• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäkringsärende Folksam

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 68090

Guest
Måste berätta detta. En defekt USB elsladd brände hål på soffan i min Dreamer D55+, som väl var (trodde jag) upptäckte jag det och fick "bara" ett brännmärke på sätet. Borde inte vara något problem med en helförsäkring hos Folksam för 14000:-/år minus rabatt, men fick avslag! Ringde upp och fick till svar hos skaderegleraren att "det är en halvförsäkring du har". Påpekade att det står "Helförsäkring" i avtalet, men hon stod på sig. Kopplades runt i huset och fick många märkliga svar på vad försäkringen gäller egentligen trots att man erkände att det är en helförsäkring (som dock inte omfattar hela fordonet tydligen). Så sammanfattningsvis; Hade jag inte upptäckt och plockat bort sladden hade bilen kunnat brinna upp och därmed hade brandförsäkringen gällt. Så nu undrar jag till sist, Finns det något försäkringsbolag som täcker även skador inne i bilen? (enligt Folksam täcks inte cupéskador alls)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.151
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Måste berätta detta. En defekt USB elsladd brände hål på soffan i min Dreamer D55+, som väl var (trodde jag) upptäckte jag det och fick "bara" ett brännmärke på sätet. Borde inte vara något problem med en helförsäkring hos Folksam för 14000:-/år minus rabatt, men fick avslag! Ringde upp och fick till svar hos skaderegleraren att "det är en halvförsäkring du har". Påpekade att det står "Helförsäkring" i avtalet, men hon stod på sig. Kopplades runt i huset och fick många märkliga svar på vad försäkringen gäller egentligen trots att man erkände att det är en helförsäkring (som dock inte omfattar hela fordonet tydligen). Så sammanfattningsvis; Hade jag inte upptäckt och plockat bort sladden hade bilen kunnat brinna upp och därmed hade brandförsäkringen gällt. Så nu undrar jag till sist, Finns det något försäkringsbolag som täcker även skador inne i bilen? (enligt Folksam täcks inte cupéskador alls)
Folksam är väl ett av de företag som skapar sina egna regler gentemot sina kunder..
Tyvärr är det så om försäkringen täcker skadan, så får du "jobba" för att de skall förstå vad de säljer...
Be och få ett skriftligt svar på skadeanmälan... Får du fortfarande avslag så måste du överklaga om du vill ha en ändring...
Det är alltid viktigt att lusläsa och förstå vad man läser i ett försäkringsavtal..... Lycka till...
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.259
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Försäkringen gäller för skador genom brand, blixtnedslag eller explosion (punkterat däck räknas inte som explosion). Med brand menar vi "eld som kommit lös". Kortslutning av elektriska kablar ersätts inom maskin- och elektronikskadeförsäkringen. För eftermonterad utrustning gäller vissa begränsningar.

Tittar vi då på Maskin och elektronik:
Försäkringen gäller för skada eller fel som påverkar bilens funktion och berör komponenter som till exempel motor eller kraftöverföring. Detta förutsatt att det handlar om en husbil som är högst åtta år och som inte körts mer än 10 000 mil.

Så skriver Folksam.

En USB kabel som brännt märke i en dyna kan ju inte klämmas in här.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.151
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tittar vi då på Maskin och elektronik:


Så skriver Folksam.

En USB kabel som brännt märke i en dyna kan ju inte klämmas in här.

Detta stod väl också i texten... För eftermonterad utrustning gäller vissa begränsningar
Sen undrar jag om maskin och elektronik i den meningen innefattar bodelen/inredningen. (jag utgår ifrån att det inte är usb kablen han vill ha ersättning för, för den ingår väl i försäkringen)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.259
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Ok vi kollar igen.
Läs första meningen nedan.

Försäkringen gäller för skada eller fel som påverkar bilens funktion och berör komponenter som till exempel motor eller kraftöverföring. Detta förutsatt att det handlar om en husbil som är högst åtta år och som inte körts mer än 10 000 mil.

Vare sig dynan eller USB kabeln är en "skada eller fel som påverkar bilens funktion och berör komponenter som till exempel motor eller kraftöverföring."

Vare sig dynan eller USB kabeln är eftermonterade, men som sagt, om så var fallet gäller tydligen ytterligare begränsningar.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Måste berätta detta. En defekt USB elsladd brände hål på soffan i min Dreamer D55+, som väl var (trodde jag) upptäckte jag det och fick "bara" ett brännmärke på sätet. Borde inte vara något problem med en helförsäkring hos Folksam för 14000:-/år minus rabatt, men fick avslag! Ringde upp och fick till svar hos skaderegleraren att "det är en halvförsäkring du har". Påpekade att det står "Helförsäkring" i avtalet, men hon stod på sig. Kopplades runt i huset och fick många märkliga svar på vad försäkringen gäller egentligen trots att man erkände att det är en helförsäkring (som dock inte omfattar hela fordonet tydligen). Så sammanfattningsvis; Hade jag inte upptäckt och plockat bort sladden hade bilen kunnat brinna upp och därmed hade brandförsäkringen gällt. Så nu undrar jag till sist, Finns det något försäkringsbolag som täcker även skador inne i bilen? (enligt Folksam täcks inte cupéskador alls)
Har du kollat om du kan reglera skadan via hemförsäkringen.
Värt att kolla upp.
 
