• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Förbud mot övernattning i husbilen i hela kommunen - lagligt???

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025
I debatten är det viktigt att ha reda på vad som är vad när det gäller förbudet. Förbud mot camping regleras i respektive kommuns Ordningsstadgar som stöder sig på Ordningslagen. Brott mot ordningsstadgarna, i det här fallet "olovlig camping", är brott mot ordningslagen och kan rendera böter som kan dömas ut av polisman om gärningen erkänns. Om inte kan rapporten gå vidare till åklagare och tingsrätt. Straffet är, om jag minns rätt och om de inte höjt det, 800 kr. Problemet med campingförbud är att begreppet camping inte är reglerat i lagstiftningen, och inget klart prejudikat finns (vad jag vet). Därför kan förbjudande kommuner "köra sitt race" och hävda sin egen rättstolkning till dess att någon högre rättsvårdande instans har sagt något annat. Men om ingen blir rapporterad, eller att ärendet avskrivs av utredande instans (vilket har skett), så kommer ärendet inte längre och då blir det inget prejudikat, och "frågan hänger fortfarande i luften" och kommunen kan fortsätta att hävda sitt förbud.

Sedan kan kommunen i sina lokala trafikföreskrifter, gällande kommunal mark, förbjuda parkering av personbil klass 2 i stort sett var de vill. Denna metod är naturligtvis mycket enklare och helt lagligt. Överträdelse av parkeringsförbud renderar en parkeringsavgift och kan utfärdas av en parkeringsvakt eller polisman. Dock måste reglerna i Trafikförordningen följas. Överträdelsen gäller bara fordonet, vilket slag av fordon, hur det är parkerat och så vidare. Vad som sker i fordonet finns det inga regler om. Jag tror inte det är något krav på skyltning då ett allmänt förbud som regleras i lokala trafikföreskrifterna gäller, och man är skyldig som trafikant att känna till om dessa, (Jämför parkeringsförbudet på gator för fordon med en bruttovikt överstigande 3.5 ton i Stockholm).

Dessutom när det gäller ett att överträda ett campingförbud genom att sova i en husbil är detta mycket svårt att bevisa. Ingen har laglig rätt att bereda sig tillträde till ett stängt fordon om det inte kan räknas som bostad, så åtminstone ett slutet förvaringsutrymme. Beslut om husrannsakan, av behörig förundersökningsledare kräva, vilket naturligtvis är befängt och icke lagligt enligt Rättegångsbalken/Förundersökningskungörelsen.

bkv22

HBK Intresserad
Kommun
Umeå
Var någonstans står det att det är förbjudet att sova i en bil pb 1 eller pb2, mig veterligen finns det ingen sådan lag.
Nä ingen lag, men kommunerna skapar s k lokala föreskrifter som i detta fall misstolkas och rentav missbrukas såsom lagstiftaren har tänkt. Det ska finnas ett allmänt syfte och att man undviker störningar eller konflikter genom en sådan föreskrift, t ex att man förbjuder rastning av hundar på en yta där många barn brukar vistas. Men i detta fall är det ju bara dumheter - eller Svensk avundsjuka. Inget av dessa kriterier uppnås genom att man övernattar i ett parkerat fordon!

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
På många håll drivs detta av avundsjuka! Dels stugägare som inte gillar att vi husbilsåkare kan få samma fina läge och kanske sjö/havsutsikt som de betalat miljoner för. Dels politiker och tjänstemän som tror att alla husbilar körs och ägs av rika pensionärer som sålt sina villor med miljonvinster och sedan köpt lyxiga 12 meters husbilar i mångmiljonklassen!
Är det inte så? När jag ser ställplatser och campingar är det enligt min bedömning ytterst sällan jag ser husbilar äldre än 10år ungefär, många betydligt yngre. Alltså inköp 500.000- 1.500.000Kr vissa långt högre.

HenkeAls

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2025
Är det inte så? När jag ser ställplatser och campingar är det enligt min bedömning ytterst sällan jag ser husbilar äldre än 10år ungefär, många betydligt yngre. Alltså inköp 500.000- 1.500.000Kr vissa långt högre.
Du har kanske rätt dessvärre....Men de platser vi besöker brukar de mindre och äldre bilarna dominera. Egentligen skulle jag vilja ha bort klass 2 regeln helt vad gäller parkeringar och i stället ha en maxlängd för fordon på dessa platser. Då kan de som vill vara " mobila" och håller sig med fordon lämpliga att köra och parkera nästan var som helst få göra det och de som hellre vill " slå på stort" hålla sig till ställplatser och campingar!

