• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Föredrar Norrland

BoEr

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2025
Sv: Föredrar Norrland

Ett inlägg i ställplats/camping debatten. Vi föredrar att åka norrut på lite längre tripper. Framförallt för att de platser och övernattningsställen motsvarar det vi vill se och uppleva. Vi skaffade inte husbil för att trängas på populära ställplatser i södra Sverige som vi upplever blir mer och mer likt campingliv, där en del parkerar flera dygn i sträck och utrymmena är begränsade. Undantag finns men de håller vi för oss själva. I Norrland kan vi ha ett 20 tal platser helt för oss själva med både bad, fiske och naturupplevelser i stort sett gratis. Vi är absolut inte asociala och inte vill ha grannar..men med husbilen söker vi nya upplevelser.

Norrland? Är nog kanske bra? Men för mej är det mest fråga om tall, gran, myrar, mygg, knott. Eller?
Och 10-20 mil mellan sevärdheterna. Såvida man inte fiskar harr eller röding förstås.
Förstår (tror jag, ni som gillar Norrland). Men ...

Jag har bara erfarenhet av ett repmöte i Kalix, bra men wow, så många insekter.

Håller mej nog till de södra landskapen - Halland, Skåne och Blekinge.
Och, mitt förra landskap, Sörmland. Fantastiskt vacker natur; lövskog, sjöar och hav.
Bohuslän platsar också förstås!

Kanske jag har fel, borde kanske åka norrut, Höga Kusten står faktiskt på resplanen!

lenmar

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2025

Det tycker jag att du ska gör botte42.
Vi står nu på en fantastisk ställplats som heter Ångersjön. Har precis tagit ett dopp i sjön (26gr) och vi är på vär till norra Finland. Inte en mygg och ett fantastiskt väder
Lennart

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Själva har vi just hamnat i Gumbodahamn, en liten båtklubb som gjort en trevlig, vad de kallar, "havscamping".

En blandning av husbilar, husvagnar och nationaliteter.

Norrland som bäst... Priset, ja man lägger 100 kr i ett kuvert, det gör man gärna!

image.jpg

Skall lägga in den på ställplatslistan. Den ligger mellan Umeå och Skellefteå.

Daniel K

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

Stora Stenträsket om man söker lugnet i ödemarken i norr. Var där på en fisketur med ett barnbarn 8/8-9/8. Finns husbils/husvagnsplatser för en 50-lapp. Vatten i brunn med handpump, el har man med sig. Fina utedass och björnsäkert soprum. Inplanterad röding, öring och laxöring.. fiskekort 100 kr. Man kan hyra roddbåt, också 50 kr/dygn. Inga mygg men lite knott på kvällen när vinden mojnat.

Lat 66°08648 Long 22°06767

http://www.lulea.se/download/18.593...11854315/Översiktskarta+Stora+Stentrasket.pdf

08082014-DSC_6255.jpg 08082014-DSC_6229.jpg

Lovelylook

FD HBK Medlem
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
15269
Medlemskap
2021

Ett inlägg i ställplats/camping debatten. Vi föredrar att åka norrut på lite längre tripper. Framförallt för att de platser och övernattningsställen motsvarar det vi vill se och uppleva. Vi skaffade inte husbil för att trängas på populära ställplatser i södra Sverige som vi upplever blir mer och mer likt campingliv, där en del parkerar flera dygn i sträck och utrymmena är begränsade. Undantag finns men de håller vi för oss själva. I Norrland kan vi ha ett 20 tal platser helt för oss själva med både bad, fiske och naturupplevelser i stort sett gratis. Vi är absolut inte asociala och inte vill ha grannar..men med husbilen söker vi nya upplevelser.

Ursäkta, menar ni att ni jmf ställplatser med campingliv, då har ni verkligen inte varit på campingar i Skåne. Här finns de finaste campingarna och det är 4 meter mellan vagnar och husbilar, definitivt inte trångt och vi saknar mygg utmed kustbanden. Ställplatser är inget för oss, mer än att vi bara ska sova och sedan vidare, vilket vi inte skulle göra i Sverige. Bad i Norrland låter inte särskilt lockande. Tack och lov är vi alla olika, för annars hade vi alla inte fått plats runt Halland, Skåne och Blekinge:) där de bästa baden finns i Sverige

Leifw

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021

Efter att vi sedvanligt varit i Italien på försommaren så skall blå vägen vara mycket intressant i Sverige/Norge. Körde Finska sidan nyligen så det blir roligt att fara på andra sidan viken. Det blir i slutet av månaden o har bokat färja till Umeå som kommer sent på kvällen.
Hem troligen silvervägen till Skellefteå o sedan runt viken hem.

Hur är det med ställplatsen Lundåkern i Umeå är det ok att komma dit i mörker?
Även tips längs rutten mottages med tacksamhet.

Leif

Ove & Marjatta

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4902
Medlemskap
2025

Rapport, Kolgårdens Camping, Vilhelmina.

04 augusti, klockan är 22.45, 22 grader varmt och inte en enda mygga har vi sett!

Visa bilaga 88126

Vi var där 3 husbilar ett par dagar före dig. Startade resan runt Vildmarksvägen där. Kolgården blev vår favoritcamping.

Maken och jag körde även i Finland. Nådendal upp kustvägen sedan via Haparanda till Sverige igen. Totalt 3625km och 3 veckor. Inga mygg såg vi på hela resan.

