• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Förnya körkort innan giltighetstiden löpt ut?

Sundgren

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2025
Min hustru missade att förnya sitt KK förra året med en månad. När hon var i kontakt med Transportstyrelsen och frågade specifikt om detta påverkade farfarsregeln så var svaret; nej det gör det inte. Det var KK som legitimationshandling som var utgånget inte behörigheten eller att det jämställdes med att ha fått sitt KK indraget som en påföljd. Då hade hon förlorat farafrasregelen.
Så här svarade de på en direkt fråga:
1736695529548.png

Västkustcamparen

HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2025
Min hustru missade att förnya sitt KK förra året med en månad. När hon var i kontakt med Transportstyrelsen och frågade specifikt om detta påverkade farfarsregeln så var svaret; nej det gör det inte. Det var KK som legitimationshandling som var utgånget inte behörigheten eller att det jämställdes med att ha fått sitt KK indraget som en påföljd. Då hade hon förlorat farafrasregelen.
Så här svarade de på en direkt fråga:
Visa bilaga 237486
När jag läser på Transportstyrelsens hemsida ser jag ett annat svar....
Frågan är vilket som är rätt.....

(redan i inlägg #3 gavs detta svar av Olof G)

Bilagor

• Screenshot_20250112_163456_Chrome.jpg
    Screenshot_20250112_163456_Chrome.jpg
    643,4 KB · Visningar: 27

Sundgren

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2025
När jag läser på Transportstyrelsens hemsida ser jag ett annat svar....
Frågan är vilket som är rätt.....

Jag väljer att gå det set svar vi fått från Transportstyrelsens handläggare på en direkt fråga om farfarsregeln. Bättre än olika killgissningar här i alla fall.

Sundgren

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2025
Är mitt svar en killgissning menar du?

Det är ju hämtat direkt från Transportstyrelsen hemsida..
Nej det menade jag inte. Men rent generellt är det många sådana i denna och andra trådar.
Sorry om du vart trampad på tårna.

Just i detta fallet så är min point att det är bättre att fråga de som skrivit texten än att vi alla ger vår egen tolkning av vad som står där.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Det här är ett minerat område. Farfarsregeln är egentligen helt fel, särskilt i ett internationellt perspektiv, men en realitet för oss. Dock en stundtals otydlig sådan. Tack och lov kommer den att dö ut inom en ganska snar framtid! Men förnya körkortet i tid så blir det aldrig några problem! Hur svårt kan det va?

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Det här är ett minerat område. Farfarsregeln är egentligen helt fel, särskilt i ett internationellt perspektiv, men en realitet för oss. Dock en stundtals otydlig sådan. Tack och lov kommer den att dö ut inom en ganska snar framtid! Men förnya körkortet i tid så blir det aldrig några problem! Hur svårt kan det va?
Det får vi verkligen hoppas att den lever kvar länge för annars är det många av oss som inte finns kvar!

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Just i detta fallet så är min point att det är bättre att fråga de som skrivit texten än att vi alla ger vår egen tolkning av vad som står där.
Jag tror tyvärr att det finns risk för att en handläggare som får en fråga kan göra fel. En text som år efter år står på hemsidan borde ha ifrågasatts om den varit fel.
Skulle det vara så att handläggare gett er fel svar så är det nog tyvärr din fru som blir drabbad vid en ev kontroll, eller ännu värre vid en olycka.

Vägtrafikregistret ska ju innehålla uppgifter om vad man får köra, alltså utöver vad som står på körkoret, t ex om farfarsregeln. Och ett utdrag därifrån är personligt, dvs på just den person man frågar om. Jag hade begärt utdrag ur Vägtrafikregistret för att vara säker. Jag har gjort det en gång för fordon. Jag vet inte hur det funkar för körkortsfrågor.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sant. Förlåt om jag lyfte horisonten lite! :)
Får revidera min horisont lite. Fick på skallen av Håkan. Farfarsregeln gäller ju för körkort som tagits före den 1 juli 1996. Så det är många 50 åringar och framåt som har nytta av regeln och jag önskar givetvis alla ett långt och lyckligt liv..., givetvis som fortsatta medlemmar i Husbilsklubben! Konsensus är att farfarsregeln inte kommer att dö ut inom en snar framtid! :)

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Eftersom jag har diabetes typ 2 samt C 1 kort så kräver bägge regelbunden förnyelse. Problemet är att transport styrelsen inte kan samordna mina identiskt inskickade läkare intyg. Så för mig måste jag skicka in intyg för körkortsförnyelse typ vart annat år. Tröttsamt och kostsamt är det.

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026
Jag skulle förnya mitt körkort i april 2024 men eftersom vi satt fast i Spanien kunde jag inte göra detta innan tiden gick ut. Då ringde jag till transportstyrelsen och till en handläggare där. Hon upplyste mig om att det inte var någon fara på taket. Jag kunde fortsätta att köra bil men däremot så VAR INTE KÖRKORTET GILTIGT SOM LEGITIMATION. Det var det som hände. Jag fick alltså använda mig av annat sätt att legitimera mig på vilket i mitt fall var passet. När jag då ansökte om nytt körkort fick jag använda mig av giltigt pass för att legitimera mig. Vilket jag då hade med mig så det var absolut inget problem.

Sundgren

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2025
Jag skulle förnya mitt körkort i april 2024 men eftersom vi satt fast i Spanien kunde jag inte göra detta innan tiden gick ut. Då ringde jag till transportstyrelsen och till en handläggare där. Hon upplyste mig om att det inte var någon fara på taket. Jag kunde fortsätta att köra bil men däremot så VAR INTE KÖRKORTET GILTIGT SOM LEGITIMATION. Det var det som hände. Jag fick alltså använda mig av annat sätt att legitimera mig på vilket i mitt fall var passet. När jag då ansökte om nytt körkort fick jag använda mig av giltigt pass för att legitimera mig. Vilket jag då hade med mig så det var absolut inget problem.
Helt i linje med det svar vi fått av Transportstyrelsen vid en direkt förfrågan.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Detta är lurigt o knepigt....
Ps lite gamnal länk..men bör vara samma.
Inlägg # 21 är ju väldigt intressant om det stämmer ! ! !

Nedanstående länk har redan lagts in... men trådskaparen efterfrågade lagtext...det är det inte...men en tolkning gjord av transportstyrelsen.

Här används orden... körkort indraget...

Trådskaparens ..låsta... artikel finns här.

Senast ändrad:

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jodå.... sedan 1975... dvs 50 år.. så det är ingen nyhet precis.

Ämbetsmannaansvar är avskaffat.

Ps...jodå håkansson...Du kan lita på mig.

Senast ändrad:
Toppen