Sv: Fördelar eller nackdelar - bakhjulsdrift eller framhjulsdrift
Det går inte att generellt säga att framhjulsdrift eller bakhjulsdrift är bättre.
Det beror helt på bilens vikt och viktfördelning. En plåtis gör säkert stadigare med framhjulsdrift, då en så kort och liten bil får relativt lågt bakaxeltryck och då lätt sladdar på vinterväglag. Medan en lång bil med långt överhäng får tillräckligt med axeltryck så den går bättre med bakhjulsdrift.
Min förra husbil var en Fendt 560 som var byggd på Fiats eget maxi chassis. Den hade bakhjulen mitt under bodelen (se bilden). detta medförde att bilen vägde över bakaxeln (likt en gungbräda). När jag skulle köra till mitt arbete hade jag en lång uppförsbacke, direkt efter en korsning. När jag skulle upp för den backen med vinterväglag, så var det nästan omöjligt, så fort jag försökte gasa kände man framdelen lyfte någon cm och bilen spann loss. släppte man gasen sjönk fronten och bilen fick fäste. Så det var tomgångskörning upp för hela backen 400 meter i 5 km/t som gällde.
På plan men isig väg så gick det pra att köra i jämn fart, men så fort man försökte accelerera steg fronten och hjulen börja spinna. släppte man gasen sjönk fronten och bilen fick omedelbart fäste. Så acelerera fick man göra i nedförsbackarna, och i uppförsbackarna fick man släppa lite efter hand på gasen.
Nu har jag en 7500 kg bakhjulsdriven bil med tvillinghjul. i samma backe kan jag sätta gasen i botten och den ökar sakta farten, men den orkar inte spinna loss med så många ton på 4 hjul, trots isväg.
På längre och tyngre bilar finns bara en fördel med framhjulstdift, och det är att det är möjligt att bygga lägre bilar, med hjälp av Alko chassie. Men nackdelarna överväger.
Men som sagt, små bilar och korta bilar är bättre med framhjulsdrift. Eller långa bilar med kort överhäng. men dessa är ovanliga.