• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Övervakning ger billigare försäkring

Publicerad Idag 8:35
NYHETER Våra bilar lagrar allt mer av vårt trafikbeteende. Nu har fyra försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende och sätta premien efter det.
Fyra svenska försäkringsbolag föreslår sänkt försäkringspremie om du låter tekniken larma både dig och bolaget om du överträder hastighetsgränsen. Det problematiska i sammanhanget är att bolagen därmed börjar lagra eventuella lagöverträdelser, något som Datainspektionen menar kan påverka den enskildes integritet. Tekniken innebär dessutom att fordonets geografiska position hela tiden övervakas.
Beroende på vilken inställning man har om denna typ av teknik kan likaväl premien sägas bli dyrare om man inte installerar övervakningstekniken.
Datainspektionens uppfattning är att eftersom försäkringsbolagen i så fall datalagrar lagöverträdelser krävs ett godkännande från dem vilket nu fyra svenska bolag fått. En del av motiveringen för att godkänna datalagringen är det goda syftet, att främja trafiksäkerheten. En annan viktig aspekt är att systemet är frivilligt.
Vad som händer om polisen kräver ut uppgifter kan komma att hanteras olika av olika försäkringsbolag. VTI, menar dock att vi framöver får vänja oss vid allt fler register, även av den här typen om hur vi framför våra bilar. Problemet här är snarast att det inte är en myndighet som registrerar och äger registret utan ett privat företag som kopplar det till sin prissättning.
Diskutera: Är det bra eller dåligt att privata försäkringsbolag registrerar körbeteenden, inklusive eventuella lagbrott?

Övervakning ger billigare försäkring | Husbil & Husvagn
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Den här nyheten passar bättre den 1:sta april. Inte ska väl privata aktörer på marknaden tillåtas övervaka allmänheten i syfte att höja premier & på så sätt öka lönsamheten. Att dom däremot prövar ersättningen vid ett anspråk på försäkringen vid uppkommen skada är ju OK med tanke på dom bedrägeriförsök som förekommer då & då. Att övervakningen av medborgarna kommer att öka är nog en realitet & får nog accepteras men det skall i så fall skötas av statliga myndigheter, definitivt inte av privata.

Bennie
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

En sån dosa har min sambo i sin tjänstebil, sitter i OBD-uttaget.
Den loggar ALLT :p:
 
F

F.d. 51015

Guest
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Frivilligt... så vad är problemet?

Det är väl bra om man kommer åt dem som bryter mot trafikregler/lagar och som därmed äventyrar andras liv och egendom... och i förlängningen även driver upp försäkringspremierna.

Kan de som följer trafikregler/lagar få lägre premier... och de som inte följer... få högre premier... helt ok för mig
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Kul ämne - men farligt på ett forum som detta. Grupper ställs emot varandra - "goda" mot "onda"! Jag ligger lågt. Den här tråden är predestinerad att urarta!

Jappe
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Det finns väl ingen som tror att premierna skulle bli lägre för dom "laglydiga". Sanningen är nog att den skulle bli högre för dom som inte går med på detta & dom som bryter mot exempelvis hastighetsreglerna. Resten, dom "laglydiga" lär få behålla sin premie orörd fram till dess att nästa höjning kommer. Sedan kan man fråga sig var gränsen går för att bolagen ser sin chans att höja & agera egenmäktiga domare. För min del anser jag det vara vansinne att gå med på ett sådant här förslag. sedan är det inte långt kvar till ett samhälle likt det i boken "1984".

Bennie
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Betr din konkreta fråga; "Är det bra eller dåligt att privata försäkringsbolag registrerar mitt körbeteenden, inklusive mina eventuella lagbrott?"

Om det leder till minskat risktagande som belastar försäkringsbolagen (=mina premier),
att trafikmiljön förbättras (min säkerhet förbättras)
och att premierna (=mina sjunker om jag skärper mig)
och mer rättvist belastar just dem som tar risker (som höjer våra premier),
så har jag för min del svårt att se något negativt i detta!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.611
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Finns det verkligen någon som vill kunna bli loggad av storebror om vad man som "ostraffad normalmedborgare" gör och inte gör.
I mina öron låter det så j.... befängt så det är helt otroligt att tanken på godkännande av något sådant ens finns i någons tanke.

M. mycket v.h. JANKRO.
 

Morgontrött

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Att man loggar hur jag kör kan jag till nöds leva med men att lagra var och när jag varit på en speciell plats låter inget vidare.
I förlängningen kan man tänka sig följande, du parkerar utanför köpcenter XX några gånger och det börjar komma riktad reklam från så kallade "samarbetspartners".
Du kör förbi däckfirma A på vägen till/jobbet och genast får du erbjudande om däckbyte. Går säkert att utveckla hur långt som helst. Åter ett bevis på att mammon är gud.
Ack du ljuva framtid!
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Det är ju inte långt till nästa steg.

- att polisen får uppgifterna och skickar böter automatiskt
- för fortkörning
- körning i mittfil
- kör för långsamt
- terrängkörning
- parkerar fel
- övernattar på ej tillåtet område

Vartfall! Om uppgifterna finns och det blir en tvist av något slag med domstol inblandad, så kommer försäkringsbolaget vid skada visa uppgifterna i varje fall det gynnar dom. Och inte lämna ut det när det missgynnar dom.

Men men 1984 har ju redan varit... Och vi är redan kollade med registrering av våra mobiler, data användning (fra), kreditkort, m.m..

Om försäkringsbolagen har rätt till detta för körning, kan dom använda liknande metoder för andra försäkringar.

Statsmakt, försäkringsbolag, banker, arbetsgivare, m.m. borde inte har för mycket kontroll över vanliga knegare...

Konstigt att inte datainspektionen reagerar?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Att man loggar hur jag kör kan jag till nöds leva med men att lagra var och när jag varit på en speciell plats låter inget vidare.
I förlängningen kan man tänka sig följande, du parkerar utanför köpcenter XX några gånger och det börjar komma riktad reklam från så kallade "samarbetspartners".
Du kör förbi däckfirma A på vägen till/jobbet och genast får du erbjudande om däckbyte. Går säkert att utveckla hur långt som helst. Åter ett bevis på att mammon är gud.
Ack du ljuva framtid!

Skall man uppfatta det som att du ser allvarligare på att få reklam hem i brevlådan än att försäkringsbolagen kollar hur du kör med risk för att du på godtycklig grund får höjd försäkringspremie?:confused:

Bennie
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Frivilligt... så vad är problemet?

Det är väl bra om man kommer åt dem som bryter mot trafikregler/lagar och som därmed äventyrar andras liv och egendom... och i förlängningen även driver upp försäkringspremierna.

Kan de som följer trafikregler/lagar få lägre premier... och de som inte följer... få högre premier... helt ok för mig

Hastighetsöverträdelse är inte per automatik lika med olycksdrabbad/skadedrabbad i trafiken. Däremot finns hastighetsöverträdelse som sådan med som parameter för dem som dödas/skadas. Tyvärr är hastigheten dock inte den enda faktorn. Tänk vad lätt det hade varit om så var fallet, tvinga 100% av alla fordon att använda tekniken att följa skyltad hastighet så hade 100% av alla skadade/dödade kunnat räddas.

Scenariot vi lär få, om detta verkligen stämmer/genomförs lär inte vara sänkt premie för de som (har råd att) installerar tekniken utan höjd premie för de som INTE gör det (oavsett om de ibland kör för fort eller inte).

Den här formen av övervakning skall inte, enl. mig, ligga på privata vinstdrivande företag. Skall den existera hör den enl. mig hemma på myndighetsnivå.
 
Senast ändrad:

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Betr din konkreta fråga; "Är det bra eller dåligt att privata försäkringsbolag registrerar mitt körbeteenden, inklusive mina eventuella lagbrott?"

Om det leder till minskat risktagande som belastar försäkringsbolagen (=mina premier),
att trafikmiljön förbättras (min säkerhet förbättras)
och att premierna (=mina sjunker om jag skärper mig)
och mer rättvist belastar just dem som tar risker (som höjer våra premier),
så har jag för min del svårt att se något negativt i detta!

Om är ett ord som ibland får väldigt stor vikt. ;-)

Minskat risktagande kommer sig tyvärr inte av den här typen av påtryckningar. De som redan idag har högt risktagande (låg riskmedvetenhet) tror ju sig kunna klara sig undan allt från olyckor till polisingripanden. Denna inställning "jag klarar mig" ändras inte pga. mer övervakning/kontroll så till vida den inte består av fler synliga poliser.

Däremot kommer de som redan idag har ett lågt risktagande (dvs. redan idag är säkra förare) att öka. Men resultatet (antal dödade/skdade trafikanter) påverkas inte positivt av en sådan här åtgärd. Inte negativt heller, däremot ökar "intrånget" i vår integritet men utan reell vinst.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 51015

Guest
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Hastighetsöverträdelse är inte per automatik lika med olycksdrabbad/skadedrabbad i trafiken. Däremot finns hastighetsöverträdelse som sådan med som parameter för dem som dödas/skadas..............

Ja... enligt alla rapporter som kommer från dem som söker orsak till trafikolyckor.... så är den enskilt största orsaken... för hög hastighet. Om vi nu accepterar denna slutsats... vilket inte borde vara så svårt efter allt man ser och upplever på vägarna.... så bör motåtgärder som hastighetsövervakning uppmuntras. Om sådan sitter i kamera vid sidan av vägen eller kopplad till min gaspedal... är mera ett teknikval.
 
F

F.d. 51015

Guest
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Att man loggar hur jag kör kan jag till nöds leva med men att lagra var och när jag varit på en speciell plats låter inget vidare.
I förlängningen kan man tänka sig följande, du parkerar utanför köpcenter XX några gånger och det börjar komma riktad reklam från så kallade "samarbetspartners".
Du kör förbi däckfirma A på vägen till/jobbet och genast får du erbjudande om däckbyte. Går säkert att utveckla hur långt som helst. Åter ett bevis på att mammon är gud.
Ack du ljuva framtid!


Inget nytt... det finns redan exempelvis genom googels programvaror. Jag får varje dag något från google... som visar att de håller reda på vart jag kör, besöker etc. Jag kan dock välja själv om jag vill få det presenterat eller ej.... genom att avaktivera program eller applikationer.
 
F

F.d. 51015

Guest
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Finns det verkligen någon som vill kunna bli loggad av storebror om vad man som "ostraffad normalmedborgare" gör och inte gör.
I mina öron låter det så j.... befängt så det är helt otroligt att tanken på godkännande av något sådant ens finns i någons tanke.

M. mycket v.h. JANKRO.

Ja det finns det... och de jag känner är fullt normala människor, och med annan åsikt än din.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Ja... enligt alla rapporter som kommer från dem som söker orsak till trafikolyckor.... så är den enskilt största orsaken... för hög hastighet. Om vi nu accepterar denna slutsats... vilket inte borde vara så svårt efter allt man ser och upplever på vägarna.... så bör motåtgärder som hastighetsövervakning uppmuntras. Om sådan sitter i kamera vid sidan av vägen eller kopplad till min gaspedal... är mera ett teknikval.

Och en av de som fastnat I sin orsaksanalys vid hastighet som the-one-and-only reason är Transportstyrelsen.

Om det nu vore så att hastighet ÄR den saliggörande orsaken till olyckor hur kan det då komma sig att merparten av de som kör för fort varken omkommer (i trafikrelaterade olyckor) ELLER råkar ut för olyckor oftare än som redan sker (typ jämt)?

Vad är syftet med riskutbildningarna som sedan ett tag tillbaks är lagstadgade i körkortsutbildningarna om inte att öka riskemedvetenheten?

Det känns ju ganska meningslöst att satsa pengar på den typen av påverkan, som inte är 100%-ig när man i stället hade kunnat kräva teknisk utrustning som styr möjlig hastighet beroende på var fordonet framförs.

Att hastighet är enda avgörande faktorn till olyckor är inte bara fel, det är också ett bevis på att man inte genomfört en riktig rotorsaksanalys. Och vad värre är man VILL inte försöka förstå heller.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Ganska enkelspårigt att påstå att hastigheten är orsaken till de flesta olyckorna.
Att prata i mobil, skicka sms, se på film mm medan man kör har alltså ingen större olycksbetydelse. Det är väl därför det aldrig inträffar olyckor med lastbilar inblandade.
Det finns ju en rad beteenden förutom hastighetsöverträdelse som kan orsaka olyckor och som den typ av övervakning som diskuteras här inte kan observera.
 
Toppen