• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Förskottsbetalning?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Förskottsbetalning?

Vad jag har förstått kan SCR bara rekommendera, det är ju fristående företag det handlar om.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Huja, det är tur att man inte använder camping. Men det är bra att veta hur man gör när man gör det:)

F

F.d. 11293

Guest

Det var inte betalningen jag vände mig emot. Utan förfarandet. Står det en sak i SCR :s stadgar så ska väl dessa följas?

Jag tror inte det är stadgar utan mer "rekomendationer" vad campingägarna skall göra, vi nyttjade en camping som hade helt andra priser än det stod i scr katalogen, vid samtalet jag hade med scr så var inte infot i deras katalog bindande, fast det handlade just om infot om en specefik camping, där uppgifterna inte stämmde

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Som jag ser det, är detta en affärsöverenskommelse mellan kortinehavaren med giltigt märke och SCR. Inget som en enskild medlem i SCR kan sätta sig över. Detta gäller. Har skrivit till SCR för att få svar på frågan. Nedan länk till SCR

Villkor Camping Card Scandinavia - Camping.se - SCR

Kortvillkor

Kortvillkor för Camping Card Scandinavia
  • SCR:s campingplatser tillämpar Camping Card Scandinavia. Detta innebär att du som gäst skall vara försedd med Camping Card Scandinavia (”Campingkortet”). Vissa stuganläggningar tillämpar inte Campingkortet.
  • Om du saknar giltigt campingkort utfärdas ett kort vid incheckning
  • För att Campingkortet skall kunna användas så måste det (a) aktiveras i SCR kundvårdssystem (b) förses med ett giltighetsmärke. Giltigheten är knuten till årtalet på märket/kortet.
  • Systemet Camping Card Scandinavia ger 14 dagars kredit under vistelsen på en campingplats. Om betalning uteblir vid avresan faktureras innehavren dels campingavgiften för vistelsen på campingplatsen, dels inkassokostanden samt 300:- (SEK) i administrativ ersättning.
  • Borttappat kort ersätts med ett nytt kort med nytt kortnummer. Det borttappade kortet spärras mot användande. Eventuellt årsmärke ersätts ej.
  • Kortet skall signeras på baksidan av kortet. Signerandet innebär att innehavaren godkänt ovanstående villkor för användandet. Kort utan signatur godkänns ej.

F

F.d. 13449

Guest

Som jag ser det, är detta en affärsöverenskommelse mellan kortinehavaren med giltigt märke och SCR. Inget som en enskild medlem i SCR kan sätta sig över. Detta gäller. Har skrivit till SCR för att få svar på frågan. Nedan länk till SCR
Det är alldeles rätt att detta är en överenskommelse mellan dig och SCR, m a o ingen överenskommelse mellan dig och campingägaren. Det är campingägaren som bestämmer. Dessa "regler" är rekommendationer och m a o inget tvingande för campingägaren. På en camping är det alltid ägaren som har sista ordet, det är alltid han som bestämmer priset och vilka regler som gäller. Att han är ansluten till en sak innebär inte att hans regler på campingen åsidosätts.

F

F.d. 29925

Guest

Efter att ha läst KORTVILLKOR ovan är det nog så att en camping ansluten till SCR även måste följa de villkor som kan vara "obekväma" för en enskild camping.
Men att vara ansluten till SCR och Campingkortet är precis som medlemskap i de flesta sammanslutningar frivilligt. Finns många campingar som ej är anslutna till SCR som har helt egna regler.:)

F

F.d. 13449

Guest

Efter att ha läst KORTVILLKOR ovan är det nog så att en camping ansluten till SCR även måste följa de villkor som kan vara "obekväma" för en enskild camping.
Men att vara ansluten till SCR och Campingkortet är precis som medlemskap i de flesta sammanslutningar frivilligt. Finns många campingar som ej är anslutna till SCR som har helt egna regler.:)
Hmm, vart ser du dessa regler. Dessa är en uppgörelse mellan SCR och kortinnehavaren och m a o har det inget med campingägaren. Hade det stått något om scr och campingägaren så hade jag hållt med dig.

F

F.d. 29925

Guest

Om man läser på SCR.s hemsida kan man även läsa att de anslutna campingplatserna garanteras betalning för max 14 dagar om någon skulle "smita" från betalning.

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Har fått svar från SCR:

Hej
Vi har mottagit din fråga om 14 dagars krediten och förhållandet till förskottsbetalning.
14-dagars krediten finns fortfarande kvar hos våra medlemmarna och gäller när du kommer till campingplatsen utan reservation/bokning och så länge det finns plats ledig. Vid bokning i förskott, kan även förekomma vid ankomst om du vill garantera plats en viss tid, gäller oftast förskottsbetalning

Med vänliga hälsningar
Birgitta

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Ett klart svar från SCR och helt rimligt!

Självklart måste campingen få någon form av säkerhet vid bokning under högsäsong,
eftersom många resenärer tyvärr inte tar sin bokning på allvar om man inte betalat något. Blir det t.ex. vädret dåligt, ja då kanske man struntar i att åka och inte bara det, man avbokar inte heller osv!

Toppen