• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Förtält. Praktiskt eller...

gertolof

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
10305
Medlemskap
2025
Hej Husbilsvänner. Har hittat denna klubb och är medlem sedan några månader tillbaks och är full av beundran för all den kunskap och erfarenhet som delas med sig på detta forum. Gör mitt första "inlägg" genom att vi står i begrepp att införskaffa ett förtält till våran "husbil". WW T4, för somliga kanske benämner denna som campingbil men för oss är det den bästa husbilen i värden, nåja i alla fall just nu. Men som sagt utrymmena kunde vara bättre så ett förtält skulle sitta bra på sidan om bilen när man är uppställd på samma plats några dagar. Nu till spörsmålet; är det någon som har erfarenhet hur dessa tält funkar, är de praktiska, krångliga att montera o packa ihop och framför allt är det lätt att "docka till" tältet när man varit borta med bilen och skall sätta ihop bilen med tältet igen?

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Förtält. Praktiskt eller...

Vi har alltid haft med oss någon form av förtält. Numera har vi en rätt stor husbil och då använder vi oftast markis. Men tältet, idag ett automatiskt hundutställningstält som sätts upp på några minuter, är alltid med.

För flera år sedan hade vi en Chevy Campervan. Då hade vi ett rejält, fristående "busstält" Det var lätt att docka tältet mot bilen genom en skena som man klämde fast i droppskenan på bilen.

Ev VW T4 får ju ett extra vardagsrum med ett förtält. Särskilt på våra breddgrader. Ju varmare det blir och ju längre söderut man kommer, dessto mindre blir behovet. Fast när vi ligger hela veckor på samma plats i ex Kroatien, kommer ett tält fortfarande upp!

:-/<rister

F

F.d. 14324

Guest

Hej.

Vi hade ett sånt här förtält till våran tidigare husbil, en vw T4 med högtak.

Van and tent.jpg

Det är ungefär lika krångligt/enkelt att sätta upp som ett vanligt tält och det här hade 2 långa pinnar som skulle träs in i ganska långa kanaler men det gick ganska bra de flesta gånger det användes.

Det jag missade när jag köpte det är att tältet skulle monteras mot bilen med en skena, det löste jag med att sätta dit ett par snabbfästen på sidan av taket som det medföljande röret fästes i.

"Docka till" :D Det var enkelt att koppla bort tältet från bilen och dra iväg, när man kom tillbaka så var det bara en sak som var av någorlunda betydelse och det var att helt enkelt parkera på exakt samma plats som där man stod tidigare, då var det inga större problem att få fast tältet igen.

mvh jocke

ejerblom

FD HBK Medlem
Kommun
Hjo
HBK-Nr
8422
Medlemskap
2023

Vi har införskaffat ett fristående kökstält. Enkelt att sätta upp och förvara campingmöbler mm. Backar in husbilen och vevar ut markisen en bit över tältet. På detta sätt är det lätt att veva in markisen och åka iväg på kortare upptäcksfärder.

gertolof

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
10305
Medlemskap
2025

Tack för tipsen och det var väl just detta med att "docka till" när tältet är uppställt som just "Sjöberg" skriver att man måste komma i "samma spår" när man skall knyta ihop tält o bil igen som jag ser som ett orosmoment.
Har sett att det finns någon typ av list, Kederadapterlist! som kanske skulle passa för o underlätta denna manöver.
Vi har också en förhöjd kåpa av plast så en Magnetadaptersats passar inte som anslutning mellan enheterna.

Tar tacksamt emot fler synpunkter.

GOA

F

F.d. 28368

Guest

Jag har ett tält till min T4 (Quechua Base seconds), som också kan sättas upp mot skjutdörren. Tältet har två ingångar och man kastar bokstavligt upp det på nolltid. Det tar dock några försök innan man får till tekniken att plocka ner det utan krångel. Jag har också kompletterat tältet med en "fattigmans markis (Quechua Tarp)", likt den i följande tråd:

vwt4forum.co.uk #169922 page 3

Toppen