• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förlängd reseförsäkring erbjudande 185 dgr Folksam/Husbilsklubben. Problem avsluta annan försäkring i tid innan resa.

anlo56

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
41121
Medlemskap
2024
Har nyligen blivit medlem i Husbilsklubben och ser att man kan få förlängt sin reseförsäkring med 185 dagar som förmån om man har hem och husbilsförsäkring hos Folksam. Nu har jag tyvärr Dina försäkring på husbilen då den förra ägaren hade positiva erfarenheter av detta bolag, (Folksam på personbil och hemförsäkring).
Går detta problem att lösa på något vis så jag kan ta del av erbjudandet? Någon som har erfarenhet av detta? Jag kan inte byta till Folksam på husbilen direkt, måste vänta till huvudförfallodag hos Dina, i mitt fall i mars nästa år enligt deras villkor (läst, ej muntligt besked).
Det känns ganska snopet och tråkigt att gå miste om detta fina erbjudande då det rör sig om ganska mycket pengar för en pensionär att förlänga sin reseförsäkring.
Har planerat en resa till Spanien från mitten på oktober med husbil och ca 5-6 månader framåt pga hälsoproblem.
Jag tänker ringa bolagen i morgon, men vill gärna höra andras erfarenheter, då man kan få olika besked.
Jag ser fram emot era svar och hoppas det finns en lösning.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
519
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jo det finns sätt att lösa detta på... Du kommer säkert att få svar... finns de som vet mera om detta än jag.
Ps vänta med att ringa tills du vet lite mera.
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
507
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Du måste väl ha hemförsäkringen hos Folksam plus husbilen.
Dina gör reklam nu köpa förlängd reseförsäkring priset ?
 

anlo56

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
41121
Medlemskap
2024
Ställ av bilen. Säg upp försäkringen. Men har den nya redo samma dag
Fungerar detta verkligen utan problem? Jag ska alltså bara ställa av bilen och säga upp försäkringen hos Dina, kontakta Folksam för ny försäkring och meddela att jag är medlem hos Husbilsklubben för att ta del av reseförsäkring 185 dagar?
 

anlo56

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
41121
Medlemskap
2024

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
519
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Fungerar detta verkligen utan problem? Jag ska alltså bara ställa av bilen och säga upp försäkringen hos Dina, kontakta Folksam för ny försäkring och meddela att jag är medlem hos Husbilsklubben för att ta del av reseförsäkring 185 dagar?


Njaa... det var därför jag skrev..vänta lite så att du säkert vet allt... detta verkar handla om vilka villkor som just Dina försäkringar har!
Folksam tar nog emot en ny försäkring ... tänk också på att detta handlar om .. reseskyddet....i hemförsäkring.... om jag har fattat rätt.... och där har du ju redan Folksam... o där har du redan 45 dagar.... så det är inte förrän du varit utanför Sverige i 45 dagar.... du med nuvarande försäkringar står utan reseförsäkring... så du kan ligga lågt... Du har tid att fundera o ta reda på fakta.

Det känns som att veta de exakta villkoren hos Dina försäkringar är steg nummer ett? Fast gärna utan att ringa o fråga! ! !
Så du ska inte bara ställa av bilen och säga upp försäkringen, du måste veta Dinas villkor först. Har du tur så är det så enkelt.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.511
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
En försäkringsförmån är alltid knuten till en viss försäkring, så har man inte den försäkring...
Ja..! Då kan man ju omöjligt få denna förmån...
 

anlo56

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
41121
Medlemskap
2024
Njaa... det var därför jag skrev..vänta lite så att du säkert vet allt... detta verkar handla om vilka villkor som just Dina försäkringar har!
Folksam tar nog emot en ny försäkring ... tänk också på att detta handlar om .. reseskyddet....i hemförsäkring.... om jag har fattat rätt.... och där har du ju redan Folksam... o där har du redan 45 dagar.... så det är inte förrän du varit utanför Sverige i 45 dagar.... du med nuvarande försäkringar står utan reseförsäkring... så du kan ligga lågt... Du har tid att fundera o ta reda på fakta.

