• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Förfrågan till Transportstyrelsen

Jan-Christer

FD HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
4584
Medlemskap
2021
Jag har idag skickat ett mail till Transportstyrelsen
där jag ställer frågan.

Jag har idag en husbil 2007 års modell
där jag betalar 5016 kr i fordonsskatt
Jag har köpt en ny 2011 års modell
likvärdig husbil som jag får i april månad
den får jag betala en fordonsskatt på 7900kr.
Hur kan detta vara möjligt och var finns det för logik i detta.
Jag hoppas på ett svar från den som är ansvarig.

Ps. Jag kommer att höra av mig på forumet
när jag får svar från Transportstyrelsen
om det kan vara av intresse.

Hälsningar
Jan-Christer

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025
Sv: Förfrågan till Transportstyrelsen

Man undrar om det är fel på skatten eller fordons tillverkaren som inte hänger med på utvecklingen (2011 modellen ska inte ha så höga utsläpp) eller skatteverket hänger inte med på hur fordonen utvecklas (vet inte vad som finns på marknaden):confused:

F

F.d. 53012

Guest

Vänta inte dig något seriöst svar utan ett byråkratsvar där man säger att dom bara lyder under regeringens miljöpolicy där det skall kosta, mer och mer i detta lilla land som är så litet så det bara klarar en åsikt åt gången. Redigerat/HBK Web

Goldwing

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
5895
Medlemskap
2025

Hej!

En liten undran bara, eftersom du inte skriver det, vilken husbil årsmodell 2011 har du köpt?

Undrar en som också beställt en 2001 (Dethleffs White Edition).

Hälsningar Pelle

JanneW

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Senast ändrad:
T

Teddi

Guest

alla nya bilar från 2011 betalar skatt efter co utsläpp.alla äldre klarar sej.m. a. o.helt sanslöst tänkande från myndigheten.från 2013 betalar vi alla under dom förutsättningarna.de hjälper sålunda inte med ett partikelfilter.därför har jag annulerat min nya bil.nya regler som slår undan benen på oss sker över en natt.med tanke på värdeminskning o. s.v själv hänger ja med i två år till sen tackar ja för mej.allt under egen ekonomi o egnaförutsättningar.

J

Jimbo

Guest

Jag blev förvånad när jag fick skattebeskedet på min Frankia i800.

Den fick sänkt fordonsskatt så nu betalar jag ca 2200:-/helår.

En bra fördel med LB-regg =)

anytec

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2025

Jag blev förvånad när jag fick skattebeskedet på min Frankia i800.

Den fick sänkt fordonsskatt så nu betalar jag ca 2200:-/helår.

En bra fördel med LB-regg =)
Gäller det bara äldre bilar (före 1/1 -2011) eller kan man lb regga en 2011 för lägre skatt

T

Teddi

Guest

glömde att påpeka att ja ock har ställt en fråga till tran.styr. med tanke på att vi skall betala utefter co utsläpp så måste ju skatten betalas i efterhand.vi kör ju olika mycket.skatten måste ju bli väldigt individuell.svaret blev att dom hade väntat denna fråga men inget annat svar kunde ges i dagsläget.kanske någon form av kilometerskatt.de kanske mest rättvisa ändå.ja kan tänka mej att många tar denna kostnad ganska enkelt men långtifrån alla.man kan ju inte prioritera hur mycke som helst.så de e klart att man blir lite uppgiven.e de inte så att alla husbilar går under beteck..klass2.ja har ett annat förslag till skatt med tanke på att skattemoralen e så enormt ömsesidig mellan beslutsfattare o allmänhet.a..hur mycke tjänar du..b...hur mycke har du kvar..c..skicka in de..