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Ursäkta, menar ni att ni jmf ställplatser med campingliv, då har ni verkligen inte varit på campingar i Skåne. Här finns de finaste campingarna och det är 4 meter mellan vagnar och husbilar, definitivt inte trångt och vi saknar mygg utmed kustbanden. Ställplatser är inget för oss, mer än att vi bara ska sova och sedan vidare, vilket vi inte skulle göra i Sverige. Bad i Norrland låter inte särskilt lockande. Tack och lov är vi alla olika, för annars hade vi alla inte fått plats runt Halland, Skåne och Blekinge:) där de bästa baden finns i Sverige

Har inget emot campinglivet som sådant...bra att ni gillar det.
Vad jag vill säga är att på många populära sk ställplatser kan man se en tendens att man brer ut sig och permanentar sitt uppehälle. Det passar bättre på en camping tycker vi. Därav jämförelsen...sen kan det nog råda bättre ordning på en camping än en ställplats många gånger.
Sen att bada...de bästa badet i år blev i Mittån i Härjedalen...en naturlig jaccutzi
Med lagom svalkande temp. Då det var 30. Gr i luften.
Kan rekommendera rena och fina bad hela norrlandskusten.
Norr om Hudiksvall ligger en av Sveriges finaste stränder i Hölick...bra fiskrestaurang också...

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Efter att vi sedvanligt varit i Italien på försommaren så skall blå vägen vara mycket intressant i Sverige/Norge. Körde Finska sidan nyligen så det blir roligt att fara på andra sidan viken. Det blir i slutet av månaden o har bokat färja till Umeå som kommer sent på kvällen.
Hem troligen silvervägen till Skellefteå o sedan runt viken hem.

Hur är det med ställplatsen Lundåkern i Umeå är det ok att komma dit i mörker?
Även tips längs rutten mottages med tacksamhet.

Leif
------------------------------
Ja det är OK att komma till Lundåkern i mörker men ...
Det är inte så lätt att hitta dit utan GPS.
Kör Storgatan västerut från Centrala Umeå å sväng sen vänster innan Tvärån in på Kvarnvägen så är ni strax framme.
Det är mittemot Bölesholmarna - på Norra sidan av älven.
ca 11 min promenad in till Centrum av Umeå - Kulturhuvudstaden 2014. :)

berkri

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028

Har lyckan att vara pensionär och skippar snö och kyla för varmare breddgrader som i vårt fall är Spanien/Portugal. Vi står gärna på ställplatser och har inget behov av att bo på camping med landsmän hela vintern. Det blir lätt "gäng", skvaller och avundsjuka när man börjar bli för mycket kompis med grannarna. OBS! Det finns absolut undantag där grannsämjan är god! Är medveten om att detta är en "öm tå" men likväl förekommer det.

På sommaren åker vi gärna upp till Norrland och har under 40 år bara positiva minnen även om myggen vissa år kan vara "bara för mycket". Vi älskar friheten, vidderna, fjällen och fisket. Billigt blir det också vilket vi inte har något emot.
PS Fick faktiskt ett (1) myggbett i år.
Sommarbilden är från Lappudden utanför Storseleby och "vinterbilden" är från Spanien.
OBS! Bilden från Lappudden är uppochner men snygg ändå! DS

Bilagor

• IMG_0171.JPG
    IMG_0171.JPG
    718,5 KB · Visningar: 11
  • IMG_3593.JPG
    IMG_3593.JPG
    3,9 MB · Visningar: 6
Senast ändrad:

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Då har du tydligen inte varit i Norrland ;)
Jag har varit 4 veckor söderut bl.a. 2 resor i Österlen, och nu är vi i Norrland (polcirkeln Jokkmokk) och där i Norrland är vattnet så rent att det är drickbart,
Söderut är det mest övergött och annat syreförstörande så man får se upp vart man badar. ;)
Sedan är det ibland kilometrar mellan husbilar och husvagar i norr, när vi stod i Smygehuk fick vi be 2 bilar att flytta sig så vi kunde fara vidare.

/Pelle

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Tack har GPS finns det någon bättre plats?

Leif
----------------------
Näe - detta är "bästa" och natur-/vackraste platsen i centrala Umeå - min åsikt!
Ser Kulturväven i morgonsolen å laxar/öringar som hoppar i älven.
Glöm inte att se bildmuseet (å ev nån konstutställnng) å världens största KLÄDNYPA - jag bor bredvid den.

berkri

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028

Apropå Bildmuseet, var där förra året och för första gången i mitt liv klagade jag på knepiga (konstiga) lokaler, urusel bildutställning med få bilder i varje rum i 4 våningar och dåliga bilder. Damen i reception tog tacksamt emot mina klagomål!

Lovelylook

FD HBK Medlem
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
15269
Medlemskap
2021

Då har du tydligen inte varit i Norrland ;)
Jag har varit 4 veckor söderut bl.a. 2 resor i Österlen, och nu är vi i Norrland (polcirkeln Jokkmokk) och där i Norrland är vattnet så rent att det är drickbart,
Söderut är det mest övergött och annat syreförstörande så man får se upp vart man badar. ;)
Sedan är det ibland kilometrar mellan husbilar och husvagar i norr, när vi stod i Smygehuk fick vi be 2 bilar att flytta sig så vi kunde fara vidare.

/Pelle

Avundsjuk, jo jag har varit i det mörka Norrland längs upp o dit åker jag helst inte jag är varken enstöring eller älskar mörker. Skåne med närhet till varma breddgrader när värmen är slut i Skåne I Love it:):):)

Toppen