• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förstärka Wifi till ipad

annokjell

FD HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Leksand
HBK-Nr
9997
Medlemskap
2021
Hej
Jag hade tänkt att slippa ta med datorn på nästa resa utomlands utan bara klara mig med ipaden. Jag skulle behöva förstärka/fånga upp lite svagare signaler, t.ex från camping/ställplatser, och förstärka dom så jag kan använda dom i ipad. Jag har kollat runt på forum och butiker men alla förstärkare kräver att man kopplar in dom i dator med USB. Är det verkligen så? I min drömvärld så är det en liten "låda" med två små antenner. En antenn för ingående (svag) signal och en utgående (stark) signal, däremellan en liten 12 volts "låda" som förstärkare. Kanske kan grannbilarna nyttja den också. Som ni ser så fattar jag inte nått av detta själv :oops:
Kjelle
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Förstärka Wifi till ipad

Det finns modem (t.ex USB-modell) med uttag för extern antenn. Med något sådant borde det bli bättre mottagning.

Själv köpte jag en wireless router från Telia, men det finns även wireless routrar som inte är låsta till en operatör. De här routrarna tror jag alla har uttag för extern antenn och så klarar de både 3G och 4G.

Med en sådan igång under färd och vid övernattning så bör man kunna ha wifi i bilen under hela resan.

Kolla bara upp så att inte räkningen blir för hög. Telia tror jag stannar på max 149kr/dygn. Rätt mycket pengar men kanske överkomligt ändå?
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Förstärka Wifi till ipad

Liknande önskemål. Vill kunna ha flera WiFi appareter i HB samtidigt. Kunna förstärka Extern WiFi (utvändig antenn) där sådant finns och annars dela på mobilt bredband med ordentlig antenn (utvändig) till 3-4G. Helst utan att ha en massa olika apparater med olika inloggning. Några förslag? Hoppas jag inte förstör tråden utan tillför fler idéer. Ha det bra!
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Förstärka Wifi till ipad

Hej på dig

Som jag förstår så vill du förstärka befintliga wifi nätverk och den enda jag kan komma på är en trådlös repeater, prova att googla på det får du se om du inte kan hitta något som passar.
 

annokjell

FD HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Leksand
HBK-Nr
9997
Medlemskap
2021
Sv: Förstärka Wifi till ipad

Hej igen

Jag ska förtydliga mig lite. Jag har Telias mobila trådlösa router som jag använder i Sverige. I utlandet vill jag använda befintliga/uppletade wifi:s. Det är kanske en repeater som jag ska använda. Om jag inte hittar nån för 12 volt får jag väl köra med en omvandlare om vi inte står på elstolpe.
Kjelle
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Förstärka Wifi till ipad

Som Punx8 skriver; Prova att söka på "wifi repeater" eller "wifi range extender".
Det finns en del olika varianter av det. Exempelvis denna som går på 9V.

Jag hade gärna velat ha en router som fungerar som extender och med plats för USB-modem också...

//Stefan
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Förstärka Wifi till ipad

Av egen erfaring vet jeg at wifi repeatere eller range extenders ikke fungerer med alle wlan.
Ønskedrømmen er en trådløs router som kan benytte både 3G/4G usb modem og en usb wifi adapter - det hele administret via et web grensesnitt. En må kunne på en enkel måte velge hvilket wlan en skal koble seg til og sette rett pålogging.

Det nærmeste jeg har kommet er en to-boks løsning, med en 3G wifi router som og kan kobles via ethernet til et eksisterende nett og et aksesspunkt i klient modus - problemet er da administrasjon av dette aksesspunktet.
 
F

F.d. 26847

Guest
Sv: Förstärka Wifi till ipad

Hej alle

Vi har en laptop med programmet Connectify Me Pro med i HB.
Der er tilsluttet en ekstern Alfa WiFi antenne fra Yatow samt et USB modem til LTE (4G).
Programmet virker som router og forstærker og koster ikke ret meget.
Programmet virker også på Windows 7 Starter som findes i de små laptops.

VH
Carsten
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Förstärka Wifi till ipad

Hej Knut
Vi har tidigare skrivit lite om denna modell - hittade du en i Australien?
I samband med min MBB router ((Dovado Tiny)) använt denna repeater
och det behöver inte ha kryptering - MBB routern har.
Endast WPS/WPS.

medion wlan repeater.jpg

Det verkar hjälpa för en bra WiFi-anslutning till smartphone.
Minimal användning av Internet för smartphone, maximal antenn och ladda ner MBB dongeln.
Men så länge har jag bara 35 meter (inomhus / trädgård) - arbetar på det - måste använda minst 50 meter.

