• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förslag på ny 4G router

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Tänkte köpa en router till husbilen.
Har iof inga problem med just det, men..
Jag skulle vila ha en router som enkelt kan kopplas upp mot campingar (och övriga ställens) fria wifi och skicka ut det i bilen.
När detta inte finns tillgängligt så kör vi på 4G och då via yttre antenn (Mimo).
Kör idag på en gammal Tele2 Huawei med en Mimo puck monterad uppe på ac:ns lock (högsta punkten).
Har ni några vettiga förslag som inte kostar skjortan?
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Nu har jag kopplat in min router,men när jag söker på wifi och skriver in lösenordet så står det "ansluten men inget internet" vad gör jag för fel. Simkortet på plats
Jag gissar att du inte gjort inställningarna rätt.
Vet inte vilken leverantör du har men här kommer tipps från Telenor som exempel.
  • Kontrollera dina APN-inställningar. Inställningar > Mobilnät >Alternativ för mobildata > Mobilt datanätverk. Under ”Mobildata” ska inställningarna vara:

    APN:
    services.telenor.se
    Användarnamn: Lämnas tom
    Lösenord: Lämnas tom
 
Senast ändrad:

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Nu har jag kopplat in min router,men när jag söker på wifi och skriver in lösenordet så står det "ansluten men inget internet" vad gör jag för fel. Simkortet på plats
1. Det först jag skulle kolla om SIM-kortet sitter rätt i routern
2. Kolla även om det är en PIN-kod på SIM-kortet, stoppa i så fall in kortet i en mobiltelefon och inaktivera PIN-koden
3. Om det är ett helt nytt SIM-kort/abonnemang som du satt i routern, kolla då även med operatören om det nya kortet är aktiverat.
 

Marja & Örjan

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Orust
HBK-Nr
12574
Medlemskap
2026
1. Det först jag skulle kolla om SIM-kortet sitter rätt i routern
2. Kolla även om det är en PIN-kod på SIM-kortet, stoppa i så fall in kortet i en mobiltelefon och inaktivera PIN-koden
3. Om det är ett helt nytt SIM-kort/abonnemang som du satt i routern, kolla då även med operatören om det nya kortet är aktiverat.
Simkortet är aktiverat. Jag har prövat med olika inställningar och jag får inte det att funka Min son som är typ nätverkstekniker har lovat hjälpa mig på Khfd så jag återkommer med info
Tack för alla tipps
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Jag köpte en liten Huawei 4g router för en tusenlapp för 4 år sedan Den har eget batteri på 10 timmar och laddas via usb. Den kan ansluta camping nät samtidigt som den förstärker med 4g. Funkar bra utomlands också
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Jag köpte en liten Huawei 4g router för en tusenlapp för 4 år sedan Den har eget batteri på 10 timmar och laddas via usb. Den kan ansluta camping nät samtidigt som den förstärker med 4g. Funkar bra utomlands också

Problemet för mej var att teleoperatörerna bygger ut band 28 för 4g på landsbygden sedan ca 4 år, och jag fick därför byta till ny router som klarade band 28. Gäller även externa antenner, äldre klarar normalt inte band 28. /GB
 