Det känns som att veta de exakta villkoren hos Dina försäkringar är steg nummer ett? Fast gärna utan att ringa o fråga! ! !
Så du ska inte bara ställa av bilen och säga upp försäkringen, du måste veta Dinas villkor först. Har du tur så är det så enkelt.
Har läst Dinas villkor, garage försäkringen träder in och måste vänta på förfallodagen innan man kan byta försäkring.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.316
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Fungerar detta verkligen utan problem? Jag ska alltså bara ställa av bilen och säga upp försäkringen hos Dina, kontakta Folksam för ny försäkring och meddela att jag är medlem hos Husbilsklubben för att ta del av reseförsäkring 185 dagar?
Så har jag gjort och det fungerar. Nån gång så har dom knorrat lite. Men har då nämnt att då byter jag ägare. så fungerar det ändå
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Det kunde vara intressant att få veta om det är någon som fått nytta av den förlängda försäkringstiden från 45dagar till 185dagar.
Jag tänker att Eukortet räcker för mycket.
Skräck cenariot är ju om man råkar ut för allavarlig hjärtsjukdom utan för de 45 dagarna som den vanliga försäkringen täcker och måste få liggande sjuktransport i flygplan som inte går högre än 4000m det blir dyrt!. Man ska veta att man inte kan flyga hem med vanligt flyg om bolaget man försöker boka hos vet vad det handlar om. Har ett par fall jag känner till. Jag själv blev hotad med det på sjukhuset på teneriffa.
Sen har vi det andra problemet om mannen oftast den vanligaste föraren blir sjuk -vanligt hur gör man med husbilen kan hustrun köra hem den eller räcker inte körkortet till?
Om man är två som kan köra blir det nästan alltid så att mannen kör varför vet jag inte men har pratat med flera att så är det!
Kan ju vara bra att kvinnan kör eller lär sig köra utifall mannen blir sjuk.
Skulle faktiskt vilja dra det så långt att har hustrun körkort som tillåter henne att köra husbilen ska hon se till att hon klarar det genom övning annars ska hon lämna in körkortet, skådebröd har man ingen nytta av när det gäller.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
2.002
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Det kunde vara intressant att få veta om det är någon som fått nytta av den förlängda försäkringstiden från 45dagar till 185dagar.
Jag tänker att Eukortet räcker för mycket.
Skräck cenariot är ju om man råkar ut för allavarlig hjärtsjukdom utan för de 45 dagarna som den vanliga försäkringen täcker och måste få liggande sjuktransport i flygplan som inte går högre än 4000m det blir dyrt!. Man ska veta att man inte kan flyga hem med vanligt flyg om bolaget man försöker boka hos vet vad det handlar om. Har ett par fall jag känner till. Jag själv blev hotad med det på sjukhuset på teneriffa.
Sen har vi det andra problemet om mannen oftast den vanligaste föraren blir sjuk -vanligt hur gör man med husbilen kan hustrun köra hem den eller räcker inte körkortet till?
Om man är två som kan köra blir det nästan alltid så att mannen kör varför vet jag inte men har pratat med flera att så är det!
Kan ju vara bra att kvinnan kör eller lär sig köra utifall mannen blir sjuk.
Skulle faktiskt vilja dra det så långt att har hustrun körkort som tillåter henne att köra husbilen ska hon se till att hon klarar det genom övning annars ska hon lämna in körkortet, skådebröd har man ingen nytta av när det gäller.
Då får jag lämna tbax körkortet, jag kan inte hantera en sporthoj på1000kubik. :(
Då skulle 90% få lämna tbax körkortet som inte kan backa med släpvagn, men inte jag. :)
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.416
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Det kunde vara intressant att få veta om det är någon som fått nytta av den förlängda försäkringstiden från 45dagar till 185dagar.
Utan att uppge namn, så vet jag ett flertal personer som har haft mycket stor nytta av Husbilsklubbens förlängda reseförsäkring hos Folksam, i de länder som försäkringen gäller.
Med hemtransport med ambulansflyg och hemtransport av husbil och medpassagerare i samma hushåll.
Så dessa försäkringarna är mycket viktiga för våra långresor med husbilen.

Det finns fler bolag som har reseförsäkringar.
Men läs alltid det finstilta och sätt dig in i avtalet hur det fungerar, för ditt bolag.
Innan du startar din resa!

Krister
 
Toppen