• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förbrukning

Status
Stängd för vidare inlägg.

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.450
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Lågsvavel-diesel kom väl i början på 80-talet(?) minns att båtar inte orkade upp i planing med den nya soppan, Volvo Penta fick skicka ut tekniker och justera upp bränsleflödet på många motorer då, för att få tillbaka den ursprungliga effekten.
I mitten på 80-talet så hade även Östeuropa fått bort mycket svavel från industriutsläppen till luft. Jag jobbade då på en mineralgödselfabrik och vi var då tvungna att tillsätta rejält med svavel i gödseln då det blivit svavelbrist i den svenska jorden, vi tjänade då pengar på det Sverige fått gratis via luften från framförallt Östeuropa, tyvärr fick vi även försurade sjöar på köpet :msn_weird:
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.635
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Hur förhåller sig dagens blankdiesel (B0) till den du skriver att "man sålde förr i hela Sverige"?
Så här förhåller det sig.

I Sverige (även blankdiesel) säljs ett dieselbränsle som kallas Mk1 (miljöklass 1) som naturligtvis uppfyller En590 specifikationen.
Allt annat dieselbränsle än Mk1 belastas med mer och mer skatt. (Mk2, Mk3)

När det gäller "Tyskdisel" är detta också ett EN 590 bränsle, men uppfyller inte Mk1 = högre skatt om det skulle säljas i Sverige.

Minsta (bästa?) specen för EN590 medger högre halt av aromatiska kolväten (det som gör att det luktar gammaldags diesel) och detta högaromatiska bränsle har också högre densitet = mer energi per liter.

Allt ovan har samma låga svavelinnehåll.
Om så inte vore fallet, skulle det inte uppfylla En590 och inte vara tillåtet att köras på av motortillverkarna..

Gammaldag dieselolja hade hög svavelhalt.
Detta bränsle är en "olja", känns fett om man gnuggar det mellan fingrarna.
Kör man på detta högsvavliga bränsle vill det till att man har en motor som klarar detta.
I att "klara detta" inkluderas en motorolja med högt bastal som kan neutralisera den svavelsyra som bildas.

Detta var nog djupt nog ner "in the rabbit hole".
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen