• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förtält

F

F.d. 14238

Guest
Är det någon som kan delge erfarenheter av att använda förtält?
Bra - dåligt? Omständligt? Praktiskt? Finns det standardmodeller eller behöver man unika lösningar för varje husbilsmodell?
MVH
Leif R
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Förtält

Hej
Jag har också funderingar krig förtält. Vi har ett vinterförtält kvar efter husvagnen. Hade tänkt mig att kunna använda det till HB:N
MEN:
Sätter jag drag listen under markisen går det inte att öppna dörren till HB:n. Då tar dörren i taket på tältet.
Sätter jag draglister ovanför markisen då sitter markisen i vägen.

/Vidhem
 
F

F.d. 50012

Guest
Sv: Förtält

Vi använder förtält när vi står på camping längre tid t.e.x en månad. det är mycket jobb med att sätta upp och ta ner. Vi brukar övervintra i Spanien eller Portugal då är det jätteskönt med ett förtält att laga mat i, sitta och mysa i på mornar och kvällar.
 

Bilagor

  • DSCN1744.JPG
    DSCN1744.JPG
    150,9 KB · Visningar: 75
F

F.d. 29953

Guest
Sv: Förtält

Har just inhandlat ett förtält. Monterade det igår hemma på gräsmattan. Lite småstrul men nästa gång blir det inte några större problem. Vad jag förstår finns det inga standardtält utan man utgår efter markisens längd och bilens höjd.
Hälsningar
cegecc.:twitcy:
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Förtält

Du har fått några svar ovan , jag kan tillägga att bland campingvana från länder söder om oss är det vanligt bland långliggare att ha ett kökstält , här lagar de mat och stoppar in stolar mm när de skall ut med bilen. Fast förtält gör ju att bilen inte så lätt kan användas. Nyttan av förtält är säkert god , men det tar plats och väger. Vi har ju alla olika last , plats och utrymme i bilarna!
 
F

F.d. 2128

Guest
Sv: Förtält

Hej,

Det bör också nämnas att det finns fristående förtält och sk safariroom:

Ett fristående husbilsförtält dockar man husbilen till (vi har ett sådant från Svenska Tält) och det är uppbyggt som med en stålrörsram som man spänner tältduken över. Mot husbilen har man en stor öppning som går att stänga mha dragkedjor om man vill lämna tältet på sin campingplats när man är ute och åker. Det finns också en duk som man lägger över husbilen för att få regnskydd mellan husbil och tält. Det tar väl ca 20-30 minuter att bygga upp och 15 minuter att riva...

Safariroom använder husbilens markis som tak och sedan köper man till 2 kortsidor och en långsida. Med denna lösning blir man mer låst och måste riva för varje tur med husbilen...

/Henrik
 
F

F.d. 2911

Guest
Sv: Förtält

Just detta förtält såg vi att tre hade när vi stod på Böda Sand, nyfiken på vart man kan hitta dem :yes:

//Anne-Lie
 

Margus

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1233
Medlemskap
2024
Sv: Förtält

Någon som har införskaffat ett dylikt förtält? Erfarenheter? Lättuppsatt? Har varit i kontakt med en firma i Holland och de sänder gärna till Sverige, totalpris 279 euro (c:a 2650 kr) inkl frakt.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Förtält

Verkar det inte vara rätt lågt?
Beror ju på vad man har för bil men det kan ju vara värt att kolla så att dörren går att öppna.
 
F

F.d. 25189

Guest
Sv: Förtält

Verkar det inte vara rätt lågt?
Beror ju på vad man har för bil men det kan ju vara värt att kolla så att dörren går att öppna.

Specifikationer:
Höjd: Passar husvagnar med en höjd på mellan 235 - 250 cm.
Magnum 260: djup 240 cm, bredd 260 cm
Magnum 390: djup 240 cm, bredd 390 cm
Material tak och väggar: PU belagd polyester 2000 mm
Frontvägg: Alla delar är upprullningsbara.
Sidor: Möjlighet till dörr på båda sidor.
Stativ: Glasfiber i kombination med aluminiumstativ.
Vikt: Magnum 260: ca. 12,9 kg
Vikt: Magnum 390: ca. 17 kg
Alla sömmar är tejpade.
Vagnskappa ingår
Levereras i snygg bag med bärhandtag

Pris: Magnum 260: 3.650:-
Pris: Magnum 390: 4.150:-
 
Senast redigerad av en moderator:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Förtält

Skrev så här i en tråd i höstas. Det gäller fortfarande.


Hej.

Vi har ett Movelite XL. Fristående, lätt att sätta upp, tåligt. Vi har den större modellenca 3 x 3 meter. Blir ganska litet nerpackat, ca 50x25x25 cm och 14 kg, inkl stänger, pinnar och golv. Vi skickade efter tältet från brittiska www.outdoormegastore.co.uk Det är en mycket stor och seriös internetfirma.
Bifogade bilder
21881d1256588859-movelitexl-1.jpg
21882d1256588859-movelitexl-3.jpg
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Förtält

Som sagt har aldrig kännt att vi har behövt förtält det är för långliggare och husbilarna drar efter någon dag när man tröttnar på stället och vi få ombyte det är därför man har husbil annars så har man husvagn. Men däremot ett vinskydd kan jag rekommendera och givetvis markis allt tar ca 15 minuter att sätta upp ochg det känns som mer rätt tid.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Förtält

Som sagt har aldrig kännt att vi har behövt förtält det är för långliggare och husbilarna drar efter någon dag när man tröttnar på stället och vi få ombyte det är därför man har husbil annars så har man husvagn. Men däremot ett vinskydd kan jag rekommendera och givetvis markis allt tar ca 15 minuter att sätta upp ochg det känns som mer rätt tid.

Jag sätter upp eller tar ner vårt tält på 15 minuter. Markisen går betydligt snabbare, även med sida eller sunblocker och är den vi använder mest. Ibland vill vi dock ha mer skyddad uteplats mot väder och vind, ibland när vi har katten med oss vill vi låta henne gå lös utanför bilen, då är det tältet som gäller, även om vi reser vidare nästa dag.

Krister N
 
Toppen