Försäljningen av husbilar minskar

Los Suecos

HBK Redaktör
Inlägg
6.970
Kommun
Vannsätter - Altea
HBK-Nr
3853
Trots mer än 40 år i fordonsbranschen har jag aldrig sett någon statistik för NYFÖRSÄLJNING, vare sig när det gäller personbilar, lastbilar, bussar, motorcyklar, mopeder, snöskotrar, husvagnar eller husbilar.

Det är alltid NYREGISTRERINGARNA som redovisas, för det är den enda siffra där man har en säker uppgift.

Pålle
Hm... tack för informationen det visste jag inte, men nu ändrat. :msn_embarrassed::)
Tommy
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
4.296
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Nästan sant är att försäljning och nyregistrering går hand i hand men vid exceptionella tillfällen (slopande av accis, ändring av avgasreningskrav, ändringar av beskattningssystem) blir det förskjutningar – d.v.s. husbilar ställs på utan att vara kundsålda. Vad jag kan komma ihåg, har detta skett vid knappt ett halvdussintillfällen under min tid i branschen.

Pålle
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Nästan sant är att försäljning och nyregistrering går hand i hand men vid exceptionella tillfällen (slopande av accis, ändring av avgasreningskrav, ändringar av beskattningssystem) blir det förskjutningar – d.v.s. husbilar ställs på utan att vara kundsålda. Vad jag kan komma ihåg, har detta skett vid knappt ett halvdussintillfällen under min tid i branschen.

Pålle
Här har Du säkert rätt men vi kan nog enas om att försäljningen minskar ovavsett om registreringen hamnar före eller efter "rätt" datumgräns.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
2.917
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Varför är det så tråkigt att det säljs förre husbilar? Mycket trevligare för tjugo år sedan då det var riktigt inbitna som körde husbilar, alltså dom som kört med VW, Hanomag, Transit och liknade tidigare. Dom visste uppförandekoden när man drog runt, och retade inte upp någon. Nu är där dom som inte vet som är bak eller fram, ut eller in på sina bilar. Tömmer olika innehåll både här och där. Ställplatserna är fulla och ställer sig på längden och tvären där det är ritat parkeringsfickor. Var på Öland för något år sedan då det var Skördefest, helt galet med husbilar. Har aldrig i mitt liv sett så mycket husbilar, förstår befolkningen där. Jo på caravan salon i Dusseldorf. Nu är där inte så många vägar men det var helt galet. Jag är inte ledsen i alla fall.
 

Los Suecos

HBK Redaktör
Inlägg
6.970
Kommun
Vannsätter - Altea
HBK-Nr
3853
Vad är det vi förväntar oss och vad är det vi vill uppnå...?
Har vi en längtan efter att det SKALL gå dåligt i den bransch som vi själva föder och njuter av...?
Faktum är väl att det är synnerligen få produktområden i Sverige eller vår omvärld som lyckats vidmakthålla någon form av försäljningsvolymer jämfört med tidigare. Volvo personvagnar just beskrivit att Februari månad var -8%, mars månad -31%, april månad -43%...
I ljuset av dessa insikter så ter det sig möjligen lite besynnerligt att vi faktiskt läser rapporten som "Trist men förväntad...".
Istället borde vi väl lyfta fram hur otroligt bra försäljningen gått TROTS allt som just nu sker i vår egen och vår omvärld...!
Jag vet att saker och ting är olika MEN vi behöver faktiskt hjälpa varandra att se ljuset INTE att falla ned i mörkret...
Mvh/Bo-Lennart
Jadu Bo, det där var väl lite som, ”djävulen läser bibeln”.Tar ut en en mening ifrån sitt eget sammanhang och lägger in den i ditt eget nya sammanhang,

Här handlar det inte främst om Coronakrisen, det här handlar om något som startade redan 2018, som du ser om du är snäll och läser mitt inlägg nr 11 i den här tråden.

