• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Förbud mot övernattning i husbilen i hela kommunen - lagligt???

bkv22

HBK Intresserad
Kommun
Umeå
En kommun i Skåne (Höganäs) skriver på sin hemsida att det numera är förbud för övernattning i husvagnar och husbilar i HELA kommunen förutom på campingar och specifika ställplatser!
Det pågår en yvig diskussion på nätet om detta verkligen går att reglera på detta sätt och kommunen har även tillfrågats om detta kan vara rimligt. Svaret är: Enligt 3 kap. 8 § ordningslagen (1993:1617) får kommunerna meddela föreskrifter för att upprätthålla den allmänna ordningen på offentlig plats. 2 § Föreskrifterna är tillämpliga på alla platser inom kommunen som är offentlig plats enligt 1 kap. 2 § första stycket 1-4 ordningslagen om inte annat anges. Bestämmelsen i 11 § är även tillämplig på andra än offentliga platser inom kommunen. För områden som kommunen har upplåtit till torghandel eller streetfood gäller också kommunens lokala ordningsföreskrifter för torghandel och streetfood (KFS 2023:06).

Kan och får dom verkligen göra så? Finns legalt stöd - för hela kommunen, det skulle även innefatta alla skogsbilvägar, avlägg och liknande farbara vägar. Till att börja med är det väl Trafikverket som utfärdar bestämmelser över allmänna vägar, gatuparkeringar och rastplatser och en parkerad husbil är att jämställa med en parkerad personbil. Avsteg från detta måste ansökas och tillstyrkas samt dokumenteras i www.stfs.se. Ponera att det inte rör sig om camping där man fäller ut markisen och sätter ut bord och stolar utan en ren parkering. Om jag parkerar husbilen efter en vanlig gata i ett villakvarter där inget P-förbud råder ska väl inte vara olagligt men menar dom att det blir det om man beslutar sig för att sova över där? Och hur/vem kollar det i så fall?

Vad säger någon med juridiska kunskaper? Eller kommer detta att slå igenom överallt?

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025
Sådana här förbud har varit på gång i en del kommuner, särskilt i södra Sverige. Jag vet inte var det huvudsakliga syftet med förbudet är, men jag har mina aningar och det är inte är inte mot vanliga turister. Som jag ser det är det inte förenligt med allmän rättsuppfattning och att ett sådant förbud går långt över gränsen för vad lagstiftarens mening syftar med Ordningslagen. Läser man förarbetena till lagen står detta ganska klart. Dessutom är ett sådant förbud i stort sett omöjligt att upprätthålla, då det är mycket svårt att kontroller huruvida någon sover i bilen eller inte.

Jag tror att de kommuner som har infört sådana förbud bara har för avsikt att skrämma bort så många som möjligt, och i huvudsak ha något att stödja sig på när de ska avvisa anhopningar av campingfordon från utsatta lägen utan att använda sig av vräkning med hjälp av Kronofogden, vilket är en komplicerad, omständlig och tidskrävande process. Vidare tror jag att dessa kommuner egentligen aldrig har för avsikt att lagföra någon som skall har brutit mot förbudet. De inser nog att en sådant förfarande inte skulle klara att en fällande dom.

Vad jag vet har inte någon fällts för ett sådant brott, i varje fall inte i någon högre instans. Det kan ju finnas någon som har godkänt ett strafföreläggande varvid fallet inte blivit allmänt känt, vilket jag förövrigt inte tror då ingen dömande instans nog skulle vilja ge sig på en så osäkert rättsläge.

Jag har skrivit om detta på forum tidigare och har även haft funderingar om anmälan till JO, men har avstått då något stöd, här eller annanstans, inte har funnits.

Johan Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Finström
HBK-Nr
40970
Medlemskap
2025
Sådana här förbud har varit på gång i en del kommuner, särskilt i södra Sverige. Jag vet inte var det huvudsakliga syftet med förbudet är, men jag har mina aningar och det är inte är inte mot vanliga turister. Som jag ser det är det inte förenligt med allmän rättsuppfattning och att ett sådant förbud går långt över gränsen för vad lagstiftarens mening syftar med Ordningslagen. Läser man förarbetena till lagen står detta ganska klart. Dessutom är ett sådant förbud i stort sett omöjligt att upprätthålla, då det är mycket svårt att kontroller huruvida någon sover i bilen eller inte.

Jag tror att de kommuner som har infört sådana förbud bara har för avsikt att skrämma bort så många som möjligt, och i huvudsak ha något att stödja sig på när de ska avvisa anhopningar av campingfordon från utsatta lägen utan att använda sig av vräkning med hjälp av Kronofogden, vilket är en komplicerad, omständlig och tidskrävande process. Vidare tror jag att dessa kommuner egentligen aldrig har för avsikt att lagföra någon som skall har brutit mot förbudet. De inser nog att en sådant förfarande inte skulle klara att en fällande dom.

Vad jag vet har inte någon fällts för ett sådant brott, i varje fall inte i någon högre instans. Det kan ju finnas någon som har godkänt ett strafföreläggande varvid fallet inte blivit allmänt känt, vilket jag förövrigt inte tror då ingen dömande instans nog skulle vilja ge sig på en så osäkert rättsläge.

Jag har skrivit om detta på forum tidigare och har även haft funderingar om anmälan till JO, men har avstått då något stöd, här eller annanstans, inte har funnits.
Du har mitt fulla stöd vid en JO:anmälan men det räknas knappast eftersom jag inte är svensk.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Man kan misstänka att den lokala campingplats ägaren ligger på politikerna i kommunen för att få till denna typ av regler.
Men man har rätt att parkera sin personbil klass 1 eller 2 på gator och parkeringsplatser under 24 timmar om inga skyltar på platsen anger något annat. Enligt trafikförordningen måste man stanna på lämplig plats för vila om man känner sig trött, att ändå framföra sitt fordon kan bedömas som vårdslöshet i trafik. :cool:

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Googla valfri kommun och Lokala ordningsföreskrifter och sök sen efter "övernatt" och/eller "camp" så kommer du att hitta en del.
Kristianstad är ett exempel.
Kri.png

Morgontrött

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2025
Övernattning innebär väl inte att man måste sova i fordonet räcker det inte med att vistas i bilen/vagnen för att bryta mot regeln ifråga.

bkv22

HBK Intresserad
Kommun
Umeå
En intressant sak är det som står som §1 i samma lag som man hänvisar till:

Ordningslag (1993:1617)
1 § Denna lag innehåller särskilda föreskrifter om allmänna sammankomster och offentliga tillställningar.

Lagen har tillkommit främst för att kunna reglera sammankomster som resande cirkusar, marknader, idrottsevenemang, utställningar och liknande. Inte enskilda parkeringar av enstaka fordon. Står heller inte en stavelse om övernattning i lagen.
Jag tror att man skulle få på tafsen om detta prövades juridiskt. Frågan är om det gjorts?

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Mig veterligt finns det ingen svensk lag som förbjuder dig att sova i din personbil 1 eller 2. Följ ev begränsningar vad gäller tid och ev villkor för pb1 eller pb 2, så kan du sova gott i din husbil. Höganäs eller andra kommuner kanske inte gillar det, men som jag ser det kan de inte göra något åt det!

bkv22

HBK Intresserad
Kommun
Umeå
Den stora frågan är om en kommun har rätt att sätta den här typen av övergripande godtyckliga regler och förbud i en lokal förordning. På enskilda tillställningar och områden kanske, man knappast permanent i en hel kommun. En tolkning av lagen och prejudicerande dom vore på sin plats.
Risken finns att otyget sprider sig och att husbilsfolket skräms bort från hela län, landsdelar. Finns dom som håller med och tycker att har man inte råd att ställa sig på en ställplats ska man inte ha husbil. Själv har jag husbil för att jag inte vill ha kreti och pleti inpå knuten utan vill njuta av natur, tystnad och avskildhet när jag är ute och semestrar, inte av kostnadsskäl. Man glömmer också att ställplatserna ofta snabbt blir upptagna och alternativ saknas. Då är det bara att åka vidare om man låter sig skrämmas av deras tveksamt ogrundade bestämmelser.

