• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förstagångsköpare, råd.

F

F.d. 22595

Guest
Hej.

Jag går i planerna på att köra min första husbil och det blir en begagnad i prisspannet 50-80.000kr. Det jag undrar är om det är avgörande skillnad/nytta vad gäller bensin vs diesel samt om det finns någon tillverkare som är mer eller mindre bra/att föredra.

MVH
Fredrik

F

F.d. 22595

Guest
Sv: Förstagångsköpare, råd.

Över 70 som läst frågan men ingen som kan svara....:(

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Fukt koll nr 1, fungerar motor och drivlina nr 2 om andra saker som kylskåp mm funkar så är det bra. Husbilar i den prisklassen är normalt slut och att se som hobbyprojekt att renovera.
Köp bara husbil i den prisklassen om ni är händiga och inställda på att renovera en del. Att hitta en bra problemfri bil kräver kunskap och rikligt med tur för normalt är de slut.

F

F.d. 22595

Guest

Är verkligen en husbil som låt oss säga är från 1990 och gått 11.000 mil slut? Då måste de hålla synnerligen låg kvalitet, jag är bilmekare och 10-20.000 mil för en välservad motor är ingenting.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Nej, självklart är de inte slut, det gäller bara att hitta bra exemplar som helst har förvarats inomhus. Risk finns för rost och otäta skarvar, fönster o.s.v. Realistiskt borde många sådana detaljer tätas om ungefär var 10:e år, men det sker oftast inte. Om bilen har förvarats utomhus länge skall man nog inte köpa! Med tålamod går det att finna fina exemplar. Mekaniken är väldigt enkel, så inga problem att reparera, men man kan få söka sig utanför Sverige för att få tag i delar. :)

F

F.d. 22595

Guest

Någon speciell tillverkare som är mer eller mindre bra från ca 1990? :)

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Mekaniskt kan de ofta gå många mil men rost är ofta problem på så gamla bilar då många inte rostskyddar sina bilar. Fukt i karossen är i princip regel på dessa bilar om de inte omtätats och reparerats. Om det är riktigt gjort och bilen i övrigt problemfri är den troligen dyrare och ligger på 150 tusen och uppåt. Det finns tyvärr väldigt många som köpt pärlor men sedan funnit att de var reparationsobjekt. Du måste ha stor tur att hitta något bra för de pengarna. Lycka till men ta det försiktigt. Att fuktmäta hela bilen är en självklarhet.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det er ikke alderen som gir problemer ;-) For få år siden ville en brukbar husbil nesten aldri falle mye under 100 000. Men i dag er situasjonen noe endret, biler uten gul eller grønn plakett i Tyskland er i praksis nesten ikke salgbar på det markedet. Der kan en se at husbiler over 30 år koster mer enn husbiler på 15 til 20 år.

F

F.d. 22595

Guest

Helintegrerad eller alkov? Plus och minus? :oops:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

På en alkove må en kontrollere overgangen mellom førerhytten og påbygget, dette er en plass hvor det lett blir korrosjon og utettheter. På den andre side er det endel alkovebiler som ble bygger med skillevegg og dør mellom førerhytte og påbygg - dette gir en bil som er lett å holde varm. En helintegrert uten rullevegg innenfor frontruten kan lett bli kald, samme om den bare har enkle ruter på siden foran.

Tror dette er de viktigste sakene å se opp for på disse to variantene - halvintegrerte har ulempene fra begge til en hyggelig pris og lavere luftmotstand.

En populær gammel integrert modell i Sverige er Solifer 6700 - men muligens litt høy pris av den grunn.

F

F.d. 53676

Guest

Följer tråden med stort intresse då även jag funderar på att skaffa min första husbil i ungefär samma prisklass som trådskaparen.

F

F.d. 55397

Guest

Som beskrivits ovan är det viktiga saker, andra praktiska frågor

Hur många skall åka? Sova?
"besväret" att bädda dinett eller "klart" att hoppa ner?
Behov av lastvolym/garage/lastvikt?
Längd? (ju längre ju högre komfort inne men lite knöligare att hitta parkering)
Lång eller kortresor
Laga all mat själv eller bara enklare mål?
Kyl/frys volym placering?
toa/dusch storlek/ placering

Utföranden finns hur många som helst

Diesel är att föredra om det är någorlunda storlek på fordonet.

Åk till nån större handlare och se olika planlösningar även o de inte har nån i rätt prisklass

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024

Min första husbil var 18 år gammal, men i mycket gott skick, så visst går det att köpa en äldre, billig bil, men man får kolla mycket noga.
Detta blir din första bil och du får räkna med en del lärpengar. Som Knut påpekar, granska bodelen och dess utrustning. Bildelen, motor etc klarar du med egen erfarenhet.

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024

Det skrivs om rost på gammal bil, men en viktig sak att påpeka är bilen vinterkörd i vägsalt eller inte. Min egen 91 är inte rostig alls under. aldig vinterkörd. maskinellt helt bra, bodelen slits mer, korrosion av aluplåt dfekt otäta lister är viktigt att kolla.

Jägarn

Toppen