Orsaken är främst en orättvis och kontraproduktiv beskattning av husbilar, som håller på att förstöra förutsättningarna för en hel bransch i Sverige punkt

TommyD
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
420
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Vad är det vi förväntar oss och vad är det vi vill uppnå...?
Har vi en längtan efter att det SKALL gå dåligt i den bransch som vi själva föder och njuter av...?
Faktum är väl att det är synnerligen få produktområden i Sverige eller vår omvärld som lyckats vidmakthålla någon form av försäljningsvolymer jämfört med tidigare. Volvo personvagnar just beskrivit att Februari månad var -8%, mars månad -31%, april månad -43%...
I ljuset av dessa insikter så ter det sig möjligen lite besynnerligt att vi faktiskt läser rapporten som "Trist men förväntad...".
Istället borde vi väl lyfta fram hur otroligt bra försäljningen gått TROTS allt som just nu sker i vår egen och vår omvärld...!
Jag vet att saker och ting är olika MEN vi behöver faktiskt hjälpa varandra att se ljuset INTE att falla ned i mörkret...
Mvh/Bo-Lennart
Det som syns i statistiken idag är ju faktiskt att beställningar uteblev för ett halvår sedan långt innan covid men efter skattehöjningen Och det är verkligen ”trist men förväntat..”. Att en så attraktiv bransch ska gå miste om så många arbetstillfällen och möjligheter på grund av ett skattebeslut.
Nu när samhället ska komma igång igen så behövs det en extra stimulans till ekonomin, varför inte då ta bort den konstiga HB skatten!
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
357
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Jadu Bo, det där var väl lite som, ”djävulen läser bibeln”.Tar ut en en mening ifrån sitt eget sammanhang och lägger in den i ditt eget nya sammanhang,

Här handlar det inte främst om Coronakrisen, det här handlar om något som startade redan 2018, som du ser om du är snäll och läser mitt inlägg nr 11 i den här tråden.

Orsaken är främst en orättvis och kontraproduktiv beskattning av husbilar, som håller på att förstöra förutsättningarna för en hel bransch i Sverige punkt

TommyD
 
Senast ändrad:

Los Suecos

HBK Redaktör
Inlägg
6.970
Kommun
Vannsätter - Altea
HBK-Nr
3853
Night hawk, jag säger som kvinnan i MariaCasinoreklamen — Aha, nu fattar jag.....

Lösningen är alltså enkel, man bakar bara in den ohemula skatten, ökar försäljningspriset med t.ex. 75.000 i återförsäljarledet i Sverige, då blir det enklare att förstå och acceptera säger du.

....... och jag svarar, jaha. :oops:


Tommy
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
4.801
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
[QUOTE efter första 3-åren så återgår ju skattetrycket till det vi varit vana vid tidigare.
[/QUOTE]

Jasså, jag kan inte påminna mej någon sådan här liknande skatt som man sänkt tidigare i historien, kan du ge något exempel?
De som ligger bakom denna sjuka skatt har ju som livsuppgift att förbjuda fordon som drivs av fossila bränslen.

Nä jag tror att de kommer att klappa sig på axeln och utropa succé, och sen höja skatten ytterligare :twitcy:
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
420
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Jag har inte för avsikt att läsa detta på något tokfel sätt. Det startade absolut ingenting 2018 UTAN det är siffrorna som blivit skruvade av besynnerliga myndighetsbeslut som blåst upp antalet registrerade fordon (inte sålda) på ett icke verklighetsförankrat sätt. Faktum är ju att trycket är fortsatt omfattande i denna bransch och OM vi bara gemensamt slutar beskriva det som ett problem så kommer det helt enkelt att försvinna. Progressiva leverantörer i Sverige har förstått OCH redan nu löst det hela genom att baka in hela den skattekostnad som uppstår de första 3-åren (för att sedan försvinna) i produktens pris. På så sätt blir det ju enklare för alla att förstå och acceptera. En ny husbil blir alltså 55.000-75.000:- dyrare som ny och vi kan se det som vilken skatt som helst. Ny extra HBMOMS kanske.... Vi behöver dock inte göra detta större än vad det är genom att fastna i semantik utan söka lösningarna istället. Efter första 3-åren så återgår ju skattetrycket till det vi varit vana vid tidigare.
Det vore ju enkelt om alla kunde se det så ”lite extra moms i bara tre år”. Hur som helst så minskade orderingången och oron bland handlarna efter skatte beskedet! Det drogs ner på lagren, alla var rädda för att ta hem för många bilar, väntande nyanställningar sköts på framtiden osv.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
4.296
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Jasså, jag kan inte påminna mej någon sådan här liknande skatt som man sänkt tidigare i historien
Det handlar inte om någon skattesänkning.

