• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förbryllad

F

F.d. 50069

Guest
Jooo, nu är det duktig kortslutning i skallen på denne Gubbe:rolleyes:

Jag har tänkt att vara en duktig och JUL aktig person och fixa till en sillinläggning!

I de flesta recept på den kända 1-2-3 receptet på ättikslag står det att det skall vara typ 1dl 12% ättika samt 2dl socker och 3dl vatten och detta bör ju ge en 3% ättikslag, eller hur?


Sen läser man på många andra ställen att det skall vara 6% till sillinläggningar?


HJÄLP:confused:, vilket är rätt.......HUR GÖR NI?:confused:
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Förbryllad

INLAGD SILL 10 st. salta sillfiléer.
Lägg de i vatten ett dygn. (Byt inte vattnet).
Dra av skinnet.
Blanda:
7 cl ättika + 3 ½ dl vatten
4 dl socker
1 tsk krossad vitpeppar
4 tsk krossad kryddpeppar
2 lagerblad
10 kryddnejlikor
--- Koka upp lagen ---
Låt den sedan svalna = KALL
Varva sillbitar med 2 skivade lökar,
(en gul och en röd) och en liten purjolök.
Häll på KALL lag Låt stå i 2 dygn. Färdigt! och gott.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Förbryllad

Jag gjorde min sill igår, samma recept varje år. Du får räkna om mängden ingredienser så att det passar ditt behov.

8 urvattnade sillfileer
1 dl ättikssprit (12%)
2 dl strösocker
3 dl vatten
2 rödlökar i skivor
1 morot i skivor
15 kryddpepparkorn
2 lagerblad

1. Koka upp ingredienserna till lagen & låt den kallna.
2. Låt sillen rinna av & skiva den i bitar.
3. Lägg sillen i burkar varvad med lök & morötter.
4. Fyll upp burkarna med lagen.
5. Låt stå i kyl minst ett dygn.


Lycka till & God Jul:santa-2-icon:

Bennie
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Förbryllad

Eddik er kule saker, ofte står det ikke noe om styrken! Den varierer fra en lett bordeddik på 3% og opp til sterk eddiksprit på 35%. Det finnes nesten ren eddik også, men den finner du ikke i matafærene men på apotek.

En vin eddik holder gjerne rundt 7% og kan brukes som den er. En balsamico er gjerne noe svakere, men har mye annen smak.

Til vår tomatsild til jul bruker vi rødvinseddik, gir en litt rundere smak enn om en bruker hvit eddik med samme styrke. I den totale flytende blandingen blir det rundt 3% eddikstyrke.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Förbryllad

Jag gjorde min sill igår, samma recept varje år. Du får räkna om mängden ingredienser så att det passar ditt behov.

8 urvattnade sillfileer
1 dl ättikssprit (12%)
2 dl strösocker
3 dl vatten
2 rödlökar i skivor
1 morot i skivor
15 kryddpepparkorn
2 lagerblad

1. Koka upp ingredienserna till lagen & låt den kallna.
2. Låt sillen rinna av & skiva den i bitar.
3. Lägg sillen i burkar varvad med lök & morötter.
4. Fyll upp burkarna med lagen.
5. Låt stå i kyl minst ett dygn.


Lycka till & God Jul:santa-2-icon:

Bennie

Tack, då får du den styrkan som jag också läser mig till 3%.....fast på vissa ställen står det att man skall ha 6%:confused:.......
Jaja......jag tror på dig!
 

Kaktus

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4523
Medlemskap
2024
Sv: Förbryllad

Hej, Använder du ättiksprit så är den på 12 %, använder du absilut ren ättika från Perstorp så är den på 24 %. Den senare blandningen blir då dubbelt så stark.... Frågan är om det är ättiksprit eller ättika som avses i receptet. Jag hade nog använt ättika, 24 %, annars hade det stått ättiksprit i receptet.

Hälsningar
kaktus
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Förbryllad

Kaktus hej:)
Jorå i de flesta recept står det att man skall ha Ättikssprit som är 12% och sen två delar socker och tre delar vatten, så långt är jag med (även Ernst K, hehe),
MEN sen kommer det jag undrar över!

Utgår man från 12% som det står i de flesta recept och gör en 1-2-3 blandning så blir det en ättiksblandning på 3%, eller hur?

FAST läser man på Ättikstillverkarens hemsida så skall det vara en 6% blandning till inläggningar?

Märkligt!

Skit samma, nu har jag gjort ett par inläggningar enl. den käre Ernst K. Recept så blir man förgiftat av det där Botus Botuleum eller vad det heter så får jag väl spöka för honom i nästa års Julprogram, hehe!
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Förbryllad

Hej, Använder du ättiksprit så är den på 12 %, använder du absilut ren ättika från Perstorp så är den på 24 %. Den senare blandningen blir då dubbelt så stark.... Frågan är om det är ättiksprit eller ättika som avses i receptet. Jag hade nog använt ättika, 24 %, annars hade det stått ättiksprit i receptet.

Hälsningar
kaktus

Ättika för matlagning är alltid 12% och är det som kallas för ättiksprit eller matlagningsättika.

Ättiksyra är däremot 24% och ska inte användas konc i matlagning.

//Tommy
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Förbryllad

Jag gjorde min sill igår, samma recept varje år. Du får räkna om mängden ingredienser så att det passar ditt behov.

8 urvattnade sillfileer
1 dl ättikssprit (12%)
2 dl strösocker
3 dl vatten
2 rödlökar i skivor
1 morot i skivor
15 kryddpepparkorn
2 lagerblad

1. Koka upp ingredienserna till lagen & låt den kallna.
2. Låt sillen rinna av & skiva den i bitar.
3. Lägg sillen i burkar varvad med lök & morötter.
4. Fyll upp burkarna med lagen.
5. Låt stå i kyl minst ett dygn.


Lycka till & God Jul:santa-2-icon:

Bennie

Precis så här gör jag till julen, men har även lite skuren purjolök i också, vill man ha en rödare färg på sillen/inläggningen kan man ta lite spad från inlagda rödbetor.

//Tommy
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Förbryllad

Tack ska ni ha:santa-2-icon:

Jäkla Ernst! Hehe, nu har hon fått för sig att jag skall kuta runt hemma barfota eller i raggsockor! Sen skall jag ut med en sekatör i skogen och riva ihop granris och plocka mossa!
Här skall det mysas.

Jaja, fast inte törs jag mucka med 55kg urkraft, helst inte i Juletider!
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Förbryllad

Hmm, sterkeste handelsvare i Sverige 24% i Norge 35% og i Australia <12% men uten direkte angivelse på flaskene her down under. Bra vi har vineddik som det ikke er klusset med!
 
Toppen