• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förebygg startproblem Fiat

F

F.d. 29894

Guest
Det finns ett konstruktionsfel på Fiat Ducato runt år 2000. Ser det ut som bilden under motorbatteriets minuspol där minuskabeln jordas i chassit och går vidare till startmotorn är det stor risk att du kan råka ut för stora problem ( startvägran ++)
Problemet är den genomgående kabeln som bara är nödtorftigt ansluten till chassit via en "klammer"som är för svagt klämd runt kabelm-. Denna ärgar/oxiderar med tiden och tappar klämkraft och ett större spänningsfall uppstår (= startvägran mm).
Det finns 2 sätt att förebygga fel:
1 löd fast kabelm i klammern, du måste ta loss hela kabeln för att komma åt.
2 Klipp den genomgående kabeln vid klammern och kläm fast 2 nya ringkabelskor som skruvas i chassiet med befintlig skruv.
OBS gör rent ordentligt för bra kontakt i båda fallen.
Har läst några inlägg där man talar om jordflätan dvs den svarta jordkabeln och startproblem . där rekomenderas bara spray med kontaktolja och att vrida kabeln. Detta hjälper bara för stunden och felet kommer säkert igen. Ovanstående ger en permanent lösning.
Kan du inte fixa själv kan en bilelektriker hjälpa. Det är def värt pengarna för att slippa bli stående och bärga bilen. Om du blir stående innan du fixat felet kan du tillfälligt med en startkabel jorde batteriets minuspol i bilchassiet ( EJ motorn) för att få igång motorn.
Lycka till / Bjolen
 

Bilagor

  • JordfelRamen.JPG
    JordfelRamen.JPG
    35,4 KB · Visningar: 931
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Förebygg startproblem Fiat

Bra inlägg men var sitter jordningen på 250 modellen kan säkert vara samma problematik med den.
 
F

F.d. 29894

Guest
Sv: Förebygg startproblem Fiat

Tack Esbjörn för ditt påpekande men faktum är att jag inte sett ditt inlägg tidigare och bilden kommer inte därifrån. Den har tydligen vandrat runt mellan olika forum och inlägg där många har beskrivit sina problem.
Det finns som sagt många som beskriver olika former av problem som relaterar till detta konstruktionsfel (som oxå Fiat erkänner). Tänkte bara att det kunde vara bra att tipsa om hur Fiat-ägare kan förebygga felen permanent.
Betr 250-modellen vet jag inget men kanske någon annan känner till. Ett tips är kanske att följa minusanslutningskabeln från batteriet och kontrollera ev misstänkta anslutningar som ser svaga ut.
Hälsningar Bjolen
 

Per stark

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Motala
HBK-Nr
38490
Medlemskap
2024
Det finns ett konstruktionsfel på Fiat Ducato runt år 2000. Ser det ut som bilden under motorbatteriets minuspol där minuskabeln jordas i chassit och går vidare till startmotorn är det stor risk att du kan råka ut för stora problem ( startvägran ++)
Problemet är den genomgående kabeln som bara är nödtorftigt ansluten till chassit via en "klammer"som är för svagt klämd runt kabelm-. Denna ärgar/oxiderar med tiden och tappar klämkraft och ett större spänningsfall uppstår (= startvägran mm).
Det finns 2 sätt att förebygga fel:
1 löd fast kabelm i klammern, du måste ta loss hela kabeln för att komma åt.
2 Klipp den genomgående kabeln vid klammern och kläm fast 2 nya ringkabelskor som skruvas i chassiet med befintlig skruv.
OBS gör rent ordentligt för bra kontakt i båda fallen.
Har läst några inlägg där man talar om jordflätan dvs den svarta jordkabeln och startproblem . där rekomenderas bara spray med kontaktolja och att vrida kabeln. Detta hjälper bara för stunden och felet kommer säkert igen. Ovanstående ger en permanent lösning.
Kan du inte fixa själv kan en bilelektriker hjälpa. Det är def värt pengarna för att slippa bli stående och bärga bilen. Om du blir stående innan du fixat felet kan du tillfälligt med en startkabel jorde batteriets minuspol i bilchassiet ( EJ motorn) för att få igång motorn.
Lycka till / Bjolen
Tack
Jag har just detta problem
Ibland helt död ,startar efter en stund
Känns som det kan vara detta
Min bil är ducato -00
Just info av denna typen otroligt bra
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
401
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Tack
Jag har just detta problem
Ibland helt död ,startar efter en stund
Känns som det kan vara detta
Min bil är ducato -00
Just info av denna typen otroligt bra
Kan tilläggas att även pluskabeln kan ha detta problem. Vår gamla bil hade det i startmotorns ände. när motorn startar och går så vickar det på kabeln som även är utsatt för väta vilket medfört att det blivit korrosion i kabelskon. Som tidigare den jordningen under batteriet gjorde att man misstänkte dåligt batteri först då startmotorn gick långsamt.
 