Bonus-malus-systemet innebär att de "smutsiga" bilarna betalar en förhöjd skatt under de tre första åren. Därefter återgår skatten till den normala.

Pålle
 
Senast ändrad:

Ulf & Marie

HBK Medlem
Inlägg
629
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Det handlar inte om någon skattesänkning.

Bonus-malus-systemet innebär att de "smutsiga" bilarna betalar en förhöjd skatt under de tre första åren. Därefter återgår skatten till den normala.

Pålle
Vi vet tyvärr ännu inte om ”Malus” tas bort efter 3 år eller förlängs eller döps om....
Det lilla onämnda partiet hittar säkert på något kreativt:eek:
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
4.296
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Blir dom renare efter 3 år. Jävligt dum fråga, men du kan sitta på svaret.
Den frågan ska ställas till de politiker som 2016 utarbetade förslaget och efter två remissrundor bakade in beskattningssystemet i 2017 års budgetproposition.

(I första remissrundan fick man bl.a. följande synpunkt: Transportstyrelsen ser det som olyckligt att personbilar klass II (husbilar) och lätta lastbilar även fortsatt har en koldioxidbaserad skatt. Det finns inget bra underlag för att ta fram trovärdiga formler för beräkningen av koldioxidutsläpp för dessa fordon. Det skapar en rättsosäker bedömning av fordonsskatten för dessa fordon, vilket i sin tur har skapat negativa reaktioner från allmänheten.)

Pålle
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
4.296
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Vi vet tyvärr ännu inte om ”Malus” tas bort efter 3 år eller förlängs eller döps om....
Det lilla onämnda partiet hittar säkert på något kreativt:eek:
Så här står det i 2017 års budgetproposition under punkten 6.16.5:

Regeringens förslag: För bensin- och dieseldrivna lätta fordon föreslås ett förhöjt koldioxidbelopp under de tre första åren från det att fordonet blir skattepliktigt för första gången.

När det är dags för val nästa gång gäller det att se till att vi får en regering som inte river upp fattade beslut.

Pålle
 
Senast ändrad:

Weckman

HBK Medlem
Inlägg
661
Kommun
Västra Götaland
HBK-Nr
27473
Den frågan ska ställas till de politiker som 2016 utarbetade förslaget och efter två remissrundor bakade in beskattningssystemet i 2017 års budgetproposition.

(I första remissrundan fick man bl.a. följande synpunkt: Transportstyrelsen ser det som olyckligt att personbilar klass II (husbilar) och lätta lastbilar även fortsatt har en koldioxidbaserad skatt. Det finns inget bra underlag för att ta fram trovärdiga formler för beräkningen av koldioxidutsläpp för dessa fordon. Det skapar en rättsosäker bedömning av fordonsskatten för dessa fordon, vilket i sin tur har skapat negativa reaktioner från allmänheten.)

Pålle
Tackar, visste du hade en krönika om det..
Men inget svar.

Dom är inte smutsigare, som du säger utan:
Det finns inget bra underlag för att ta fram trovärdiga formler för beräkningen av koldioxidutsläpp för dessa fordon.
 
Senast ändrad:

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.515
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
En kompis hämtade ut sin nya husbil förra veckan med den här trevliga skatten :oops:. Där gäller det att ställa av bilen så fort den inte används. Själv kör jag vidare med vår skattefria bil (till 22) . 1588875994119.png
 
Toppen