Sv: Förgasare citroen c25
Hejsan, och tack Tony för de snälla orden

.
Jag är ute på äventyr och har inte tittat in i cyberrymden på ett tag.
Jag har lite mer blandad kompott om bensinbilarna som jag har skrivit tidigare till flera medlemmar, så i slöhetens tecken så kopierar och klistrar jag lite också

:.
Det är lite redigerat men kan se lite underligt ut ibland när det är taget ur sitt sammanhang, och stycket som Tony klistrade in (Tack) finns också med en gång till.
"""""""""""""""""""""""""""""
"""""""""""""""""""""""""""""
Så till förgasarmunstyckena. Det är möjligt att man kan köpa munstycken i rätt dim. Det finns firmor både i Sverige, Tyskland och England som har delar och renoveringssatser till förgasarna, men jag vet inte säkert om de har rätt dim. så borrning brukar nog vara vanligare.
..............................
Det är lite olika munstycken i 75 och 86 hästarsmotorerna men ungefär så här skall det vara original (uppgift från, och lika i fyra olika rep.böcker).
Munstycke..................... 86hk.............. 75hk
Choke tube.................... 25................. 25
Main jet....................... 130................ 127,5
Air correctone jet......... 170................ 155
Idling jet....................... 45.................. 45(40)
Constant co jet.............. 35.................. 35
Econostat jet................. 70.................. 50
Accelerator pump inj...... 50.................. 50
Nedle valve.................... 1,6................. 1,6
...........................
Huvudmunstycket som skall borras går inte att missa. Det sitter mitt i flottörhuset och borde ha en en märkning i din bil på 127,5 d.v.s 1,275mm. kan också ev. vara 1,3. En tiondel större skall vara lagom , men du skall nog inte ta mer än upp till 1,37 m.m. Ta ett 1,35 borr och försök snurrar lite extra med det, så det går lätt i hålet, För 1,4 som är maxmått är nog kanske lite stort.
Det andra munstycket kan man bli lurad på. Det sitter undangömt och syns inte på bilder.
Man får skruva bort det elektriska tomgångsmunstycket, (den runda hylsan på sidan med en sladd inkopplad). I toppen på det när du dragit ut det så sitter det ett litet munstycke som man kan dra bort. På ditt borde det troligen stå 40 d.v.s. 0,4 m.m. Det är i alla fall det munstycket som skall upp till max 0,7 m.m. och gör största nyttan.
Ett 0,65 borr med lite extra massage borde bli bra till det.
Var försiktig när du skruvar fast munstycket/hylsan igen. Dra så munstycket kläms fast där inne och kolla den runda synliga packningen ute vid hylsan så det blir tätt mot förgasarkroppen.
Sedan är det inställningarna kvar. Man brukar få skruva in den lilla nedre justerskruven (blandarskruvan som kan vara plomberad om ingen tidigare har skruvat på den) rätt många varv efter borrningen innan motorn börjar reagera, sedan blir det lite svårt att förklara med text.
Man får balancera in tomgången med den stora spjällskruven och den lilla blandarskruven som man gjorde förr i tiden , tills man har ca. 800v/min. Därefter så dar man in blandarskruven lite så motorvarvet minskar neråt 750v/min, den blir då aningen snålställd, och skall då klara besiktning utan problem.
(När man "borrar" munstyckena så bör man bara hålla fast borret och trissa runt munstycket för hand. Om man använder en maskin så kan borret hugga i mässingen och gå åt he..... Men det kanske du redan vet.)
..........................
LUFTRENARE. Den troligen "vanligaste" som sitter i bilarna är en (stor som en normal brandsläckare) och på passagerarsidan så sitter det fyra skruvar till ett lock i gaveln som man lossar för att byta filtret. (Men det finns andra varianter.)
På förarsidan sitter det ett termostatstyrt spjäll som vid kall motor hämtar luften från avgasgrenröret och vid varm motor hämtar luften från slangen som går fram till kylaren/fartvinden.
Det spjället sitter med tre små skruvar. när man tagit bort och kastat spjället har man ett hål/tub in i luftrenaren som bara är stort som en femkrona. Den gaveln sågar man ett runt större hål i så det stämmer med biltemaflänsen, och rensar bort tuben och innehållet i burken ända bort till filtret. På gaveln med det sågade hålet skruvar man fast alu.flänsen från Biltema och sedan slangen fram till grillen.
Man kan även bygga helt nytt. Ett par st. av Biltemas tretums turborör, böjda eller raka monteras med lämpliga gummiskarvar/muffar dirket på förgasaren, och sedan ett koniskt sportluftfilter (Biltemas duger) placerat på lämpligt ställe innanför grillen, funkar bra.
