• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förvärmare?

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Hej!
Säljaren till min bil oekade på en avlång klump under motorhuven och sa att detta var förvärmare, är det den som värmer diseln tills spiralen har slocknat?
Eller kan man värma bodeln med den ?(Tror att det ar det första men vet ej)

Sen har jag kollat på min Trumatic värmare, Vad ska jag göra med den nu när frosten kommer, lite svårt att fatta beskrivningen.
Det blev mörkt så fort så jag tänkte att jag läser om den istället men blev ej klokare.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Förvärmare?

Hejsan, jag har tittat på din fråga och väntat att någon skall svara, men flera är nog lite vilse som jag.
Avlång klump som är förvärmare... Låter lite luddigt. Vad har du för årsmodell av bil och motor i bilen. I en del med mekanisk pump sitter det ett glödstift i insugninsröret som förvärmer dieseln i stället för glödstift i cylindrarna är det det som menas, eller har du en mororvärmare under huven ???? Ta gärna ett foto om det går.

Trumatic värmare är också lite olika beroende av modell. Har du en med v.v.beredare i, och undrar hur du skall tömma den inför vintern ?

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Förvärmare?

Det måste väl gå att se vad som är anslutet till den här prylen? Och med ledning av detta förstå vad den gör.

Anlsuten till:

12 V systemet?
Kylvattnet? Motorvärmare
Bränslet? Bränsleförvärmning
230 VAC vid ansluten till elnätet? Motorvärmare
Både kylvatten och dricksvatten? Varmvattenberedare
Andra slangar och ledningar?
Är prylen värmeisolerad?

Vore kul att veta och om det är något att skaffa.


de
Roy
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Förvärmare?

Hejsan, jag har tittat på din fråga och väntat att någon skall svara, men flera är nog lite vilse som jag.
Avlång klump som är förvärmare... Låter lite luddigt. Vad har du för årsmodell av bil och motor i bilen. I en del med mekanisk pump sitter det ett glödstift i insugninsröret som förvärmer dieseln i stället för glödstift i cylindrarna är det det som menas, eller har du en mororvärmare under huven ???? Ta gärna ett foto om det går.

Trumatic värmare är också lite olika beroende av modell. Har du en med v.v.beredare i, och undrar hur du skall tömma den inför vintern ?

M.v.h. JANKRO.


Model: c 3402 Trumatic
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Förvärmare?

Så här såg den ventilationsvärmaren ut som satt på min 1,9 TDI.
Den sitter på returslangen till Luftfilterburken.
 

Bilagor

  • Värmare.jpg
    Värmare.jpg
    1 MB · Visningar: 14
J

Jimbo

Guest
Sv: Förvärmare?

Förvärmning vevhusventilation.
Följ slangen och se var den går för att vara säker.
På 2,8 JTD slutade den i luftburken och andra ändan nere i just vevhuset.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Förvärmare?

Så nu fick jag nog 2 bättre bilder.

Sen hade jag lite problem när jag skulle kolla glykolen, glykolen var röd i färgen..
Har bara sätt blå, kunnde inte mätta hur mycket kyla den tål... vad göra?

Hade köpte valig glykol så vågar inte blanda.
 

Bilagor

  • IMG_3185.jpg
    IMG_3185.jpg
    25,4 KB · Visningar: 30
  • IMG_3186.jpg
    IMG_3186.jpg
    28,1 KB · Visningar: 25
Toppen