bkv22

HBK Intresserad
Kommun
Umeå
Ju mer jag läser om detta, desto mer övertygad blir jag om att kommunerna - för det är tydligen flera - inte alls tillämpar lagen och föreskrifterna som lagstiftaren tänkt utan tanken är främst att detta ska kunna tillämpas vid specifika evenemang eller på platser som kan vara föremål för folksamlingar eller liknande. Den springande punken här är begreppet "offentlig plats". Kommunen tycker att hela kommunen utgör offentlig plats och det är inte tillämpbart. Lokala bestämmelser ska bl a användas för att upprätthålla ordningen och hur en övernattning i en parkerad husbil kan sägas störa detta går knappast att motivera.

Jag saxar lite olika stycken ur detta cirkulär på 47 sidor som nog kan anses bevisa detta:

I 3 kap. ordningslagen finns grundläggande bestämmelser om ordning och säkerhet på bl.a. offentliga platser. Dessa bestämmelser gäller oavsett vad som föreskrivs i de lokala föreskrifterna.

Lokala föreskrifter som begränsar de allmänna ordningsföreskrifterna i lagen får inte förekomma. Däremot kan de lokala ordningsföreskrifterna mer i detalj reglera sådana frågor som behandlas i ordningslagen.

I 3 kap. 12 § andra stycket OL anges vidare att lokala föreskrifter inte får lägga onödigt tvång på allmänheten eller annars göra obefogade inskränkningar i den enskildes frihet.

Kommunen ska följaktligen bara meddela sådana lokala föreskrifter som verkligen behövs. Enligt förarbetena (prop. 1992/93:210 s. 142) leder alltför långtgående föreskrifter som saknar stöd i allmänhetens rättsmedvetande lätt till att respekten för bestämmelserna undergrävs. Det är därför angeläget att kommunen noga prövar vilka bestämmelser som behövs liksom bestämmelsernas geografiska tillämpningsområde inom kommunen. Förbud eller påbud ska begränsas till att gälla endast för sådana områden där de verkligen behövs.

När lokala föreskrifter utarbetas måste man alltså noga se till att föreskriften faller inom kommunens kompetensområde enligt ordningslagen, att det föreligger ett verkligt behov av föreskriften, att föreskriften angår förhållanden som inte regleras i något annat sammanhang och att föreskriften inte står i strid med lag eller någon annan författning.

Det kan vara lämpligt att ange vilka syften som föreskrifterna har. Lokala ordningsföreskrifter får bara uppställas om de behövs för att upprätthålla den allmänna ordningen på offentlig plats eller plats som jämställs med offentlig plats (3 kap. 8 § OL).

Kommunen måste noga tänka igenom vilka platser som ska jämställas med offentlig plats. Dessa ska anges med namn. Om det är många platser kan de t.ex. anges i en bilaga till föreskrifterna. Alla föreskrifter gäller då på såväl de platser som utgör offentlig plats som på de
jämställda platserna, om inte annat anges.

Hursomhelst, hur slår man bort grillerna från kommunerna att det inte går att göra så här; de tappar inkomster, turister och anseende och mer eller mindre förlöjligar hela kommunen. Saken måste prövas och prejudikat skapas.

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025
Föregående inlägg kom emellan.

Svårt att se att Ordningslagen kan tillämpas:
1745485611612.png
Vad är straffet? Felparkering? Förutom regler fordras också skyltar.

Möjligtvis kan man vid kommungränsen sätta upp en områdesskylt, (om det heter så) som förbjuder parkering av husbil under tiden t.ex. 23.00 - 06.00.