Problemet är att man får ett rätt högt insugnings-BÖÖÖL som mera hör hemma i en sportbil och kan vara lite irriterande. Man kan dock dämpa ner det på olika sätt om man vill.
................................
Kolla förgasarens funktioner, flottörnivå, axpump,
Kolla upp både mekanisk och vacuum tändförställningen i fördelaren,
Ställ om tändningen till minst 14° förtändning på tomgång med tillfällig klämma eller plugg i vacuumslangen (skalan vid vevaxeln går bara till 10 grader men man får uppskatta),
Gör gärna detta innan borrningen av munstycken m.m. så du inte behöver börja med det samtidigt som man skall justera förgasaren.
Kolla även så gaspedalen i botten ger fullt utslag vid förgasarens gasspjäll.
""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Xxxxxxx, jag vet inte om du får ordning på den gamla blandade kompotten ovan. Men flänsen från Biltema till luftrenaren som nämns är en 3" aluminiumfläns till deras 3" luftrenare och rör m.m. som har fyra skruvhål i flänsen för montering, samt en 3" slang som också finns på Biltema.
Man kan även koppla bypass på den lilla kylvattenslangen som går genom förgasarens nederdel så att bränsle/luft blandningen hålls kallare, men det är inte så bra om man använder bilen när det är kallt (vintertemperaturer) ute.
.................
Man kan också höja förgasaren med en mellanplatta mellan insugningsröret och förgasaren ca. 25m.m. tjock, och en 1m.m. packning på var sida, för det skall höja vridmomentet enligt Engelska mätningar.
Detta bör man dock göra som en senare åtgärd när det andra är gjort och provkört. För förändringen kan vara lite diffus eller väldigt liten. Möjligen lite segare och aningen minskad bränsleförbrukning, för med mätutrustning i avgassystemet (bredbandslamda) så går den lite mer snålställt om man inte skruvar på förgasaren igen.
...............................
Och så det här om bränsleförbrukning... En del säger att det inte drar mer bränsle om man är försiktig. Men om man är försiktig så har man ju inte mycket användning av mer kraft...
Jag brukar säga att om man får och vill ha mera kraft så kommer den inte från ovan utan troligen från bränslet, så mer kraft behöver mer bränsle helt enkelt.
Det är omkring tio stycken som jag vet har borrat sina munstycken plus det andra, och alla har varit rätt eller mycket nöjda med resultatet. Man brukar nog få räkna med minst en dl. mer per mil ibland än innan. Med i en alkov eller helintegrerad bil så är ju luftmotståndet kraftigt i förhållande till en "plåtis" så förutsättningarna är ju olika också.
En fick problem med väldigt hög bränsleförbrukning (över 1,5) men som borde varit någon mer faktor som påverkade, ---------------------------------------------------------- Jag vet inte vad din bil dricker nu, men räkna med högre förbrukning i alla fall. Jag brukar trösta mig med att man åker tystare i en bensinare än en diesel, och har rätt mycket billigare skatt på bilen som man kan fylla i tanken istället .
Jag vet också att det kan skilja uppåt 1dl. beronde på hur man får de två justerskruvarna på rätt förhållande till varandra.
Jag vet också att metanolinblandningen i bensinen verkar rinna rakt genom de här gamla bensinmotorerna.
Så länge som Shell hade V-pover utan etanolinblandning så kostade den kanske 65öre mer litern, men bilen drog bränsle för ca. 1:40Kr mindre per mil även om den inte alls behövde det högre oktantalet.
Sedan blev de tvungna att balanda in etanol även i V-power'n i miljöns tecken, och bränsleförbrukningen ökade så det blev ingen vinst i kassan längre, bara dyrare.
Man skall ju också vara medveten om att även fast bilen troligen blir mycket trevligare att köra med under normala förhållande så har ju motorn rätt litet vridmoment, så när backen är lååång och seg, eller motvinden är som en vägg, så viker den sig ändå, även om den klarar rätt mycket mer.
Men de flesta som gjort det är nog i alla fall rätt överens om att det blir så mycket bättre och trevligare att köra bilen, så det är värt arbetet och mera bränsle.
En skrev t.o.m. att tanken på att byta ut bilen som han gillade för övrigt mot något kraftigare, helt hade försvunnit med den extra kraften som gick att få fram ur motorn.
"""""""""""""""""""""""
"""""""""""""""""""""""
Tillbaka till nutid

:.
Skriv gärna och fråga om det är något som är oklart.
Jag kommer nog att ha lite begränsad tillgång (eller tid) för datorn även ett tag framåt.
M.v.h. JANKRO.