Köpte en McLois 2017 i vintras. Dels ville jag ha så ny som möjligt men ändå hamna på den ”normala” skatten och dels ville jag slippa den första värdeminskningen. Valet föll då på en 2017 som relativt ny samt klarar Euro 6 kraven för avgasrening. Valde också en med Fiats 150hk motorn istället för 130hk. Känns som ett bra val.
vad gäller lastvikt så ville jag kunna lasta vad jag vill utan att vara rädd för överlast. Fick tag i en med Fiats Maxichassie som var reggad för 4400kg. Är ute nu på sommarturné passerade en vågstation och jag landade på 3920kg. Två vuxna och en hund samt allt man behöver för två veckor på semester. Har då ändå 480kg marginal. Nu har jag massa bokstäver på kortet så det är inget problem och frugan får köra den via farfarsregeln. Ska vi utomlands framöver får vi planera vägval utifrån detta med vikt och längd (8 m med cykelställ).
några enkla tankar från min sida.
vad gäller lastvikt så ville jag kunna lasta vad jag vill utan att vara rädd för överlast. Fick tag i en med Fiats Maxichassie som var reggad för 4400kg. Är ute nu på sommarturné passerade en vågstation och jag landade på 3920kg. Två vuxna och en hund samt allt man behöver för två veckor på semester. Har då ändå 480kg marginal. Nu har jag massa bokstäver på kortet så det är inget problem och frugan får köra den via farfarsregeln. Ska vi utomlands framöver får vi planera vägval utifrån detta med vikt och längd (8 m med cykelställ).
några enkla tankar från min sida.