• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förslag på nyårssupé

H

hianders

Guest
Ibland tryter fantasin så nu önskar jag hjälp med förslag på en enkel och god nyårssupé för två! Tacksam för tips!

fru hianders/Inger
:mat:
 
H

hianders

Guest
Sv: Förslag på nyårssupé

:)

Tack för förslaget men ...................

Ha det så trevligt ändå, utan oss :)

Har funderat lite på patéer i olika former med baguetter till.

Inger/fru hianders
:twitcy:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Förslag på nyårssupé

Om man har tillgång till ugn så är Sjötunga Walevska är inte helt fel med ett gott torrt vin att dricka till. Förrätten en räkcrustad. Detta är en stående meny hos oss.

Bennie
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Förslag på nyårssupé

Förrätt: Sparrissoppa. Enkel, kan förberedas i förväg.
Huvudrätt: Parmesanpanerade kyklinglårfiléer med örtsås och ris. Kan beredas i förväg.
Efterrätt: Hemgjord glass med varma hjortron. Kan göras i förväg.

Sparrissoppan:

Använd färsk sparris. Skär av någon centimeter av stjälkarna längst ner. Dela stjälkarna i tre delar. Lägg i kokande saltat vatten. Kokas lagom mjuka. Häll av det mesta av spadet, spara lite att mixa i. Ta ifrån toppskotten.
Mixa resten med stavmixer till en slät smet. Späd med grädde. Ta en hönsbuljongtärning i. Koka upp och späd ytterligare med grädde till lagom konsistens. Kan kylas och värmas innan servering. Vid servering, töm upp på djupa tallrikar, dekorera med toppskotten. En tunn skiva avocado och en liten klick creme fraiche gör det extra festligt.

Kycklingen:

Köp kycklinglårfilé (saftigare än kycklingbröstfilé) Kronfågel brukar ha sånt.
Blanda ca 1/3 vetemjöl och 2/3 riven parmesanost, en nypa salt och lite vitpeppar. Vänd filéerna runt om i blandningen. Bryn dom i stekpanna runt om tills de fått fin färg. Lägg upp på ett ugnsfast fat. Detta kan förberedas innan.
Sätt in filéerna i varm ugn, ca 175°, stek dom tills de är genomstekta, ca 30 minuter.
Såsen kan också förberedas innan och värmas innan servering:
Ta 3 dl vatten + 1 kycklingbuljongtärning. Koka upp. Töm i 3 dl creme fraiche och 1 dl grädde. Pressa i lite lime, ca 1 tsk. Salta om det behövs ytterligare. Ta ca 1/2 del hackad färsk dragon (går bra med torkad, ca 2 msk), 1/2 dl hackad persilja (alt 2 msk torkad) och 1/2 dl körvel (2 msk torkad)

Efterrätt:

Glass som är hemgjord finns massvis med recept på, detta gillar jag Pernillas Värld | Frisk hemmagjord limeglass serverad med färska jordgubbar men istället för jordgubbar har jag serverat varm hjortronsås till. Har man inga hemplockade kan man köpa ett paket frysta och göra sås av.
 
H

hianders

Guest
Sv: Förslag på nyårssupé

Tack snälla för förslagen!! Skall göra Annettes förslag lite senare, kanske till tretonhelgen!

Inger/fru hianders
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Förslag på nyårssupé

Rostat bröd med löjrom och cream fraice blandat med hackad rödlök som förrätt och fläskfilegryta i Curry och gröna äpple ihop med ris eller gratäng.
Som efterätt saffranostkaka med vispgrädde och äkta jordgubbssylt eller hallon.
Mat för gudar.
 
Toppen