F

F.d. 29925

Guest

Det är inte transportstyrelsen som fattar besluten utan valda representanter i regering och riksdag.:mad:

anytec

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2025

Kollade upp våran nya bil vad fordonsskatten kommer att kosta jämfört med en likvärdig bil som är reggad 2010
5018kr/2010 7900kr/2011
koldioxidutsläppet har dom räknat ut till 252g/km
spelar ingen roll att det är en Euro5 motor+partikelfilter

Jan-Christer

FD HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
4584
Medlemskap
2021

Svar till Goldwing.
Om din husbil har en totalvikt på 3500kg eller högre
så kommer du att få betala 7900kr i fordonsskatt

Hälsningar
Jan-Christer

T

Teddi

Guest

de e ju såhär.vem som fattar besluten e helt ointressant.detta e ett miljötänkande. dom själva har inte förankrat detta beslut på dom grunder de handlar om.i annat fall hade dom inte ställt frågan själva när ja pratade med dom. idag har inte miljön med pengar att göra överhuvudtaget.idag e miljön en kassako som så många andra. miljön i dagens läge hade mått mycket bättre om vi hade haft förbud.vi får inte köra bil inte flyga .men vi kan ta tåget. v i kan cykla.åka kollektivt o. s. v.därför anser ja själv att vi kommer i framtiden att få ett svårt gehör för detta friluftsliv som vi så mycket älskar. min dröm e att agera detta o kommande beslut tillsammans med någon annan ock då inte för 6000 åkare utan för hela kåren 60000.idag e vi bara en belastning för miljön.men vi har ändå ett berättigande som så många andra grupper.någon måste agera annars blir de som vanligt.sitt still i båten så den inte kantrar. finns inget so helst att förlora.tack för ordet teddi-

per-inge

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
5944
Medlemskap
2025

Hoppas du kan få ett seriöst svar, varför man går efter en schablon med ett mycket högt CO2 utsläpp på 252g/km. Spelar ingen roll vilken motor du har , ej heller om du har en alkovbil eller halvintregerad.
Varför man använder en schablon kan bero på att inte CO2 utsläppet står i reg.beviset.Något man borde kunna begära. Jag har en Audi A3 personbil där står i reg. beviset CO2 154g/km, då är det lätt att räkna ut skatten.

T

Teddi

Guest

de e precis som du säger.alla e dragna lika.finns inga uppgifter i några papper om utsläpp.va som gör mej lite frustrerad är varför dom kan tänka den horribla tanken att straffskatta helt nya bilar som förhoppningsvis e så rena som de bara går.ett partikelfilter till en personbil idag handlar om 20000 kronor. har kollat upp detta.har man då motsvarande på en lastbil så blir de ju inte mindre pengar.va jag e intresserad av e va vi har för framtid kostnadsmässigt.vi e inte överkörningsbara utan vi ska ha samma förutsättningar som alla andra.därför tycker ja att vi tillsammans skall få lite lika spelregler för framtiden.ja kan mycke väl tänka mej en fullmakt från samtliga intressenter som står för detta härliga friluftsliv..

F

F.d. 4556

Guest

Är ny på detta med husbil, men kan inte beskattningen ha att göra med att inte ta ut högre skatt retroaktivt för de som har köpt husbil under andra förutsättningar, eller vad säger ni som ka mer om detta

T

Teddi

Guest

detta e bara under en övergångsperiod.så småningom hamnar vi under samma villkor.men innan dess så måste vi få lite indikation var vi hamnar någonstans.

I

Ice-Man

Guest

Gäller det bara äldre bilar (före 1/1 -2011) eller kan man lb regga en 2011 för lägre skatt

Ska du registreringsbesiktiga som LB så krävs numera att du bl.a. har lastutrymme från golv till tak vilket helt saknas i de flesta normala husbilar.

quest

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2025

Den borde vara lev. vid denna tid, om det är årsmodell 2001??? Jag tror Du menar 2011. Vi är i samma situation, vi har samma samma modell på gång. Har också mailat till Transportsyrelsen. Kul om man har råd att ha bilen påställd.:mad:

Toppen