Per stark

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Motala
HBK-Nr
38490
Medlemskap
2024
Kan tilläggas att även pluskabeln kan ha detta problem. Vår gamla bil hade det i startmotorns ände. när motorn startar och går så vickar det på kabeln som även är utsatt för väta vilket medfört att det blivit korrosion i kabelskon. Som tidigare den jordningen under batteriet gjorde att man misstänkte dåligt batteri först då startmotorn gick långsamt.
Min har ibland varit stendöd vid startförsök inte ett ljud inte en lampa som tänds absolut inget
Sen har den vid ca tredje startförsök efter nån minut startat som vanligt
Ibland har den dött precis vid startögonblicket spänningsfall liksom
Sen har jag nu insett (tror iaf ) att mina strålkastare flimrat ibland då mötande bilister blinkat på oss
 

Per stark

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Motala
HBK-Nr
38490
Medlemskap
2024
Min har ibland varit stendöd vid startförsök inte ett ljud inte en lampa som tänds absolut inget
Sen har den vid ca tredje startförsök efter nån minut startat som vanligt
Ibland har den dött precis vid startögonblicket spänningsfall liksom
Sen har jag nu insett (tror iaf ) att mina strålkastare flimrat ibland då mötande bilister blinkat på oss
Är det så att glapp i jordflätan /kabeln leder till tjyvström batteriet laddar ur för snabbt upplever det
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Är det så att glapp i jordflätan /kabeln leder till tjyvström batteriet laddar ur för snabbt upplever det

Det är inte troligt, det pekar snarare på ett trött batteri. F.ö. när det gäller Jordflätor så har du eventuellt ytterligare en på förarsidan
mellan chassie och växellåda. Men börja med den mellan batteri och chassie, gör ren jordpunkten ned till ren och blank metall, och byt
bricka ock mutter, den här jordpunkten försörjer hela bilen med jordning. Om kabeln är ärgad under klamman räcker det inte med att göra rent
på utsidan och klämma åt klamman, utan byt hela kabeln! Det är mycket stora strömmar som går igenom där vid kallstart, upp till 500A!
 

Per stark

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Motala
HBK-Nr
38490
Medlemskap
2024
Det är inte troligt, det pekar snarare på ett trött batteri. F.ö. när det gäller Jordflätor så har du eventuellt ytterligare en på förarsidan
mellan chassie och växellåda. Men börja med den mellan batteri och chassie, gör ren jordpunkten ned till ren och blank metall, och byt
bricka ock mutter, den här jordpunkten försörjer hela bilen med jordning. Om kabeln är ärgad under klamman räcker det inte med att göra rent
på utsidan och klämma åt klamman, utan byt hela kabeln! Det är mycket stora strömmar som går igenom där vid kallstart, upp till 500A!
Stort tack för svar
Den flätan på förarsidan är mer synlig den har jag tittat känt på känns ok
Men den andra från minuspolen känns som det är den som spökar ordentligt aldrig tittar på den måste erkännas får göra som du beskriver
Och absolut stora strömmar passerar vid start !
Tror du det har med jorden att göra mitt problem ? Du verkar mkt kunnig
När bilen är i gång går den som en klocka
Att den är stendöd händer ca 5 ggr på 100
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Stort tack för svar
Den flätan på förarsidan är mer synlig den har jag tittat känt på känns ok
Men den andra från minuspolen känns som det är den som spökar ordentligt aldrig tittar på den måste erkännas får göra som du beskriver
Och absolut stora strömmar passerar vid start !
Tror du det har med jorden att göra mitt problem ? Du verkar mkt kunnig
När bilen är i gång går den som en klocka
Att den är stendöd händer ca 5 ggr på 100
Det finns stor chans att det är lösningen på ditt problem, bry dej inte om att titta och känna, sådant här syns egentligen inte, utan lossa alla alla anslutningar på båda jordflätorna och gör helt rent, om det är mycket oxiderat byt dom! Även brickor och muttrar. Kolla även polskorna på batteriet så att de sitter ordentligt på batteripolerna och är rena. Batteripolerna skall sticka igenom polskorna med några mm när allt sitter rätt.
Det här är varken mycket arbete eller dyrt, men det kan avgöra om bilen startar alls, speciellt nu när det blir kallare.
 