Antar att man kan "skita i denna bestämmelse". Men som vanligt hänsyn.

Solus

HBK Intresserad
Kommun
Uddevalla
Måste vara väldigt svårt att övervaka och bevisa, om/när någon sover i sin HB/HV, om inte stödbenen är nere.
Gäller det PB1 och lastbilar/långtradare också?
Detta kan ju bara gälla kommunal mark. Privat mark och gator/rastplatser som tillhör Trafikverket har väl inte kommunen något att säga om?
Bättre att de ser till att taxi och lokala skolskjutsar inte rastar eller ställer upp sina fordon på platser avsedda för husbilar.
Hur ska utländska turister veta vad som står i lokala föreskrifter i en kommun. De har ju redan fördel av att kunna parkera på klass II, där inte svenska HB kan parkera.
Förtydliga skyltningen på många platser, skulle uppskattas.

Jag brukar premiera kommuner som ser HB-turister som en tillgång. T ex Lidköping, Vänersborg, Ulricehamn och Alingsås har gratisplatser, så då brukar jag handla i affärerna, äta på restaurang och gynna ortens näringsidkare.
På t ex Lindesnäs i Uddevalla kostar det 250kr och Laxhall utanför Mariestad kostar 220kr att parkera HBn, mitt på en dammig grusparkering. I bästa fall finns där en soptunna. Förut gynnades restaurangen av ett besök, men nu blir det för dyrt att betala både parkering och middag.
Helt otroligt att det kan skilja så mycket mellan olika kommuner, hur de tänker gällande turismen. En del är väldigt generösa, medan andra gör allt för att försvåra.
Så länge många är villiga att betala för allt dyrare ställplatser och camping, så kommer många kommuner fortsätta försvåra att sova i fordon på andra platser.
Tyvärr ser jag också hur många svenska HB campar på parkeringar vid t ex köpcentrum, med både grill, markis och utemöbler. Bedrövligt, men kanske inte så konstigt att en del kommuner skärper reglerna.
Vid stranden i Rågelund var det 24-tim-parkering, men många campade där i flera dagar, så nu är det nattligt P-förbud. Tack för det!!

Undrar lite vad Sveriges största husbilsklubb gjort för påverkansarbete under sina 15 år.
Kan inte hitta någonstans här att det förts några dialoger eller skickats skrivelser till kommuner/myndighet, gällande synpunker och önskemål, som skulle underlätta för husbilsåkare, samt öka förståelsen och kunskapen hos kommunerna.
Det hjälper föga att bara gnälla ifrån sig här.

Senast ändrad:

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Måste vara väldigt svårt att övervaka och bevisa, om/när någon sover i sin HB/HV, om inte stödbenen är nere.
Gäller det PB1 och lastbilar/långtradare också?
Detta kan ju bara gälla kommunal mark. Privat mark och gator/rastplatser som tillhör Trafikverket har väl inte kommunen något att säga om?
Bättre att de ser till att taxi och lokala skolskjutsar inte rastar eller ställer upp sina fordon på platser avsedda för husbilar.
Hur ska utländska turister veta vad som står i lokala föreskrifter i en kommun. De har ju redan fördel av att kunna parkera på klass II, där inte svenska HB kan parkera.
Förtydliga skyltningen på många platser, skulle uppskattas.

