.
Jag var till läkaren i höstas och det gick ett par tre veckor så kom nya körkortet.
Har du fått underlaget och skickat in det?
... å vem vill vara det prejudikatet?Läste ett svar från Transportstyrelsen någonstans, att deras tolkning av direktiven var att övergångsregeln förverkas, om körkortet inte förnyas i tid.
Men det har aldrig prövats i domstol, och saknar prejudikat. Så om det svaret stämmer (skrivet av tjänsteman), så finns det inte något 100%-igt svar ännu.