• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förminska bilder

Zodiac

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Avesta
HBK-Nr
373
Medlemskap
2024
Hejsan alla husbilsvänner och datanissar

Jag är inte så teknisk och duktig när det gäller datorer och digitalkort, är det nån vänlig skäl som kan tala om på ett enkelt sätt:
hur förminskar man ett digitalt foto som ligger i datorn för att sen kunna använda då det krävs mindre upplösning? ( min digitalkamera har tyvärr 7,0 mega pixel eller vad det nu heter):confused:

//Camilla.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Förminska bilder

Hej Camilla!
Det är inget nackdel att ha 7megapixel,för om inte jag har fel så har inte dom nåt betydelse när du förminskar bilder.Det finns många bra program säger dom som kan det,men iome att jag har Windows XP så finns det redan där nåt liknande.Jag brukar göra så att bilden som jag vill förminska klickar jag på med högra på musknapen och sen väljer redigera.Då får du fram överst raden och där har du BILD.Klicka på den och välj förminskning .Då får du tänka i procent beroende på storlek på bilden.Brukar räcka med 50% både på höjden och breden.Sen är det bara att spara.Och skicka där du vill.Om det var nåt hjälp då är det OK..men så brukar jag göra och fungerar alldeles utmärkt trots att mina bilder är ganska stora.
Mvh/Zlatko
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Förminska bilder

Camilla!
Om du bara använder bilderna för att visa på din dator så tycker jag att det är onödigt att ha så stora bilder. Gå då in i inställningarna på kameran och ändra till ett format som ligger närmare det som du kommer att använda dig av.
Du kommer dessutom att få plats med många mer bilder på ditt minneskort.
Det finns däremot tillfällen då det kan vara bra att ha en hög upplösning tex vid utskrift eller när man vill ta ett utsnitt från en bild.
Du ska tänka på att om du bara förminskar bilden till halva bredden så försvinner 75% av bildinnehållet och olika program sköter detta på olika sätt, en del är smarta och andra gör detta rent matematiskt.
 

Zodiac

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Avesta
HBK-Nr
373
Medlemskap
2024
Sv: Förminska bilder

Tackar tackar!
Jo jag har XP så jag gör som Zubac/Zlatko skrev eftersom jag har en ganska så stor hårddisk i min stationära dator och minnet i kameran gått om plats,
så tack er båda för dom snabba svaren:yes:

Mvh Camilla:wink:
 
Toppen