• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Förlängning av högre körkortsbehörighet

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Någon som är förvånad över kostnader, besvär och den tid som åtgår vid förlängning av högre körkortsbehörighet (utöver B)? Se här;

# Efter uppnådda 45 års ålder skall dessa körkort förnyas var 5:e år
# Körkortsansökningsavgift för förlängning av den högre behörigheten a’ 315:-
# Läkarintyg som krävs a’ 575:-
# Foto om man inte gör som jag (tog ett gammalt) 0:-
# Körkortstillverkningskostnad a’ 150:-

Dvs total kostnad för att få behålla körkortet var 5:e år = Totalt 1.050:- (+ foto)
Dessutom tar denna process innan man har ett förnyat kort i sin hand 2-3 månader, så utför inte förnyelsen i sista stund!

Snacka om dyr och långsam byrokrati hos Transportstyrelsen!
Funderar på om det verkligen är värt att bevara C-behörigheten, mm längre jag har ju ändå ett körkort från före 1996?

Vad gäller fö vid/kring förnyelse av ett vanligt B kort?

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Förlängning av högre körkortsbehörighet

Har en kompis som ej förlängde sin C-behörighet men som senare ångrade sig. Helt OK att inkomma med läkarintyg och annat och så fick han tillbaka behörigheten.

Starcadia

HBK Medlem
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
456
Medlemskap
2025

vart 5 år som Relax skriver var och förnya mitt i torsdags på transportstyrelsen

Lovisa

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Precis vart 10 år är det som gäller och angående att inte skicka in och säga att man vill förlänga och sedan ångra sig går inte.

Mitt skulle förlängas för en vecka sedan och hade de inte fått in betalningen och alla handlingar innan datumet går ut är det kört. Handlingarna bör var där tre dagar innan så att de hinner skanna in papprerna.

Sedan tar kan det ta upp till 2-3 månader innan man får något nytt men är allt inskickat och betalt så gäller det gamla körkortet.

Man kan oxå faxa in papprerna

/r

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Det har i vilket fall varit vart 10:e år. Min C-behörighet skall förnyas 2018 och då blir det 10 år sedan sist. Förra gången hade jag inte brytt mig om att förnya eftersom jag kände mig nöjd med BE, men så blev jag med tyngre bil och det gick bra att förnya 2008 trots att behörigheten hade vilat några år. Tio år lär vara gränsen fick jag veta från Länsstyrelsen.

aake

Starcadia

HBK Medlem
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
456
Medlemskap
2025

min c-behörighet gick ut den 2011-10-26 men min vanliga körkortsbehörighet går ut2012-03-05

Emppu

HBK Medlem
Kommun
Olofström
HBK-Nr
3702
Medlemskap
2025

Var hos läkare för vecka sedan. Det är läkare som bestämmer tiden.
Fick förlängd 10år. :D

/Emppu

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Om man inte förlänger C behörigheten måste man ändå byta kör kortet för att ta bort C behörigheten.
HaDe Hasse

F

F.d. 12618

Guest

Förlänga högre behörighet avgörs av läkare. Förlängde när jag var 45, fick 10år. Förlängde för 3 veckor sen,fick 10år till så nu slipper jag tills jag blir 65 :yes: ville bara säga det eftersom flera av er säger olika.

perskoglund

FD HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4533
Medlemskap
2023

Hej!
Fick igår brev från Transportstyrelsen ang förlängning av min högre behörighet(BE, CE). Min behörighet går ut 2013-03-20, så jag undrade varför jag fått ansökningsblanketterna nu. Men när jag vände på bladet så meddelades att 2013-01-19 ändras reglerna i körkortslagen. Det innebär att om man förlänger sin behörighet efter detta datum, så förlängs behörigheten i 5år. Men om jag förlänger min behörighet före 2013-01-19 blir giltighetstiden 10år om ansökan blir beviljad innan detta datum. Man har möjlighet att ansöka om förlängning högst 1år tidigare än den giltighetstid som står på baksidan av körkortet.
Hoppas detta är en nyhet för många, iallafall för mig.
Hälsningar
Per

linalinus

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3497
Medlemskap
2026

Förlänga högre behörighet avgörs av läkare. Förlängde när jag var 45, fick 10år. Förlängde för 3 veckor sen,fick 10år till så nu slipper jag tills jag blir 65 :yes: ville bara säga det eftersom flera av er säger olika.

Läkaren bestämmer om du är frisk nog att fortsätta att
ha din körkorts behörghet,och inget annat.
Roy.

F

F.d. 7311

Guest

Hej!
Hämtade mitt kort idag med xtra bokstäver och gäller i 10 år,
se inlägg 15 det är det som stämmer om man klarar av läkaren.
Från och nästa år gäller det FRÅN (2013-01-19)i 5ÅR
RET52:wub:

Senast redigerad av en moderator:

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

Hej!
Fick igår brev från Transportstyrelsen ang förlängning av min högre behörighet(BE, CE). Min behörighet går ut 2013-03-20, så jag undrade varför jag fått ansökningsblanketterna nu. Men när jag vände på bladet så meddelades att 2013-01-19 ändras reglerna i körkortslagen. Det innebär att om man förlänger sin behörighet efter detta datum, så förlängs behörigheten i 5år. Men om jag förlänger min behörighet före 2013-01-19 blir giltighetstiden 10år om ansökan blir beviljad innan detta datum. Man har möjlighet att ansöka om förlängning högst 1år tidigare än den giltighetstid som står på baksidan av körkortet.
Hoppas detta är en nyhet för många, iallafall för mig.
Hälsningar
Per

tack.gif Det var riktigt bra att veta.
Mitt C går ut juni-13, praktiskt kunna få det på 10 år istf bara 5.

Toppen