Har funderat på External Antenn 2Tx2R 2.000 mw, men da saknar jag möjligen konfigurationer för MBB (USB) och WiFi (USB) sladdar fast och inte änvändan av laptoppen.
:confused:
 
Senast redigerad av en moderator:

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Förstärka Wifi till ipad

Hej igen

Jag ska förtydliga mig lite. Jag har Telias mobila trådlösa router som jag använder i Sverige. I utlandet vill jag använda befintliga/uppletade wifi:s. Det är kanske en repeater som jag ska använda. Om jag inte hittar nån för 12 volt får jag väl köra med en omvandlare om vi inte står på elstolpe.
Kjelle

Hej!
När jag frågade av Kjell&....om att förstärka "utifrån"kommande Fifi signal så blev svaret att det finns inte antenn till iPad det finns endast för Android ..
 

annokjell

FD HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Leksand
HBK-Nr
9997
Medlemskap
2021
Sv: Förstärka Wifi till ipad

Hej!
När jag frågade av Kjell&....om att förstärka "utifrån"kommande Fifi signal så blev svaret att det finns inte antenn till iPad det finns endast för Android ..

Jag misstänkte väl det. Jag får väl ta med mig datorn och ansluta nån extern antenn till den. Anledningen till att jag vill ha bra motagning är att jag köpte en slingbox hemma och tänkte titta på den i Spanien nu i mars.
Ps Vi åker nästa vecka :D

Kjelle
 
F

F.d. 25525

Guest
Sv: Förstärka Wifi till ipad

Hej
Jag hade tänkt att slippa ta med datorn på nästa resa utomlands utan bara klara mig med ipaden. Jag skulle behöva förstärka/fånga upp lite svagare signaler, t.ex från camping/ställplatser, och förstärka dom så jag kan använda dom i ipad. Jag har kollat runt på forum och butiker men alla förstärkare kräver att man kopplar in dom i dator med USB. Är det verkligen så? I min drömvärld så är det en liten "låda" med två små antenner. En antenn för ingående (svag) signal och en utgående (stark) signal, däremellan en liten 12 volts "låda" som förstärkare. Kanske kan grannbilarna nyttja den också. Som ni ser så fattar jag inte nått av detta själv :oops:
Kjelle

Kolla detta. Går på 12 volt

WIFI Access Long Range High Power USB Router Repeater - Pirate Lifestyle TV â„¢ Quickie 086 - YouTube

¤RadioLabs || USB Wifi Router Repeater
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Förstärka Wifi till ipad

Var i em förbi på Teknikmagasinet, Kjell&Company och Clas Ohlsson.
- Teknikmagasinet har inget sa de.
- Kjell&Company har en SmartDisc för GSM/3G/4G, 2,15 dBi, en - SMARTEQ antennas - för 999 som ihop med en Induktiv signal-överföring, platt för 399 skulle visst kunna lösa detta.
- Clas Ohlsson har 3 olika Netgear WiFi repeater 299 -- 899 som skulle fungera - sade. De har - Push "N" Connect-teknik - som skulle underlätta.
Ja jag begriper inte nåt av detta - hoppas nån kan förklara på begriplig svenska - tack! :)
Fungerar det lika bra till Ipad som till Iphone?
 

annokjell

FD HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Leksand
HBK-Nr
9997
Medlemskap
2021
Sv: Förstärka Wifi till ipad

Hej
Jag har nu beställt USB WiFi Repeater och den här ROCKET Antenn så nu får vi se om vi blir nöjda.
Mailade lite frågor och dom var snabba med svar. Dessutom hade dom allt på lagret för omedelbar leverans

Kjelle
 
Senast ändrad:

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Förstärka Wifi till ipad

Hej
Jag har nu beställt USB WiFi Repeater och den här ROCKET Antenn så nu får vi se om vi blir nöjda.
Mailade lite frågor och dom var snabba med svar. Dessutom hade dom allt på lagret för omedelbar leverans

Kjelle

Återkom gärna med lite redovisning hur det fungerar i allt från installation till effekt!!!
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Förstärka Wifi till ipad

Hej
Jag har nu beställt USB WiFi Repeater och den här ROCKET Antenn så nu får vi se om vi blir nöjda.
Mailade lite frågor och dom var snabba med svar. Dessutom hade dom allt på lagret för omedelbar leverans

Kjelle

Håller med Lundsholm att du får gärna avläggar rapport när du testat om signalen blir bättre, det är av intresse för många.

//Tommy
 
Toppen