Jag brukar premiera kommuner som ser HB-turister som en tillgång. T ex Lidköping, Vänersborg, Ulricehamn och Alingsås har gratisplatser, så då brukar jag handla i affärerna, äta på restaurang och gynna ortens näringsidkare.
På t ex Lindesnäs i Uddevalla kostar det 250kr och Laxhall utanför Mariestad kostar 220kr att parkera HBn, mitt på en dammig grusparkering. I bästa fall finns där en soptunna. Förut gynnades restaurangen av ett besök, men nu blir det för dyrt att betala både parkering och middag.
Helt otroligt att det kan skilja så mycket mellan olika kommuner, hur de tänker gällande turismen. En del är väldigt generösa, medan andra gör allt för att försvåra.
Så länge många är villiga att betala för allt dyrare ställplatser och camping, så kommer många kommuner fortsätta försvåra att sova i fordon på andra platser.
Tyvärr ser jag också hur många svenska HB campar på parkeringar vid t ex köpcentrum, med både grill, markis och utemöbler. Bedrövligt, men kanske inte så konstigt att en del kommuner skärper reglerna.
Vid stranden i Rågelund var det 24-tim-parkering, men många campade där i flera dagar, så nu är det nattligt P-förbud. Tack för det!!

Undrar lite vad Sveriges största husbilsklubb gjort för påverkansarbete under sina 15 år.
Kan inte hitta någonstans här att det förts några dialoger eller skickats skrivelser till kommuner/myndighet, gällande synpunker och önskemål, som skulle underlätta för husbilsåkare, samt öka förståelsen och kunskapen hos kommunerna.
Det hjälper föga att bara gnälla ifrån sig här.
Rätt tänkt där Solus. Stå på dig. Kräv svar Skriv till berörda kommuner.

Delge gärna här vilken feedback du får.

Spännande att få se resultaten.

bkv22

HBK Intresserad
Kommun
Umeå
Föregående inlägg kom emellan.

Svårt att se att Ordningslagen kan tillämpas:
Visa bilaga 238898
Vad är straffet? Felparkering? Förutom regler fordras också skyltar.

Möjligtvis kan man vid kommungränsen sätta upp en områdesskylt, (om det heter så) som förbjuder parkering av husbil under tiden t.ex. 23.00 - 06.00.

Antar att man kan "skita i denna bestämmelse". Men som vanligt hänsyn.

Det är texten "på offentliga platser" som man lutar sig mot. Man anser tydligen att i princip all yta inom kommungränsen som inte är privatägt är en offentlig plats!
Sätter man upp en skylt vid kommungränsen som förbjuder parkering av husbilar nattetid så har man nog skitit i det blå skåpet. En husbil och en lätt lastbil, ja egentligen också en vanlig personbil är i juridisk mening vid trafikbestämmelser ungefär samma typ av fordon så då måste även dessa innefattas. Vilket i praktiken innebär att nästan inga fordon öht får parkeras över natten i kommunen... Det står heller inte en stavelse om just övernattning, varken i husbil eller annat fordon.
Man försöker röka ut husbilar och tvinga dem till (överfulla) campingar och ställplatser, på samma sätt som man en gång i tiden gjorde med husvagnar och tältcampare. Problemet är bara att en husbil är liktydig med personbilar när det kommer till att parkera och några sådana allmänna förbud går det inte sätta inom en hel kommun på samma sätt som med camping.

Hittepå av lättkränkta invånare som inte inser hur mycket pengar husbilsbesökare faktiskt tillför och vilken badwill det innebär för kommunen då merparten av alla turister idag kommer i husbil. Särskilt utlänningar. Längre tillbaka när semestrar gjordes i tält och husvagnar kunde man inte husera var som helst och då var camping nästan det enda alternativet för ett längre besök än över dagen men med en husbil kan man stanna nästan var som helst och övernatta.

Anders.pe

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2026
Var någonstans står det att det är förbjudet att sova i en bil pb 1 eller pb2, mig veterligen finns det ingen sådan lag.

HenkeAls

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2025
På många håll drivs detta av avundsjuka! Dels stugägare som inte gillar att vi husbilsåkare kan få samma fina läge och kanske sjö/havsutsikt som de betalat miljoner för. Dels politiker och tjänstemän som tror att alla husbilar körs och ägs av rika pensionärer som sålt sina villor med miljonvinster och sedan köpt lyxiga 12 meters husbilar i mångmiljonklassen!

Toppen