• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäkring Husbil

gunnaro

FD HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
6766
Medlemskap
2023
Hej på Er alla husbilsägare!
Jag vill ge en varning till alla Er som har era bilar försäkrade hos Gjensidige med avställning. De vill inte ha oss kvar längre.
Det hände mig dom annullerade min försäkring den 1/12-2021 på grund av att jag hade En skuld på 62 kr som inte var betalt sa dom,
men jag har autogiro så de kan dra när de vill men icke.
Enligt dom så har de skickat en påminnelse men jag har inte fått någon det hjälpte inte. Jag var erbjuden att teckna en ny utan avställning men den skulle kosta 1500 kr mer och bilen måste vara påställd.
Det var tur att inte hände något under tiden för bilen hade ingen försäkring från den 1/12 till den 14/12
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.289
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Lite sent svar men bilen måste inte vara påställd, det bestämmer du själv. Försäkringspremien blir däremot den samma om den är påställd eller inte. Fördelen med att ha året runt försäkring är att du får bo i husbilen under tiden den är avställd.
 

lennart44

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
15308
Medlemskap
2024
Fråga:
Om bilen är avställd och har en helförsäkring som är s k årsförsäkring. Om du då råkar köra husbilen en kort sträcka och råkar ut för en skada - gäller då försäkringen?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.289
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Fråga:
Om bilen är avställd och har en helförsäkring som är s k årsförsäkring. Om du då råkar köra husbilen en kort sträcka och råkar ut för en skada - gäller då försäkringen?
Enda gången du får köra ett fordon avställt är till besiktning, dock måste det vara försäkrat men ja det bör den göra eftersom den bevisligen är försäkrad, däremot blir det nog åtal beroende å hur allvarlig olyckan är. Det är bara att kolla med ditt försäkringsbolag hur de ställer sig.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Fråga:
Om bilen är avställd och har en helförsäkring som är s k årsförsäkring. Om du då råkar köra husbilen en kort sträcka och råkar ut för en skada - gäller då försäkringen?
Till besiktningen kan du köra hur ofta som helst,svårt att bevisa att du inte var på väg till ” drive in ” besiktning.
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Jag har kollat med Caravan (Waters Circle ) de svarar så här, om husbilen är avställd, så räknas det som körförbud, även om du har års försäkring, den måste alltså vara påställd annars är du oförsäkrad i trafiken!!!
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.289
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag har kollat med Caravan (Waters Circle ) de svarar så här, om husbilen är avställd, så räknas det som körförbud, även om du har års försäkring, den måste alltså vara påställd annars är du oförsäkrad i trafiken!!!
Punkt 4


Köra ett avställt fordon


Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag: för färd kortast lämpliga väg till eller från närmaste besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter.
Observera att ett avställt fordon inte heller får bogseras.
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Punkt 4


Köra ett avställt fordon


Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag: för färd kortast lämpliga väg till eller från närmaste besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter.
Observera att ett avställt fordon inte heller får bogseras.
Precis så är det, det med besiktning fanns förklarat ovan, jag tog upp det som var utöver
 

Bosse bas

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
7246
Medlemskap
2024
Jag läste på Facebook om försäkrinsbolaget Assistans att de ej känner till begreppet Personbil Klass 2. En HB-ägare hade haft sin HB försäkrad i många år, och fick punktering. Han kontaktar försäkringsbolaget som ordnar hjälp. HB-ägaren levde i tron att hjälpen var kostnaadsfri, men han fick en faktura på 5700kr. Vid kontakt med bolaget hade han en försäkring som bara gällde personbilar. Eftersom jag har en försäkring i nyss nämnda bolag sedan tio år kontaktar jag dem ang om min försäkring gäller för mitt Fordon Klass 2. Min försäkring gäller inte då den endast omfattas av PERSONBIL. Jag måste ha en försäkring som gäller Husbil. Jag förklarar att ordet "Husbil" ej finns i den juridiska sfären utan det heter Fordon Klass 2. Efter mkt strul fram och tillbaka kommer vi överens om att annulera min försäkring och jag får tillgodo ett års premie, 865kr betalas tillbaka. Min nya försäkring hos Assistansbolaget gäller för Husbil, de vägrar att försäkra den att gälla för Fordon Klass 2. Finns det ngn jurist hos bolaget som vill yttra sig i denna fråga?
VARNING TIL DE SOM TROR ATT DE HAR EN ASSISTANSFÖRSÄKRING HOS BOLAGET ASSISTANS, UTAN SJÄLVRISK.
Hälsar Bo
P.S. Jag åkte tio år och trodde att jag hade en försäkring vid stopp utefter vägen!!
 
Toppen