F

F.d. 68090

Guest
Har du kollat om du kan reglera skadan via hemförsäkringen.
Värt att kolla upp
Ja det är en tanke, men jag kommer "hävda min rätt", men byter försäkringsbolag då andra (försäkringsbolag) jag pratat med under dagen verkar inkludera mer av husbilen än Folksam. En olycka händer lätt och då trodde jag att jag skulle kunna kompenseras för mina troget (och surt förvärvade) inbetalda premier. Tack för kommentarer och tips/C
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.151
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ok vi kollar igen.
Läs första meningen nedan.

Försäkringen gäller för skada eller fel som påverkar bilens funktion och berör komponenter som till exempel motor eller kraftöverföring. Detta förutsatt att det handlar om en husbil som är högst åtta år och som inte körts mer än 10 000 mil.

Vare sig dynan eller USB kabeln är en "skada eller fel som påverkar bilens funktion och berör komponenter som till exempel motor eller kraftöverföring."

Vare sig dynan eller USB kabeln är eftermonterade, men som sagt, om så var fallet gäller tydligen ytterligare begränsningar.
Så ni som nu har er husbil försäkrad hos Folksam,... Ni har bara en försäkring som gäller motorn, elektroniken (så bilen/motorn fungerar, ett brand skydd som bara gäller vid blixtnedslag och explosion.... Och så glas försäkring.... Som inte gäller för plastfönster....
Jag är så glad att jag hoppade av Folksam för många år sedan...

Och ni som har Folksam och är rökare får nog inget om en rökolycka skulle vara framme...:eek: eller skulle ett ljus i julgranen eller vad det nu är som orsaka en brand så blir ni också utan ersättning...

Jag är alltid lika förvånad här på hbk att så många försvarar Folksam eller sitt försäkringsbolag.... Än att man hjälps åt att hitta möjligheterna...

Jag antar att de flesta här använder gas (propan) för olika ändamål i husbilen.... Vågar knappast tänka på hur det skulle sluta med ert försäkringsbolag om en olycka skulle varit framme..:eek:.
 

Pooldigger

HBK Medlem
Inlägg
164
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
17367
Medlemskap
2024
Så ni som nu har er husbil försäkrad hos Folksam,... Ni har bara en försäkring som gäller motorn, elektroniken (så bilen/motorn fungerar, ett brand skydd som bara gäller vid blixtnedslag och explosion.... Och så glas försäkring.... Som inte gäller för plastfönster....
Jag är så glad att jag hoppade av Folksam för många år sedan...

Och ni som har Folksam och är rökare får nog inget om en rökolycka skulle vara framme...:eek: eller skulle ett ljus i julgranen eller vad det nu är som orsaka en brand så blir ni också utan ersättning...

Jag är alltid lika förvånad här på hbk att så många försvarar Folksam eller sitt försäkringsbolag.... Än att man hjälps åt att hitta möjligheterna...

Jag antar att de flesta här använder gas (propan) för olika ändamål i husbilen.... Vågar knappast tänka på hur det skulle sluta med ert försäkringsbolag om en olycka skulle varit framme..:eek:.
Har själv Folksam
Nu blir man lite fundersam
Vad rekommenderar du för försäkringsbolag?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.151
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Har själv Folksam
Nu blir man lite fundersam
Vad rekommenderar du för försäkringsbolag?
Tyvärr är jag helt fel person att fråga... Eftersom jag lämnar aldrig ut saker som gagnar mig... Typ mina smultronställen och billiga försäkringsbolag...

Men jag kan tipsa dig att om du har Folksam idag så kan du tjäna en ganska så bra timpeng genom att ringa runt till olika försäkringsbolag efter lägre priser.... Tack för att du frågade och lycka till..
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.259
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag antar att de flesta här använder gas (propan) för olika ändamål i husbilen.... Vågar knappast tänka på hur det skulle sluta med ert försäkringsbolag om en olycka skulle varit framme..:eek:.
Inga problem, läs och förstå villkoren.

Försäkringen gäller för skador genom brand, blixtnedslag eller explosion (punkterat däck räknas inte som explosion). Med brand menar vi "eld som kommit lös".
 
F

F.d. 68090

Guest
Tror jag har hittat mitt nya bolag som får ta över Husbil, hem, bil och båt, men då tydligen många här accepterar/försvarar Folksams villkor gör jag som "muskatten" och avslöjar ingenting (här). Tack och hej/C
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.259
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
men då tydligen många här accepterar/försvarar Folksams villkor
Du kanske inte menar mig, men ändå.
Det är skillnad på att försvara eller acceptera något, jämfört med att reda ut vad som gäller.
Att acceptera villkoren, det gör man automatiskt när man tecknar en försäkring.

Jag har försökt det (ovanliga) att söka och redovisa fakta, i detta fall villkoren.

Ps, det var åratal sedan jag sa upp min Folksamförsäkring. D.s
 
F

F.d. 68090

Guest
Finns det något försäkringsbolag som täcker även skador inne i bilen?
Jag är medveten om att mitt första inlägg var långt men det var ett försök att redogöra för orsaken till frågan som jag här ovan lagt in igen. Någon som vet?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen