• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

första köpet, hjälp mig.....

F

F.d. 11935

Guest
okej, jag har hur många frågor, börjar med några st.

1)Jag har inte bestämt riktigt än vilken husbil det blir, men just nu lutar det åt en autoroller5, årsmodell runt 95, finns det någon som har något negativt/positivt att säga om dom?

2)Sen det där med motorstyrka på en diesel, jag har bara provkört en kompis gamla husbil och det var det tröttaste fordon jag någonsin har framfört, 50km/h i uppförsbackarna om man hade tur.
Jag undrar hur stor motor man behöver, till en 2,8 tonnare om man ska kunna köra om någon utan att ha fri sikt kilometervis.
Jag kräver ingen racer på något vis, men ej så trött så man blir arg när man kör.

3) Så hade jag ju tänkt att importera från tyskland, har läst lite länkar på nätet om regler och dylikt men de länkarna har varit så gamla så jag antar att reglerna har ändrats.
Om jag har förstått allt rätt så finns det ingen besiktning på gas-anläggningen nu för tiden, gäller det även äldre bilar runt -95.
Eller andra saker man ska titta på/undersöka/tänka på när man köper/importerar äldre bil.

4) mina krav på husbil är att det är alkov, u-soffa, och en sittgrupp för fyra bakom föraren som det brukar vara, och reggad för så många passagerare som möjligt.
Men samtidigt så ska ju bilen vara så kort och lätt som möjligt ;)
några förslag?

5) Och så har jag läst många inlägg om att det blir så mycket dyrare på färjor om man har en husbil över 6m. Nu har jag bara varit inne på en redar-sida och dom skulle bara ha 2-300 extra enkel resa om man låg över 6m. Finns det andra som ska ha ut hutlösa priser eller?

Fler frågor kommer....
Mvh/ Frågvis
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: första köpet, hjälp mig.....

Hej frågvis, och välkommen till forumet!
Det verkar inte som om det är direkt kö för att svara på dina frågor så jag provar med att svara på några, så får vi se om det inte lossnar sen:D

2) När det gäller motorn, så tycker jag nog att det viktigaste är att det är en turbodiesel. Om det sen är 120, 130 eller 160 hästar är nog en smaksak.
Det framår inte vad för storlek på(eller hur gammal) motor det var på bilen du körde, men det var nog ingen höjdare om den sackade till 50 km/h i backarna.

4) Du verkar redan veta vilken planlösning du vill ha. Antalet passagerare är väl vanligast 3 (+ 1 förare). Fler passagerare = större bil = större motor

5) Färjepriser (och bropriser) ökar väl en del med en längre/större bil. Samtidigt skall du väl inte sitta i bilen och åka färja hela tiden? Alla harsäkert en egen uppfattning, men personligen åker/bor jag ju bekvämare och betalar mer för de färjor och broar jag passerar, än att spara på dessa avgifter och bo trångt.
Sen är det ju så att skall du ha enn bil som är max 6 meter, så blir det nog svårt att hitta en för fler passagerare än 3.

Detta var några synpunkter på en del frågor. det dyker säkert upp fler snart.

Lycka till med köpet.

/Thomas
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: första köpet, hjälp mig.....

Ang. motor så tror jeg det var en 1,9D uten turbo. Det var den trøtteste som ble solgt ny i nordeuropa, i Italia ble det bygget og solgt endel 1,6D biler... Trenger vel ikke å beskrive de bilenes krefter. Nyere motorer er stort sett bra nok, det er ikke racerbiler vi kjører.
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: första köpet, hjälp mig.....

Ang. motor så tror jeg det var en 1,9D uten turbo. Det var den trøtteste som ble solgt ny i nordeuropa, i Italia ble det bygget og solgt endel 1,6D biler... Trenger vel ikke å beskrive de bilenes krefter. Nyere motorer er stort sett bra nok, det er ikke racerbiler vi kjører.

Vad får sen kosta, Bara sommar? eller även, köra på vinten?
Bara två eller eller för fler?
Man måste börja vad vill vi.
Mvh
Skoogis
p.s
På väg med sin tredje hb. Tidigare hyrt i många år.
 
F

F.d. 660

Guest
Sv: första köpet, hjälp mig.....

När det gäller motor så tycker inte jag att det är så viktigt, vi har 90hk turbodiesel i vår bil och den tuffar på ganska bra i 90-100km/h och fortare än så tycker inte jag att JAG har behov av att köra när jag åker husbil, jag är nämligen ledig då och har gott om tid.
Viktigare att bilen passar ens övriga önskemål när det gäller storlek och inredning. jag ville ha en bil med små yttermått dels för att den blir billigare på betalvägar och färjor, på vissa kostar det dubbelt så mycket om den är över 6m, Öresundsbron tex. men även för att jag vill ha en bil som är smidig inne i stadstrafik och vid parkering.
Alkov för att man alltid har en bäddad säng som inte tar upp en massa plats på golvet.
Vår bil är 570 cm lång och väger 3000kg. och då har vi både 160cm säng som alltid är bäddad och klar, ett kök som går att laga mat i, vilket inte alla husbilar har och en toa med separat duschcabin och sittgrupp för 4 pers.
Vi har även en garderob brevid dörren vilket många andra husbilar jag har sett saknar.
kanske inte ger svar på alla dina frågor men det var så jag tänkte när jag kollade efter husbil.
 
F

F.d. 11935

Guest
Sv: första köpet, hjälp mig.....

ja, det där med att den är vinterbonad har jag inte fått kläm på riktigt när man läser annonser.
Är det bara vissa modeller, nyare årsmodeller eller hur vet man om man kan ha en året-runt -säsong.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: första köpet, hjälp mig.....

Generellt kan man nog säga att man får ungefär vad man betalar för.
En sak som man nog bör fästa ett speciellt intresse för är vad är bilens lastförmåga.
Finns tyvärr allt för många husbilare som har problem med vikt och övervikt.

(I Norge t.ex. kan man till och med räkna med tredubblade priser för bilar över 3,5 ton i betalvägavgifter även färjor blir klart dyrare över 6 meter. Men samtidigt så brukar man ju ha en helt annan komfort i något större bilar.)
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: första köpet, hjälp mig.....

En sak till som jag upptäckte när jag letade min första husbil var "modellbyten".

Nu och då gör tex Fiat lite större "uppgraderingar" på motorsidan (och chassi).
Tror att det skedde omkring 1995-96 och nästa större uppdatering var väl omkring 2002.
Det kan ha en viss betydelse för bla service och ur miljösynpunkt mm - tror jag.
Lycka till! :)
 
Toppen