• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Förnya körkort innan giltighetstiden löpt ut?

Rolf/Marianne

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
32640
Medlemskap
2025
Önskar svar med hänvisning till lagtext, inga "killgissningar"! Tack på förhand!

Fick ett mejl från husbil och husvagnar där det står i en LÅST artikel att körkort behöver förnyas innan giltlighetstiden gått ut särskilt för vi som kör med "farfarsregeln" dvs tyngre bil än 3,5 ton och KK sedan juni -96.

Någon som vet och ev kan förklara efter att ha läst deras artikel. Gissar att ngn i klubben är medlem även där.
Tack

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Önskar svar med hänvisning till lagtext, inga "killgissningar"! Tack på förhand!

Fick ett mejl från husbil och husvagnar där det står i en LÅST artikel att körkort behöver förnyas innan giltlighetstiden gått ut särskilt för vi som kör med "farfarsregeln" dvs tyngre bil än 3,5 ton och KK sedan juni -96.

Någon som vet och ev kan förklara efter att ha läst deras artikel. Gissar att ngn i klubben är medlem även där.
Tack
Transportstyrelsen ger denna information

När slutar en övergångsregel att gälla?​

En övergångsregel slutar att gälla om ditt körkort blivit ogiltigt efter till exempel en återkallelse eller om du inte har förnyat det i rätt tid. Sedan gäller de regler som är aktuella vid tillverkningen av ditt nya körkort.

Exempel: Om du har ett B-körkort, som du tagit före den 1 juli 1996, får du köra en personbil med en totalvikt över 3 500 kg. Men om körkortet till exempel återkallats eller blivit ogiltigt av någon annan anledning, gäller inte rättigheten längre. Du måste då ta behörighet C1 eller C för att få köra bil med högre totalvikt än 3 500

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Svaren ovan från Blaser338 och Olof G är korrekta när det gäller just "farfarsregeln" och andra undantag.

Däremot faller inte övriga behörigheter för gott om man inte förnyar i tid. T ex behöver man om man är äldre än 45 år ha ett godkänt läkarintyg vart femte år för att förnya sin C-behörighet. Om man inte förnyar det i tid så får man inte längre köra lastbil. Men om man senare skaffar läkarintyg och ansöker om körkortstillstånd och förnyelse så får man tillbaka C-behörigheten.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Transportstyrelsen skickar ut påminnelse om att förnya sitt körkort och dess behörigheter. Följ det och slipp problem. Sedan är det givetvis en extra säkerhet att själv ha koll. Skulle påminnelserna brista, vilket torde vara väldigt sällsynt, är det jag som drabbas. Som så ofta, gäller det att ha ett eget ansvar också.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag får tacka för tipset,
jag fick "dags att förnya" i september i Kivra, men glömt bort det, går ut i mars. Ska beställa tid på Medoptik i Västerås, de har både läkare och optiker på plats som skickar in resultatet till trpstyrelsen.

Svälle

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
31546
Medlemskap
2026
jag fick "dags att förnya" i september i Kivra, men glömt bort det, går ut i mars. Ska beställa tid på Medoptik i Västerås, de har både läkare och optiker på plats som skickar in resultatet till trpstyrelsen.
Gjorde nyligen på bergmästaren i Västerås för högre behörighet. Sköter inskick till trps. 1300 kr. Tips om det blir panik med tidsbeställning.

Flurken

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
35965
Medlemskap
2025
Hamnade i en soppa gällande det där. Skulle förnya körkortet och hade som vanligt ingen brådska. Sedan fick någon den dåliga iden att inte koka sin fladdermus och hela världen stannade upp. Betalade in kostnaden och letade ställen att ta foto på. Allt var stängt. Några veckor senare inser jag att man visst kunde fota sig på transportstyrelsen. Far dit och fotar mig. De skickar in allt digitalt. Får ut en kostnad i kassan. Säger att jag redan betalat in kostnaden och då säger hon i kassan att allt är klart.

Någon månad senare kommer jag på att jag inte har något körkort. Ringer transportstyrelsen och frågar vad som pågår. Tydligen hade jag betalat 50 kr för lite då det tillkommit en fotoavgift. Ärendet var inte behandlat. Jag saknade körkort. Tydligen inte bara saknar ett giltigt fysiskt körkort utan var obehörig att köra bil. Efter lite vädjande får jag tala med en handläggare. Förklarar att det var de själva som sagt att allt var betalt och att jag var beroende av min "farfarsbehörighet". Fick inga löften, han skulle se vad som gick att göra. Nervös väntan tills mitt nya körkort kom, men det gamla datumet fortfarande på. Puh.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Hamnade i en soppa gällande det där. Skulle förnya körkortet och hade som vanligt ingen brådska. Sedan fick någon den dåliga iden att inte koka sin fladdermus och hela världen stannade upp. Betalade in kostnaden och letade ställen att ta foto på. Allt var stängt. Några veckor senare inser jag att man visst kunde fota sig på transportstyrelsen. Far dit och fotar mig. De skickar in allt digitalt. Får ut en kostnad i kassan. Säger att jag redan betalat in kostnaden och då säger hon i kassan att allt är klart.

Någon månad senare kommer jag på att jag inte har något körkort. Ringer transportstyrelsen och frågar vad som pågår. Tydligen hade jag betalat 50 kr för lite då det tillkommit en fotoavgift. Ärendet var inte behandlat. Jag saknade körkort. Tydligen inte bara saknar ett giltigt fysiskt körkort utan var obehörig att köra bil. Efter lite vädjande får jag tala med en handläggare. Förklarar att det var de själva som sagt att allt var betalt och att jag var beroende av min "farfarsbehörighet". Fick inga löften, han skulle se vad som gick att göra. Nervös väntan tills mitt nya körkort kom, men det gamla datumet fortfarande på. Puh.
Jag har haft körkortet indraget i tre månader, samma gamla datum ändå på det nya.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
När man gick från 10 års giltighetstid till 5 år så förnyade jag körkortet 7 månader innan det gick ut för att få 10 år på det nya. På den tiden 10 år sedan gick det fint. Jag ringde och frågade.

Västkustcamparen

HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2025
........ Jag saknade körkort. Tydligen inte bara saknar ett giltigt fysiskt körkort utan var obehörig att köra bil. Efter lite vädjande får jag tala med en handläggare. Förklarar att det var de själva som sagt att allt var betalt och att jag var beroende av min "farfarsbehörighet". Fick inga löften, han skulle se vad som gick att göra. Nervös väntan tills mitt nya körkort kom, men det gamla datumet fortfarande på. Puh.
Risken är stor att du tappat farfarsbehörigheten.

Datumet på kortet ändras bara om du blivit av med aktuell behörighet och behöver ta om kortet "från början" som jag har förstått

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Du ser..., det går att lära gamla hundar att sitta. Det tar bara lite längre tid! :);):msn_heart:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Risken är stor att du tappat farfarsbehörigheten.

Datumet på kortet ändras bara om du blivit av med aktuell behörighet och behöver ta om kortet "från början" som jag har förstått
Nä inte ens då, vad jag vet, svärfar fick ta om allting, men fick de gamla datumen även på de nya kortet, var en 15-20år sedan.

Toppen