• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Förstagångsköpare av husbil

jocke.kax

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25285
Medlemskap
2024
Helt klart blir man villrådig av dessa alla märken modeller av husbilar.
Hittar nästan nya för 370kkr och sådana som är 20år gamla för samma belopp.
Väldigt märkligt , är det sån skillnad eller vill nån bara skinna oss på pengar ?
prislappen är tänkt till 350kkr +-50kkr

Jag och frun har tillslut enats om att vi vill ha en halvintegrerad iaf , med separat dusch (ugn kanske inte är så dumt).

Planen är åka runt i norra och södra delarna av Europa.

Jag själv är lite allergisk mot kamrem så kedja vill jag ha , men vilka har det ?

Det yngsta barnet är nu 16år , så nåt år till följer hon väl med.

Har kollat på nedstående. Kan nån uttala sig om det verkar vettigt eller ej och vad man ska tänka på ?!

CI Granduca 295 P -06 | Skåne

Rimor 12P+ Taksäng 6 Sov 6 Åk -14 REA | Västerbotten

Mc Louis Tandy 650 -08 | Kalmar

Mc Louis Tandy 671 -07 | Älvsborg

Är ovanstående nåt att ha ?

Tacksam för all hjälp jag kan få , då jag är novis inom området.

/jocke

F

F.d. 53018

Guest
Sv: Förstagångsköpare av husbil

Hei! Det er, etter mitt skjønn, bra biler alle du har festet seg ved. Som hovedregel, men med unntak, kan du gå ut fra alle Fiat'er er utstyrt med kamrem og alle Ford'er med kjede. Selv har jeg en Fiat med Ford-motor og kjede. Hvordan et står til med hver enkelt bil, må du spørre forhandleren om-Lykke til! Mvh! alfb-n

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Om du vill ha kamkedja så finns det även på Fiat om det är 3,0 L motorn fr.o.m. 2007, 160 hkr (158) på fram till 2012 eller 2013, kommer inte ihåg vilket, men det finns andra som kan...

F

F.d. 53358

Guest

Lastvikten är väldigt viktig.
När vi köpte vår bil, tänkte jag mig en bil under 6 meter, beroende på färja o broavgifter. Vår son sa, hur många gånger behöver du tänka på det, det är inte många, betala den gången och ha platsen resten av tiden. Vi har en Sunlight T69 2012 den är 7,4 meter, lastvikt 849 kg och gott om plats. I somras var vi till Bornholm, där var maxlängd 8 meter för billigaste priset. Till Åland kostade det 378:-. Så man kan bortse från färjepriser.
Ska ni köpa bil, är nu rätta tiden. Vi prutade 50 000:- på vår bil för två år sedan. Vi betalade 400 000:- då hade den gått 450 mil

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Antalet olika märken och modeller gör det verkligen svårt att veta om priset är rätt. När det ibland heller inte finns så många av samma märke/modell till salu blir det ännu svårare att få vettig koll.
Min erfarenhet är att det är mycket stor spridning på priserna på samma modell och att handlarna här hemma ibland verkar kasta tärning för att få fram ett pris att sätta på bilen. Det finns heller inga riktprislistor att gå efter.

Ta hjälp av Mobile.de för att få ett bredare underlag för att bedöma om priset är vettigt. Priserna är lägre i Tyskland men det skall inte vara några enorma skillnader idag.

F

F.d. 52943

Guest

Visst är kedja bättre än rem, men är det verkligen den viktigaste egenskapen när man ska välja bil?
På vår Renault kostade det mellan 4-5000 att byta rem (Kylinge förra året). Om jag minns rätt var det 9000 mil eller 5 år som var gränsen.
Om jag skulle välja nyare bil finns det många egenskaper som kommer före rem/kedja. Men det är väl en smaksak...

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Stor skillnad i garanti och trygghet mellan en 06 a och en 14.

Men kolla lastvikten!

L

linde

Guest

Jag skulle tro att de äldre bilarna i den prisklassen är mer premiummärken och kanske Mercedes drivlina. Personligen väljer jag hellre gammalt o bra. Ofta träfria väggar, dubbelgolv med isolerade tankar, bättre utrustade.

BirgittaK

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
13144
Medlemskap
2024

Hej, vi har precis gått igenom samma funderingar och hittade vår bil i våras. Vi blev väldigt förtjusta i Ford men efter provkörning så visade det sig att maken inte såg ut så bra genom fönstret. Stolen var för hög så taket skymde. Han gick inte med på mina kreativa förslag om att montera bort stolen så vi fick tänka om och leta bilar med bra förarmiljö där man ser ut.
Stolarna är ofta inte så justerbara, framrutan kan ha lite olika vinkel och vara olika hög. Prova er fram och var noga med att förarmiljön fungerar bra, det ska ju vara trevliga resor, både på väg och stillastående.
Lycka till med ert letande!

Birgitta

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

Ska ni köpa bil, är nu rätta tiden. Vi prutade 50 000:- på vår bil för två år sedan. Vi betalade 400 000:- då hade den gått 450 mil

Efter mycket långt letande så dök äntligen bilen som var perfekt för oss upp vid den här tiden för ett år sedan. Efter någon veckas fundering/förhandlingstaktik så blev det affär, 45.000:- under annonspris. Det var också en 2012. Hösten är köparens marknad.

Är nu ett år efter fortfarande utomordentligt nöjda, både med bil som pris, men så var kravspecen också mycket noggrant genomtänkt och marknaden väl sonderad. Enda smolket i bägaren är väl att det nu har kommit en ny Ducato-generation, men så länge Euro 5 fortfarande passerar överallt så finns där ingen anledning att byta upp sig.

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

Planen är åka runt i norra och södra delarna av Europa.

Se då till att ni får åtminstone miljöklass Euro 4, annars är ni portförbjudna från många städer och miljözoner, och det blir bara fler. Det misstaget gjorde vi med förra husbilen då vi inte kände till det, blev dyra läropengar.

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024

Se då till att ni får åtminstone miljöklass Euro 4, annars är ni portförbjudna från många städer och miljözoner, och det blir bara fler. Det misstaget gjorde vi med förra husbilen då vi inte kände till det, blev dyra läropengar.

Særdeles viktig og godt tips/argument! Det vil stort sett si 2007 og nyere teknologi. Vit da at fra 2007 klarer Fiat Euro4 uten partikkelfilter, og noen andre motorer må bruke partikkelfilter for å klare Euro4 på samme tid.

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

Vill ni veta vad som gäller just nu så finns detaljerad information här: Camper Vans

Går inte att ignorera då utvecklingen bara går i en riktning; miljökraven hårdnar och skärps, miljözonerna blir fler och större. Vad gäller Euro 4 så är de garanterade tillträde fram till år 2016, Euro 5 fram till år 2020. Euro 6 kommer under 2015 på nya fordon.

jocke.kax

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25285
Medlemskap
2024

Jag tackar för alla bra svar.
det med euro 4 hade jag inte tänkt på , och det är inte hugget i sten att det måste vara kamkjedja.

50 tusen att pruta låter mycket , vilken taktik använder ni då ?

vad är lämplig lastvikt ??

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Jag tackar för alla bra svar.
det med euro 4 hade jag inte tänkt på , och det är inte hugget i sten att det måste vara kamkjedja.

50 tusen att pruta låter mycket , vilken taktik använder ni då ?

vad är lämplig lastvikt ??

Att pruta är en konst men ge ett rimligt bud och var inte för ivrig men tala om att det blir affär om säljaren tar budet. Hos en handlare kan det vara lättare att pruta genom att få utrustning monterad. Kostnaden för handlaren är kanske bara 60% av priset du ger.
Lastvikter är givetvis beroende på hur bilen skall användas. Jag rekomenderar minst 400 kilo plus 50 kg per medföljande person som ett minimum. Här gäller riktig lastvikt dvs bilen vägd med förare på plats och tankarna fulla. Denna vikt minskar man från bilens totalvikt och får då den riktiga lastvikten Vad som står på papprerna är tyvärr inte alltid att lita på. Mycket kan ha hänt sedan bilen registrerades. Väg alltid före köp. Fuktkontrol är också nödvändig och färskt protokoll skall finnas.

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025

Tänk efter vad ni vill ha med er (passagerare, cyklar, elsladd, vattenslang, kilar, trädgårdsmöbler, grill, verktyg, kläder, köksutrustning, mat, dryck mm) och gör en beräkning av vikten av det. Se till att få en aktuell vägning av bilen ni tänker köpa så ni vet utgångsläget och inte bara går på tjänstevikten enligt registreringsbeviset.

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

Att pruta är en konst men ge ett rimligt bud och var inte för ivrig men tala om att det blir affär om säljaren tar budet.

Just det är det viktigaste, att vara förberedd och verkligen kunna göra affär just där och då och ha bestämt sig för att bilen är den rätta när det är dags att sätta in "nådastöten" med slutbudet. Att vid handslaget i princip kunna göra klart affären direkt och köra därifrån. Undersökande och finansiering ska man ha gjort klart i förväg, när det är dags för prisförhandling så måste man kunna både ge och ta, både säljare som köpare ska känna att de tjänar på affären. Köparen på att få ett bra pris, säljaren på att försäljningen görs klart just där och då om han bara tar budet, snabbt, ovillkorat och okomplicerat, utan några "om", "men", eller "i fall". Samtidigt är det ett psykologiskt spel, man måste vara beredd att lämna bilen om prisnivån inte blir den man tänkt sig. Ivriga spekulanter som redan parkerat husbilen hemma i tankarna får aldrig något bra pris. ;)

Men det är bara mina 2 ören...

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Viktigt också är att inte bara utgå från vad säljaren begär när man prutar. Det är viktigt att få en bred bild av vad bilen har för verkligt marknadsvärde. Priset som begärs för en bil som fortfarande är osåld/till salu bestämmer inte marknadsvärdet.

Att lyckas pruta 20% på ett pris som är på tok för högt kan fortfarande vara en riktigt usel affär.

Toppen