• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förbrukning

Status
Stängd för vidare inlägg.

cronberg

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
35653
Medlemskap
2024
Hej,

Någon som har koll på vad en Kabe TM i860 -18 kan tänkas dra per mil?
Kör en Dethleffs T7017 -18 idag, och snittar 1.3-1.35 i snitt på E6:an och landsväg.
 

cronberg

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
35653
Medlemskap
2024
Hur är det med motorstorlekar och växellåda? Samma på båda? Vikt etc?
Nej, Kabe är ju bra mycket tyngre och har en större motor, den vi tittat på ligger på drygt 170 HK, ställde mest frågan för att få en indikation på vad man kan räkna med...
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Hej,

Någon som har koll på vad en Kabe TM i860 -18 kan tänkas dra per mil?
Kör en Dethleffs T7017 -18 idag, och snittar 1.3-1.35 i snitt på E6:an och landsväg.
Hej
En referens,
Hymer 2 axlad Fiat 3 liters motorn euro 5 och robotlådan. 4500kg i totalvikt.

Motorväg 100km/h enligt GPS = 107km/h på hastighetsmätaren.

Förbrukning,
På Tysk diesel = 1,06/per mil
Svensk diesel (före 1/1-2024= 1,22/per mil.
Svensk diesel maj 2024=1,13/per mil

Jag misstänker att en hel del blandad diesel ligger kvar i mackarnas tankar. Därav fortfarande högre förbrukning på Svensk diesel än Tysk

Förbrukningen är mätt med trippelmätare och vad man fysiskt får i tanken, alltså inte någon fiktiv siffra från färddatorn.

Mvh Per
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
813
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Min Concorde har en förbrukning på 1,56l/mil på 9300mil (14721 liter 9386 mil för 216635kr dvs 14,72 kr/liter) detta under 6 år.
Vinden har stor betydelse, medvind 1,2 l/mil och motvind 2 l/mil så vid långresor borde man invänta rätt vindriktning men ofta orkar man inte vänta.
 

Sten Rowa

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
30766
Medlemskap
2024
Diselleverantörerna redovisar sin inblandning på årligt medelvärde. Således kan kvaliten variera från pump/tillfälle.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.119
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Jag misstänker att en hel del blandad diesel ligger kvar i mackarnas tankar. Därav fortfarande högre förbrukning på Svensk diesel än Tysk
På den tiden jag jobbade på mackar behövde tankarna fyllas ett par gånger i veckan för att inte bli tomma, borde väl vara något liknande nu. Så att det skulle finnas någon betydande del äldre diesel kvar efter 4-5 månader tror jag inte. Som redan nämnts i tråden har vinden stor betydelse, det kan vara den saken som förklarar den skillnad du sett.

(2023 drog min 2,3 liters Euro 6, 3500 kg, exakt lika oavsett om jag tankat i Sverige eller Nederländerna/Frankrike/Tyskland.)
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
På den tiden jag jobbade på mackar behövde tankarna fyllas ett par gånger i veckan för att inte bli tomma, borde väl vara något liknande nu. Så att det skulle finnas någon betydande del äldre diesel kvar efter 4-5 månader tror jag inte. Som redan nämnts i tråden har vinden stor betydelse, det kan vara den saken som förklarar den skillnad du sett.

(2023 drog min 2,3 liters Euro 6, 3500 kg, exakt lika oavsett om jag tankat i Sverige eller Nederländerna/Frankrike/Tyskland.)
Uppdatering efter ca 300 mil i norra Sverige.
Färd på vägar 50, 70, 80 och max 100km/h
Snitt enligt trippmätare 1,16/mil
Tror att de fortfarande fyller mackarnas tankar med bränsle som har inblandning av miljöbränsle som gällde innan 1/1-2024. Förmodligen har de lager av miljöbränsle som de behöver bli av med.

Mvh Per
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.266
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Uppdatering efter ca 300 mil i norra Sverige.
Färd på vägar 50, 70, 80 och max 100km/h
Snitt enligt trippmätare 1,16/mil
Tror att de fortfarande fyller mackarnas tankar med bränsle som har inblandning av miljöbränsle som gällde innan 1/1-2024. Förmodligen har de lager av miljöbränsle som de behöver bli av med.

Mvh Per

Bli av med ??
Det säljs ju fortfarande dels med 6% inblandning, samt som 100% HVO, och det kommer nog inte att försvinna på överskådlig tid.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
751
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Hej,

Någon som har koll på vad en Kabe TM i860 -18 kan tänkas dra per mil?
Kör en Dethleffs T7017 -18 idag, och snittar 1.3-1.35 i snitt på E6:an och landsväg.
Vi hade en Kabe 780XLX -18 ( 4.5 ton) med Fiat 180hk med robotlåda. Den drog 1.1-1.25/mil emellan 80-90km/h. Nuvarande Nordic (5 ton) med MB 3.0L V6 drar något mer...
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.317
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vi har en Hobby Optima Premium 2020, 3,5 ton, på ett 2019 Fiatchassi, tillverkat i december 2019, med den tidigare 130 hk motorn utan AdBlue eller smartgenerator. Vi har legat på 110-120 km/h på motorvägar i Tyskland och ner genom Kroatien. Vi har legat på 60-80 km/h på småvägar i hela Europa. Oavsett verkar den dra runt litern per mil. Vi kan ligga strax under litern, men aldrig över 1,1.
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
374
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Pilote V630J med robotlåda 0,85l/mil vid 100km på mätaren ca 95 på GPSen, lite fortare är lastbilar
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Bli av med ??
Det säljs ju fortfarande dels med 6% inblandning, samt som 100% HVO, och det kommer nog inte att försvinna på överskådlig tid.
Har du någon annan förklaring, varför den tar ca 1dl mer per mil när man tankar i Sverige ?
Trots genomsnitts hastigheten är betydligt lägre ?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.553
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Har du någon annan förklaring, varför den tar ca 1dl mer per mil när man tankar i Sverige ?
Trots genomsnitts hastigheten är betydligt lägre ?
Jag är som synes inte Per, men i alla fall.

Just för att snittfarten är lägre innebär det att det blir fler bromsningar och accelerationer.
Krokig väg drar mer än rak väg.

Sällan en 80 väg är så rak att man inte behöver variera farten.
Vanligt att 100 väg är rakare, som medger högre snittfart.

Annan faktor, bilarna (ICE) drar mer i stadstrafik än på öppen landsväg.

En annan faktor är Sveriges grova asfalt, klart jämnare vägbana i Tyskland.
Vad detta gör på rullmotsåndet kan någon med den kunskapen berätta om.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
522
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Har du någon annan förklaring, varför den tar ca 1dl mer per mil när man tankar i Sverige ?
Trots genomsnitts hastigheten är betydligt lägre ?
Jag tror det bland annat är vår asfalt som är grövre i sin struktur samt kanske vår topografi.
Vår husbil drog ca 1dl mindre i Europa förra sommaren, mot vad den drack här hemma i Sverige.

Innan vi tog färjan tillbaka, fyllde jag den full med tysk diesel och körde tills tanken mer eller mindre var tom (tankrymd 120 liter).
För att senare kunna jämföra med den svenska dieseln :)
Och snittförbrukningen för den tanken, i Sverige (bortsett från de kilometer vi körde från stationen i Tyskland, till terminalen) steg till samma nivå eller strax under den vi hade innan resan ner i Europa. Hastigheten var ungefär densamma (farthållare, 100km/h (GPS) där det gick/var tillåtet).

Ingen vetenskaplig undersökning - men antyder ändå att det inte är så stor skillnad mellan Tysk och Svensk diesel - i utförandet innan reduktionsplikten förändrades/minskades. Andra parametrar som troligen påverkar mer.

Vi körde därefter på svensk soppa, med ungefär samma förbrukning - dock något högre.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen