• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Förskottsbetalning?

Bettan o Bernt

HBK Medlem
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
662
Medlemskap
2025
Får en SCR ansluten camping ta ut förskottshyra? Står det nåt om det i campingkatalogen? Detta gör Lysingsbadet i Västervik.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Förskottsbetalning?

Förskott eller en deposition får man säkert ta ut för att garantera en reservation. Säkert helt nödvändigt för dem för att uppnå 100% beläggning i absoluta högsäsongen.

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Hej på Er.

Om det står något i campingkatalogen vet jag inte, då vi slängde den ganska omgående, men vi råkade ut för något liknande för 2 år sedan på Regenbogen i Åhus, att de när vi checkade in skulle betala för det antal nätter vi skulle vara...det blev bara en natt.

Att vi slängde katalogen samma dag som den kom i brevlådan, beror på att jag inte gillar organisationer som jagar oss husbilsåkare med blåslampa.

Om vi nödvändigtvis behöver ta in på någon camping föredrar vi de fristående campingarna som finns i F-campingkatalogen.

//Tommy

Senast ändrad:

Bettan o Bernt

HBK Medlem
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
662
Medlemskap
2025

Dom kräver alltid att man ska bet. i förskott. Har för mig att jag läst nånstans att på SCRanslutna campingar har man alltid 14 dgr. kredit.

F

F.d. 25052

Guest

Hej
Jag läser "under markisen" varje dag. Blir lite fundersam varför så många av er i Husbilsklubben är så negativa och gnäller så mycket på det mesta. Är man så missnäjd, så sälj husbilen och skaffa ett torp.
Varför tar SCR ut förskottsbetalning, finns många förklaringar, oftast beror det på personalbrist finns kanske ingen på plats hela dagarna och då är det svårt att betala vid utcheckning.
Visst är dieselpriset högt, men jämfört med 1965 är priset lägre nu p.g.a penningvärdet.
Det var något, var positiv och var glad för det liv (campingliv) vi lever. Vår livsstil är självförvållad.
Tekla

Berrac

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1003
Medlemskap
2024

Hej
Vi låg några nätter på Lysingsbaden i Januari
Brukar göra det varje år, för att handla ljus ute på Gränsö stöperi
Vi betalade vid utcheckning.Inga problem

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Vill inte verka gnällig men detta är kopierat från SCR kort hemsida:

Kortvillkor för Camping Card Scandinavia
  • SCR:s campingplatser tillämpar Camping Card Scandinavia. Detta innebär att du som gäst skall vara försedd med Camping Card Scandinavia (”Campingkortet”). Vissa stuganläggningar tillämpar inte Campingkortet.
  • Om du saknar giltigt campingkort utfärdas ett kort vid incheckning
  • För att Campingkortet skall kunna användas så måste det (a) aktiveras i SCR kundvårdssystem (b) förses med ett giltighetsmärke. Giltigheten är knuten till årtalet på märket/kortet.
  • Systemet Camping Card Scandinavia ger 14 dagars kredit under vistelsen på en campingplats. Om betalning uteblir vid avresan faktureras innehavren dels campingavgiften för vistelsen på campingplatsen, dels inkassokostanden samt 300:- (SEK) i administrativ ersättning.
  • Borttappat kort ersätts med ett nytt kort med nytt kortnummer. Det borttappade kortet spärras mot användande. Eventuellt årsmärke ersätts ej.
  • Kortet skall signeras på baksidan av kortet. Signerandet innebär att innehavaren godkänt ovanstående villkor för användandet. Kort utan signatur godkänns ej.

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Vill inte verka gnällig men detta är kopierat från SCR kort hemsida:

Kortvillkor för Camping Card Scandinavia
  • SCR:s campingplatser tillämpar Camping Card Scandinavia. Detta innebär att du som gäst skall vara försedd med Camping Card Scandinavia (”Campingkortet”). Vissa stuganläggningar tillämpar inte Campingkortet.
  • Om du saknar giltigt campingkort utfärdas ett kort vid incheckning
  • För att Campingkortet skall kunna användas så måste det (a) aktiveras i SCR kundvårdssystem (b) förses med ett giltighetsmärke. Giltigheten är knuten till årtalet på märket/kortet.
  • Systemet Camping Card Scandinavia ger 14 dagars kredit under vistelsen på en campingplats. Om betalning uteblir vid avresan faktureras innehavren dels campingavgiften för vistelsen på campingplatsen, dels inkassokostanden samt 300:- (SEK) i administrativ ersättning.
  • Borttappat kort ersätts med ett nytt kort med nytt kortnummer. Det borttappade kortet spärras mot användande. Eventuellt årsmärke ersätts ej.
  • Kortet skall signeras på baksidan av kortet. Signerandet innebär att innehavaren godkänt ovanstående villkor för användandet. Kort utan signatur godkänns ej.

Kalle!

Detta påtalade jag vid vår första, enda och sista övernattning på Regenbogens Camping i Åhus.

Svaret var, att detta var deras regler, och vad SCR skriver har ingen betydelse, godtar jag inte detta, så går det bra att åka vidare.

Jag har för mig att precis som på hotell, så ville dom ha ett betalkort att dra i datorn för att säkerställa betalningen, de ville också att vi i förväg skulle uppge hur många nätter vi skulle stanna, men också att om vi uppgivit tex 3 nätter så var det det vi skulle betala för vid utcheckningen, även om vi endast varit en natt, alternativt förskottsbetalning vid kontanter.

Tilläggas kan att vi var där någon av dom första veckorna i aug, då högsäsongen lider mot sitt slut, och att campingen var långt ifrån fullbelagd.

//Tommy

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Hej
Jag läser "under markisen" varje dag. Blir lite fundersam varför så många av er i Husbilsklubben är så negativa och gnäller så mycket på det mesta. Är man så missnäjd, så sälj husbilen och skaffa ett torp.
Varför tar SCR ut förskottsbetalning, finns många förklaringar, oftast beror det på personalbrist finns kanske ingen på plats hela dagarna och då är det svårt att betala vid utcheckning.
Visst är dieselpriset högt, men jämfört med 1965 är priset lägre nu p.g.a penningvärdet.
Det var något, var positiv och var glad för det liv (campingliv) vi lever. Vår livsstil är självförvållad.
Tekla

Tekla...det är knappast värt att bemöta ditt inlägg, men du får ha din åsikt, men när det gäller SCR anslutna campingar i allmänhet, brukar dom vara väldigt noga med att tala om att receptionen/campingen är bemannad dagtid, och i många fall även nattetid, och i synnerhet en camping som Lysingsbadet som det var det trådskaparen avser, vill väl gärna påtala att de är en av landets större campingar...skulle dom inte ha sin reception öppen under säsong?

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Nu tror jag att föskotts-/depositionsbetalning inte alls har med personal och bemanning att göra. Utan bara en garanti för att campingen inte skall stå med en tom plats p.g.a. att den som bokat inte dyker upp, s.k. "no show". Ett gissel för branschen.

F

F.d. 25052

Guest

Jag förstår att du inte tycker det är värt att komentera min åsikt. Jag tror inte du förstår problemet i många campingars situation. Vi skall vara tacksamma att vi har SCR. Varför alltid kasta "skit" på någon eller några om det uppstår ett litet misstag/problem någon gång.

Tekla

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Jag har aldrig haft något problem med betalningsförfarandet vare sig vid SCR:s campingplatser eller andra. Delvis kanske det beror på att jag, om jag tänker stanna en natt, alltid ber att få betala vid ankomsten för att kunna åka då andan faller på morgonen efteråt. Att kunna betala i förskott tycker jag är toppen särskilt vid högsäsong. Varför stå i kö en gång till om man slipper?

:mcride:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

För min del spelar det ingen roll när jag betalar så länge jag är nöjd med campingen men om campingen är som den i Malmö jag läste för ett tag sedan då det var förskottsbtalning och sedan var det ett väldans väsen på zigenare på campingen då vill jag ha alternativet och åka vidare ( vilket man alltid kan iofs) men det känns lite surt om man betalat för X-antal nätter

Sen är det ju sådana som bokar och inte dyker upp har förmodligen heller inte betalat in något utan vill säkra en plats ifall vädret är gott och dom får lust att stanna till .

Vi förskottsbetalade några månader innan vi åkte upp till CC´s camping i Idre och jag såg inget konstigt i det för man får göra samma sak om man hyr en stuga .

Sen är det ju alltid upp till individen att tycka som dom vill om sakerna för alla är ju olika.

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Efter 40 år som husvadnscampare så har jag alldrig blivit krävd på förskotts betalning inte enns på regenbogen i åhus.

F

F.d. 13449

Guest

Det var inte betalningen jag vände mig emot. Utan förfarandet. Står det en sak i SCR :s stadgar så ska väl dessa följas?
Detta måste väl ändå vara upp till varje campingägare. Kan knappast tro att det är tvingande för campingägarna. 14 dagar blir ganska mycket pengar och vad jag vet är det väl ingen som tar en UC när man skaffar detta kortet?
Att låta alla bara komma in o få en kredit på upp till 5 000 kr låter i mina öron väldigt riskabelt, men det är ju jag det.

Toppen