• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Förfrågan till Transportstyrelsen

F

F.d. 53061

Guest
Sv: Förfrågan till Transportstyrelsen

Vi gör som svensken alltid har gjort vi knyter näven i fickan sen betalar vi ock fortsätter att åka i våra fordon som vanligt. Det är bara att tacka ock ta imott.:twitcy:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Sv: Förfrågan till Transportstyrelsen

Vi gör som svensken alltid har gjort vi knyter näven i fickan sen betalar vi ock fortsätter att åka i våra fordon som vanligt. Det är bara att tacka ock ta imott.:twitcy:
Och lite av det kommer nog ifrån att vi i grunden litar på våra politiker, vi litar på den svenska demokratin och vi respekterar besluten även om vi kanske inte alltid tycker om dem.

Jag hoppas iaf att det är så:)
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Förfrågan till Transportstyrelsen

Frågeställningen och grunden för skattehöjningen är nog precis detsamma som inträffade i Finland ett år sedan. Vore trevligt att få höra hus detta utvecklats där?

hälsning
jyrki
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Förfrågan till Transportstyrelsen

Gäller det bara äldre bilar (före 1/1 -2011) eller kan man lb regga en 2011 för lägre skatt

Äldre. Min är reggad 2002 med karosserikod 22. Den karosserikoden "finns" inte längre utan nu blir alla husbilar PB2. Minns inte riktigt när den karrosserikoden försvann.

Jag kan utan problem regga om min till PB2 för att få köra på ex B-kort före 1996 (bara rulla dit och betala en slant + att ta bort EG-reflexerna bak).....men.. har jag väl gjort det så går den ej att regga tillbaka till LB igen.

Så har man C-behörighet tycker iaf jag att det är det bästa valet =)
Sen så finns det ju en praktiskt dispens för Lb med bostadsinredning (22) som gör det möjligt att åka fler passagerare än vad som står i reg-beviset.

Må väl/
J
 
T

Teddi

Guest
Sv: Förfrågan till Transportstyrelsen

har idag grävt litegrann i detta.miljöskatter som helhet skall harmoniseras med övriga europa.mycket återstår.min logik är detta.ett exempel.har du din bil inreggad helår så kanske den enda resan vinterhalvåret består av en sväng till fjällen på cirka 200 mil.för detta får du betala 4000 kr. i coskatt.var finns logiken i detta?.har vi nu en skatt som baseras på utsläpp skall de också vara så.vi kommer inte undan skatten som helhet.men den skall grunda sej på de fakta att vi kör olika mycket. många kommentarer som har kommit in till myndigheten handlar om de.därför e den enda rättvisan med denna nya miljöskatt att vi får en ny kilometerskatt.vi e vinnare med detta men inte med det gamla systemet.samtidigt kan vi glömma de för gott.ja kommer att fortsätta att kämpa för detta med hjälp av gamla pappersvändarekompisar men dom har fortfarande kvar det kunnande som krävs.jag återkommer om det finns tycke för detta.
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2025
Sv: Förfrågan till Transportstyrelsen

Frågeställningen och grunden för skattehöjningen är nog precis detsamma som inträffade i Finland ett år sedan. Vore trevligt att få höra hus detta utvecklats där?

hälsning
jyrki
Ja här blir det att ställa på och av... räcker med avställning 2 veckor så räcker det till avgiften. Friheten går förlorad men vad ska man göra? Skatten är ju utsläppsbaserad men personligen tror jag att det är bränslet och inte bilen som genererar utsäppen.
ps. tror inte att avgaserna blir renare om man betalar mera... men staten behöver pengar och det är dagens melodi att inkassera skatt med miljön som försvar.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1074

Guest
Sv: Förfrågan till Transportstyrelsen

Har vi råd att köpa och köra husbilar på ett antal 100,000 tusen kronor så tror jag att vi har råd med höjningen på drygt . 2,000:- / år oxå.
Det har varit samma diskutioner på både sprit och cigaretthöjningar vi vänjer oss.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.633
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Sv: Förfrågan till Transportstyrelsen

Hej!

Jag tycker att det inte var så länge sedan som skatten var ca 1700:-
Sedan steg den för bara några år sedan till 5080:- och nu till nästan 8000:- :mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad:
Allt detta på bara några få år.
Det är en total ökning på runt 6000:- per år.:mad::mad::mad::mad::mad:
 
T

Teddi

Guest
Sv: Förfrågan till Transportstyrelsen

de har också varit många personbilsägare som fått tillbaka pengar på skatten o kommer att få lägre skatt på den nya fakturan.men vi skall inte låta oss luras.allting skall finansieras på ett eller annat sätt.bl. ann. den nya höjningen på våra husbilar med 2900 kr.finns inga allmosor längre.har man då ingen husbil o vara med till den solidariska återbetalningen till s.k. klimatkostnader så får vi istället lägga på ett par spänn på bullarna på andra sidan gatan.vi e bara början i sin linda.:mh:
 
T

Teddi

Guest
Sv: Förfrågan till Transportstyrelsen

> Fråga: hur många mil skall köras i förhållande till den nya skatten?skatten
> baseras ju på utsläpp ock då måste ju skatten bli högst individuell.de finns bara ett
> rättvisesystem med denna modell ock de måste sluta med kilometerskatt.hur skall ni
> annars mäta utsläpp?

> Vet inte riktigt vad du menar i din fråga med hur många mil den ska köras?
> Om ett fordon har koldioxidbaserad fordonsskatt så beskattas de utifrån hur mycket
> koldioxid (CO2) de släpper ut vid blandad körning.
> > ja menar att om vi ska beskattas efter utsläpp så kan ju inte s. k. blandad körning komma ifråga.vi kör ju olika mycket.de kan ju inte vara några problem att förstå detta.detta kräver en kilometerskatt.utsläppsrätter är ett annat förslag.ni kan ju inte göra en schablon på detta? i annat fall får eu titta på detta.jag står för en förening med 6500 medlemmar.vi vill gärna ha ett konkret svar på detta. HÄR ÄR VI NU:JOBBAR FÖR EN RÄTTVIS FÖRDELNING:ÅTERKOMMER:
 
Toppen