Per stark

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Motala
HBK-Nr
38490
Medlemskap
2024
Det finns stor chans att det är lösningen på ditt problem, bry dej inte om att titta och känna, sådant här syns egentligen inte, utan lossa alla alla anslutningar på båda jordflätorna och gör helt rent, om det är mycket oxiderat byt dom! Även brickor och muttrar. Kolla även polskorna på batteriet så att de sitter ordentligt på batteripolerna och är rena. Batteripolerna skall sticka igenom polskorna med några mm när allt sitter rätt.
Det här är varken mycket arbete eller dyrt, men det kan avgöra om bilen startar alls, speciellt nu när det blir kallare.
Stort stort tack
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Det finns stor chans att det är lösningen på ditt problem, bry dej inte om att titta och känna, sådant här syns egentligen inte, utan lossa alla alla anslutningar på båda jordflätorna och gör helt rent, om det är mycket oxiderat byt dom! Även brickor och muttrar. Kolla även polskorna på batteriet så att de sitter ordentligt på batteripolerna och är rena. Batteripolerna skall sticka igenom polskorna med några mm när allt sitter rätt.
Det här är varken mycket arbete eller dyrt, men det kan avgöra om bilen startar alls, speciellt nu när det blir kallare.
Mycket bra tips
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det är väl även värt att nämna att dåliga jordkablar, jordanslutningar och och även svaga anslutningar på plussidan är inget fenomen som bara finns på "halvgamla" Ducato. Problemet har funnits sedan man började bygga husbilar på första europachassit, Fiat, Peugeot, Cittroën, Talbot m.m.
I. o. f. så förekommer det väl på andra äldre bilar också men verkar drabba dessa husbilar mer. Kan kanske bero på att de ofta är avställda över vintern som ev. kanske lockar fram mer oxid och glappkontakter.
Montro om de nyare bilarna kommer att klara sig bättre när de blir halvgamla.

M.v.h. JANKRO.
 

Per stark

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Motala
HBK-Nr
38490
Medlemskap
2024
Det är väl även värt att nämna att dåliga jordkablar, jordanslutningar och och även svaga anslutningar på plussidan är inget fenomen som bara finns på "halvgamla" Ducato. Problemet har funnits sedan man började bygga husbilar på första europachassit, Fiat, Peugeot, Cittroën, Talbot m.m.
I. o. f. så förekommer det väl på andra äldre bilar också men verkar drabba dessa husbilar mer. Kan kanske bero på att de ofta är avställda över vintern som ev. kanske lockar fram mer oxid och glappkontakter.
Montro om de nyare bilarna kommer att klara sig bättre när de blir halvgamla.

M.v.h. JANKRO.
Tack för värdefull info
All info superbra
Tack
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Opps. Denna tråd missade jag när jag hade problemet. :)
Kul då finns det dubbel chans att hitta lösning på problemet när nästa
medlem får bekymmer.
 

Per stark

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Motala
HBK-Nr
38490
Medlemskap
2024
Opps. Denna tråd missade jag när jag hade problemet. :)
Kul då finns det dubbel chans att hitta lösning på problemet när nästa
medlem får bekymmer.
Hade du samma problem som jag
Helt stendöd ibland (väldigt sällan ) men det händer ca 5 ggr på 100 och otroligt frustrerande
Vilket var ditt fel var det jorden
Har min i en lada nu men måste lösa det i vår då bilen i övrigt är fantastiskt och underbar och vi åker otroligt mycket
 
Toppen