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Ju mer jag läser om detta, desto mer övertygad blir jag om att kommunerna - för det är tydligen flera - inte alls tillämpar lagen och föreskrifterna som lagstiftaren tänkt utan tanken är främst att detta ska kunna tillämpas vid specifika evenemang eller på platser som kan vara föremål för folksamlingar eller liknande. Den springande punken här är begreppet "offentlig plats". Kommunen tycker att hela kommunen utgör offentlig plats och det är inte tillämpbart. Lokala bestämmelser ska bl a användas för att upprätthålla ordningen och hur en övernattning i en parkerad husbil kan sägas störa detta går knappast att motivera.

Jag saxar lite olika stycken ur detta cirkulär på 47 sidor som nog kan anses bevisa detta:

I 3 kap. ordningslagen finns grundläggande bestämmelser om ordning och säkerhet på bl.a. offentliga platser. Dessa bestämmelser gäller oavsett vad som föreskrivs i de lokala föreskrifterna.

Lokala föreskrifter som begränsar de allmänna ordningsföreskrifterna i lagen får inte förekomma. Däremot kan de lokala ordningsföreskrifterna mer i detalj reglera sådana frågor som behandlas i ordningslagen.

I 3 kap. 12 § andra stycket OL anges vidare att lokala föreskrifter inte får lägga onödigt tvång på allmänheten eller annars göra obefogade inskränkningar i den enskildes frihet.

Kommunen ska följaktligen bara meddela sådana lokala föreskrifter som verkligen behövs. Enligt förarbetena (prop. 1992/93:210 s. 142) leder alltför långtgående föreskrifter som saknar stöd i allmänhetens rättsmedvetande lätt till att respekten för bestämmelserna undergrävs. Det är därför angeläget att kommunen noga prövar vilka bestämmelser som behövs liksom bestämmelsernas geografiska tillämpningsområde inom kommunen. Förbud eller påbud ska begränsas till att gälla endast för sådana områden där de verkligen behövs.

När lokala föreskrifter utarbetas måste man alltså noga se till att föreskriften faller inom kommunens kompetensområde enligt ordningslagen, att det föreligger ett verkligt behov av föreskriften, att föreskriften angår förhållanden som inte regleras i något annat sammanhang och att föreskriften inte står i strid med lag eller någon annan författning.

Det kan vara lämpligt att ange vilka syften som föreskrifterna har. Lokala ordningsföreskrifter får bara uppställas om de behövs för att upprätthålla den allmänna ordningen på offentlig plats eller plats som jämställs med offentlig plats (3 kap. 8 § OL).

Kommunen måste noga tänka igenom vilka platser som ska jämställas med offentlig plats. Dessa ska anges med namn. Om det är många platser kan de t.ex. anges i en bilaga till föreskrifterna. Alla föreskrifter gäller då på såväl de platser som utgör offentlig plats som på de
jämställda platserna, om inte annat anges.

Hursomhelst, hur slår man bort grillerna från kommunerna att det inte går att göra så här; de tappar inkomster, turister och anseende och mer eller mindre förlöjligar hela kommunen. Saken måste prövas och prejudikat skapas.
Du har verkligen fördjupat dig i den normkonflikt som kommunernas hävdande innebär, i det här fallet juridisk normkonflikt. Exempel på juridiska normer är lagar, förordningar, domstolspraxis, föreskrifter och sedvänja, i den ordningen. Inom området lagar finns också en hieraki, vilka lagar som står över andra. Men utan att fördjupa sig för mycket i juridisk normkonflikt, ser jag inte någon svensk lag som förbjuder oss att sova i vår personbil 1 eller 2. Framförallt inte några lokala eller regionala ordningsföreskrifter. De är så kallat dispositiva i förhållande till ordningslagen, som i sin tur är dispositiv i förhållande till trafikförordningen. Trafikförordningen är däremot tvingande och är således inte dispositiv. Trafikförordningen gäller i hela landet och kan inte lagstiftas bort genom föreskrifter på lokal nivå. Sådana föreskrifter kan i vissa sammanhang komplettera gällande regler i Trafikförordningen, men ej ersätta dem. Så kan vi hålla på ända upp till våra grundlagar, men tack o lov behöver vi inte gå så långt! Sov gott, men gör det snyggt! Tänk på att privata parkeringsplatser, exempelvis köpcentra med egen tomtmark, kan sätta helt andra regelverk.

Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Jag tror att problemen i Höganäs grundar sig i anhopning av skitabilar och kanske många turister under juli

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag undrar hur någon kan vet om jag sover i husbilen eller ej. Om jag nu sover och någon knackar på dörren och jag vaknar och öppnar dörren så sover jag ju inte längre....
Innebär övernattning att man sover?
Eller är det bara så att de vill inte att turister stannar över natten?

Toppen