• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förbrukning

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.211
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Jag tror det bland annat är vår asfalt som är grövre i sin struktur samt kanske vår topografi.
Vår husbil drog ca 1dl mindre i Europa förra sommaren, mot vad den drack här hemma i Sverige.

Innan vi tog färjan tillbaka, fyllde jag den full med tysk diesel och körde tills tanken mer eller mindre var tom (tankrymd 120 liter).
För att senare kunna jämföra med den svenska dieseln :)
Och snittförbrukningen för den tanken, i Sverige (bortsett från de kilometer vi körde från stationen i Tyskland, till terminalen) steg till samma nivå eller strax under den vi hade innan resan ner i Europa. Hastigheten var ungefär densamma (farthållare, 100km/h (GPS) där det gick/var tillåtet).

Ingen vetenskaplig undersökning - men antyder ändå att det inte är så stor skillnad mellan Tysk och Svensk diesel - i utförandet innan reduktionsplikten. Andra parametrar som troligen påverkar mer.

Vi körde därefter på svensk soppa, med ungefär samma förbrukning - dock något högre.
Vi har märkt precis det samma, när vi åkte ner mot södern för ett par veckor sedan från Östergötland låg förbrukningen på 0,88. Efter tankning i Landskrona och ner till Magdeburg sjönk förbrukningen till 0,85 och de senaste tankningarna har snittet varit 0,84. Vi ligger på 90-95 km/h enl GPSen.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
686
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag märkte att behövde jag tanka på hemresan med svensk diesel så klarade jag inte en backe utan att växla ner. Hade jag kört med tysk diesel utan att behöva tanka svenskt så kunde jag ligga kvar på 5 växeln utan problem. Vid senare resor har jag sett att även i tyskland och frankrike varit inblandning av skräpolja så skillnaden blev inte lika stor. Störst skillnad var det när man tankade den extrastarka dieseln då var den starkast och gick längst på en tank. Men samtidigt gick den hårdare man hörde direkt på ljudet, shell var bäst men i Luxemburg fick jag en diesel som fick motorn att gå väldigt hårt så jag tankade i lita vanlig diesel efter 10 mil då gick den lugnare. Jag tror det är Nitrometan som man blandar i dieseln. Såg hur man gjorde på en mack, fyllde en stor glasflaska med någon vätska från en tank sen hällde man ner en viss mängd i pumparna efter att ha mätt noggrant. Det brukade skilja 1 EU i pris men ofta var det värt det med en gammal trött motor.
Det kan vara så att preem/ OK / Q8 har ett avtal med pappersbruken att ta hand om deras terpentin/tallolja via scanraff i lysekil.
Men det är ren spekulation så inget jag vet. Där kan man tydligen blanda in på två sätt antingen direkt eller låta den ingå i råvaran och köra den igenom hela processen. Det går att läsa sej till. På så sätt kan det i slutprodukten vara en betydligt större andel som totalt kommer från pappersbruken som biprodukt och avfall. Det man räknar som inblandning som biobränsle är då den del man blandar in direkt.
Nu är jag ingen kemist eller expert utan sånt jag läst mej till.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.738
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Jag upplevde stor skillnad på dieseln i Sverige mot den i Tyskland. Motorstyrkan blev märkbart bättre och förbrukningen minskade med den tyska dieseln. Särskilt märkbart med den som jag tankade på IDS-stationerna. Det fanns dock skillnader på den tyska dieseln beroende på fabrikat, sämst upplevde jag dieseln på mackarna längs autobahn som reagerade likt den svenska.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
582
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Detta var den vildaste gissningen jag läst på HBK, det säger en del.

Då kan jag lunga cosmos och andra med att det inte blandas i nitrometan i dieseln.