Marja & Örjan

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Orust
HBK-Nr
12574
Medlemskap
2026
Simkortet är aktiverat. Jag har prövat med olika inställningar och jag får inte det att funka Min son som är typ nätverkstekniker har lovat hjälpa mig på Khfd så jag återkommer med info
Tack för alla tipps
Problemet löst.
Det var simkortet som inte hade ok kontakt. Sonen löste det men hur? In och ut och kollade med Tp s hemsida och sedan funkar det.
Vad ska man göra utan barns hjälp????
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Problemet för mej var att teleoperatörerna bygger ut band 28 för 4g på landsbygden sedan ca 4 år, och jag fick därför byta till ny router som klarade band 28. Gäller även externa antenner, äldre klarar normalt inte band 28. /GB
Band 28 er 700Hz og krever en vesentlig større antenne enn de andre 4G bandene. For noen å siden var 700MHz området TV kanaler, dette er det beste bandet for glesbygden med langt større rekkevidde enn de andre 4G bandene. Helt ubrukbart i tettbefolkede områder.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Problem med att de flesta campingar har ställt in wifi signalen så den ej går att dela-bara en ip:adress släpps igenom.
Om du kobler deg til plassens wifi med en router så vil den kun benytte en adresse selv om du bak din router har mange enheter som har egne adresset. Dette takket være bruken av NAT (Network Adress Translation) i routere. Eneste problem er om plassen benytter samme private ip gruppe som din router, da må du endre til annen på din side. En kan nesten eliminere dette problemet ved å benytte et subnet av 10.0.0.0/8 eksempelvis 10.123.124.0/24 (netmask 255.255.255.0) eller fra 172.16.0.0/12 - risikoen for kollisjon er mye større i den mest brukte private gruppen 192.168.0.0/16.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Funderar på att köpa en Teltonika RUT240. Den har tyvärr inte någon funktion för Wifi extender men den växlar automatiskt om från trådat till 3/4G.
Sedan sätter jag en lös repeater med accesspunkt funktion till WAN ingången på 240n.
De har en bra Tp-link (som jag har en lika i stugan sedan flera år (och som även tidigare använts som räckviddsförlängare till drönaren)) på Jula för 90:-
Båda dessa går att köra på husbilens skiftande 12V system.
Jag installerade en Teltonika Rut 240 i husbilen med en Mimo antenn på taket. Hur jag än bar mig åt så fick jag inte upp mer än ca 20Mbit/s. Oftast så låg jag på 2 Mbit/s när jag körde padda och Chromecast samtidigt. Telefonen på 4g hade vid samma mätningar minst tre dubbel hastighet.

Kollade runt på nätet och där stod det att Teltonika egentligen inte är lämplig för konsumentanvändning utan är gjord för industriell användning för att styra maskiner etc. Annas är det ju en mycket behändig och tålig router.
 

curriepm

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Varberg
HBK-Nr
30759
Medlemskap
2024
Funderar på att köpa en Teltonika RUT240. Den har tyvärr inte någon funktion för Wifi extender men den växlar automatiskt om från trådat till 3/4G.
Sedan sätter jag en lös repeater med accesspunkt funktion till WAN ingången på 240n.
De har en bra Tp-link (som jag har en lika i stugan sedan flera år (och som även tidigare använts som räckviddsförlängare till drönaren)) på Jula för 90:-
Båda dessa går att köra på husbilens skiftande 12V system.
Jag använder Teltonika RUT240, är sjukt nöjd med den, helt suverän tycker jag. Jag har inte provat med repeater på ingången, det är intressant. Jag har kopplat en apple tv dosa på utgången för att streama tv, och det funkar helt kanon.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Jag använder Teltonika RUT240, är sjukt nöjd med den, helt suverän tycker jag. Jag har inte provat med repeater på ingången, det är intressant. Jag har kopplat en apple tv dosa på utgången för att streama tv, och det funkar helt kanon.
Jag måste ha fått en måndagsexemplar då min kopplade ner wifi med jämna mellanrum och hastigheten var bedrövlig. Testade med kabel direkt i datorn och oftast låg hastigheten runt 2 Mbit/s. Det är på gränsen att streama tv från Chromecast eller Apple tv. Jämförde med en Tp-link 4g router. Dator och kabel. Teltonika 20mbit/ och Tp-link 65 Mbit/s med samma simkort. Kanske att det är något fel i inställningen på Teltonika.
 

curriepm

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Varberg
HBK-Nr
30759
Medlemskap
2024
Jag måste ha fått en måndagsexemplar då min kopplade ner wifi med jämna mellanrum och hastigheten var bedrövlig. Testade med kabel direkt i datorn och oftast låg hastigheten runt 2 Mbit/s. Det är på gränsen att streama tv från Chromecast eller Apple tv. Jämförde med en Tp-link 4g router. Dator och kabel. Teltonika 20mbit/ och Tp-link 65 Mbit/s med samma simkort. Kanske att det är något fel i inställningen på Teltonika.
Hmm, svårt att svara på vad på som kan vara fel. Jag ändrade inte mycket inställningar i min innan jag tog den i drift, mer än att jag initialt stängde av wifi och bara körde den via kabel till vår apple tv, som jag byggt om för 12 V drift. Numera har jag wifi igång, men vi använder det bara när vi behöver koppla upp våra laptops för lite jobbmail osv, attans att man inte kan gå i pension än... ;)
 
Toppen