Har du varit i Luxemburg o kollat ? ? ? Det hela sker förmodligen i smyg!
Cosmos vågar ta ut svängarna. Det ska vi uppskatta o va glada för. Likriktning är inget att sträva efter! Det är bra att HBK ser vad Cosmos inlägg bidrar med. Och har man en annan åsikt. Då är det ju fritt fram att skriva den.
Detta är kemi långt över min förmåga.
Det kanske skulle funka att hälla innehållet från porta potti i tanken? Röra om o låta jäsa några timmar. Det blir kanske högt oktantal, o modernt miljötänk o återanvändning!
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
334
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
När vi stannade till i Norge för 15 år sedan för att tanka på en Essomack frågade grabben vad det var som luktade.
Det är bensin som den luktade förr i tiden blev svaret. Och gudars skymning vad riktig bensin kan lukta gott.
Trots att Peugoten fick slita hårt i rally backarna i bergen låg den klart 1 dl under mot när vi körde i Sverige.
Vad gäller förbrukningen på husbilen delintegrerad ej alkov, 3.5 ton Ducato 2.3l så räknar jag en liter. Den tar ca. 0.8-0.9 med KCR. Boxen har redan betalat sig. Men jag är jämfört med andra husbilsägare snäll på gasen, har jag märkt. Jag håller hastigheten, utom då på motorvägen utan att ligga ivägen för den delen. Brukar hitta en dragare att lägga mig bakom.
Blåser det riktigt jäkligt så kan den krypa upp till 1.2 l men då kör jag in någonstans och sätter på kaffet och tar en tupplur på det.
Räknar man på vad det kostar i ökad bränsleförbrukning att köra som om det är en personbil så kommer ni se att nästan halva säsongens bränslebudget har blivit uppäten. Har man så bråttom?
Eller är det bara jag som tänker så?
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Ok, alla ni som tror att asfalten påverkar förbrukningen i Sverige.
Kan ni då förklara för mig följande scenario.
Inför Italienresa 2022 så tankades husbilen fullt i Helsingborg.
Husbilen kördes på farthållaren över bron genom Danmark och resterande på Autobahn. Vid tankning i Tyskland = 1,2L/mil.
Efter tankning i Tyskland, exakt samma körning 100km i timmen farthållaren intryckt. Nästa tankning i södra Tyskland = 1,06/mil
Så tyvärr, resonemanget om asfalten köper jag inte.
Vi har ca 27 mil till Rödby, så typ drygt 70 mil på Tysk Autobahn blev det med den Svenska dieseln.
(Vi har 120 liters tank)
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Ok, alla ni som tror att asfalten påverkar förbrukningen i Sverige.
Kan ni då förklara för mig följande scenario.
Inför Italienresa 2022 så tankades husbilen fullt i Helsingborg.
Husbilen kördes på farthållaren över bron genom Danmark och resterande på Autobahn. Vid tankning i Tyskland = 1,2L/mil.
Efter tankning i Tyskland, exakt samma körning 100km i timmen farthållaren intryckt. Nästa tankning i södra Tyskland = 1,06/mil
Så tyvärr, resonemanget om asfalten köper jag inte.
Vi har ca 27 mil till Rödby, så typ drygt 70 mil på Tysk Autobahn blev det med den Svenska dieseln.
(Vi har 120 liters tank)
Det kan jag inte

Jag skrev bara ner min hypotes, efter vår erfarenhet.

Finns många saker spm påverkar förbrukningen. Tex vägval, trafikintensitet, hastighet och om man åkt i backatna kring Kassel hela dagen.

Jag körde inte på den svenska dieseln i Europa. Då priset i Sverige var så mycket högre - så körde vi mer eller mindre på ångorna, och fyllde upp på andra sidan gränsen. Så den jämförelsen som du kunnat göra, var intw möjlig för oss.

Men den jämförelsen vi kunde göra pt andra hållet. Med tysk diesel på Svensk mark, gav vårt resultat med mer eller mindre samma törst. Vilka siffror fick ni, när ni kom hem igen?
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
334
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Många faktorer påverkar bränsleförbrukningen i en husbil, störst är nog föraren, bränslet har väldigt liten påverkan i en modern common rail diesel.



Jag skriver till honom och ber dem göra ett test med tysk eller polsk ⛽.
Det hade varit mycket intressant.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
686
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Detta var den vildaste gissningen jag läst på HBK, det säger en del.

Då kan jag lunga cosmos och andra med att det inte blandas i nitrometan i dieseln.
Det var ett politiskt svar där man utan att presentera fakta bara går på person angrepp.
Ett typiskt exempel på härskarteknik den typen av kommentarer vill i varje fall jag inte se på HBK.
Eftersom du vet allt kan du ju upplysa oss andra vad det är man blandar in i dieseln som gör att motorn blir starkare med lägre förbrukning. Har upplevt det på 2 mycket olika dieselbilar. Kan vara så att man med en modern common rail som har dubbla effekten inte märker av effektökningen eftersom man har tillräckligt.
På F13 hade man ett startbränsle på jetplanen väldigt giftigt, det hällde man i tanken på en moped och bränslet tände i vevhuset och topplocket samtidigt vilket flög av.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.635
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Eftersom du vet allt kan du ju upplysa oss andra vad det är man blandar in i dieseln som gör att motorn blir starkare med lägre förbrukning. Har upplevt det på 2 mycket olika dieselbilar. Kan vara så att man med en modern common rail som har dubbla effekten inte märker av effektökningen eftersom man har tillräckligt.
Det blandas i olika tillsatser i dieselbränslet. Dessa tillsatser ökar Cetantalet, smörjförmågan och har rengörande effekt före och efter förbränningen. Detta marknadsförs med olika namn, till exempel V-power diesel (Shell)
I viss diesel tillsätts det som bekant även färgämne.

På F13 hade man ett startbränsle på jetplanen väldigt giftigt, det hällde man i tanken på en moped och bränslet tände i vevhuset och topplocket samtidigt vilket flög av.
Ja, det du talar om är Isopropylnitrat.
Detta kan också användas till att höja Cetanvärdet på diesel.
Ju högre cetanvärde, desto kortare tändfördröjning = lägre "dieselknack" ljudnivå

Lågt Cetanvärde, lång tändfördröjning mycket bränsle tänder på en gång = högt dieselknack.

.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.211
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Ok, alla ni som tror att asfalten påverkar förbrukningen i Sverige.
Kan ni då förklara för mig följande scenario.
Inför Italienresa 2022 så tankades husbilen fullt i Helsingborg.
Husbilen kördes på farthållaren över bron genom Danmark och resterande på Autobahn. Vid tankning i Tyskland = 1,2L/mil.
Efter tankning i Tyskland, exakt samma körning 100km i timmen farthållaren intryckt. Nästa tankning i södra Tyskland = 1,06/mil
Så tyvärr, resonemanget om asfalten köper jag inte.
Vi har ca 27 mil till Rödby, så typ drygt 70 mil på Tysk Autobahn blev det med den Svenska dieseln.
(Vi har 120 liters tank)
enligt en bekant som jobbar på Svevia med beläggningsarbete så är asfalten grövre i Sverige och bidrar till ett högre rullmotstånd. Enligt egna mätningar så stämmer det med lite högre bränsleförbrukning.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.450
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
enligt en bekant som jobbar på Svevia med beläggningsarbete så är asfalten grövre i Sverige och bidrar till ett högre rullmotstånd. Enligt egna mätningar så stämmer det med lite högre bränsleförbrukning.

Man märker det tydligt på bullret inuti fordon när man lämnar det svenska vägnätet.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.371
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har nu kört 500 mil genom Tyskland,Österrike,Italien bilen drar exakt lika mycket bränsle som hemma 1,05,samma typ av körning, samma hastighet 80 landväg,95 motorväg
Märker ingen som helst skillnad på effekt på svensk eller utrikes diesel.
Euro6 ,177 hk, 4.5ton
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
686
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Flygande tefat har man ju hört talas om, men flygande topplock var något nytt för mig...
Ja man lär så länge man lever, detta har berättats för mej av personal på f13 i modellflygklubben fanns det fd piloter även flygande som uppvisningsflög viggen och även klippte gräs med rotorn upp och ner vilket var en bragd förr utan en massa elektronik utan ren skicklighet. Jag uppskattar att mellan 5-10hk tillfördes med den dyrare extrastarka dieseln inte att förväxla med svensk V-power soppa. Den fanns både i tyskland luxemburg och frankrike och spanien och inte på alla mackar men kostade 1krona mer per liter vilket man hade tillbaka i förbrukningen och att motorn blev mer körbar på motorvägarna.
För att förtydliga dieseln utan inblandning som luktar annorlunda och vid spill lämnar fettfläckar överallt ger en bra vinst i förbrukningen och styrkan. Det var den man sålde förr i hela sverige. Den extrastarka dieseln är spetsad med något som tydligen ingen vet vad det är, kostar mer och ger påtagligt högre effekt. Och den finns inte någonstans i sverige.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
För att förtydliga dieseln utan inblandning som luktar annorlunda och vid spill lämnar fettfläckar överallt ger en bra vinst i förbrukningen och styrkan. Det var den man sålde förr i hela sverige.
Hur förhåller sig dagens blankdiesel (B0) till den du skriver att "man sålde förr i hela Sverige"? Är det samma sak fast utan svavel? Eller finns någon typ av tillsatser i B0 (av sommarkvalitet) som inte fanns i den äldre diesel du syftar på?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen