Sv: Förbränningstoalett
Om man nu skall tala om miljöeffekter samband med husbilslivet så får man inte blunda för den totala effekten som brukligt är här i landet. Nämligen det totala priset. Detta är något som kräver tankeverksamhet vilket är inte miljöprästernas starkaste sida. Kort och gott kan man säga att ju billigare något är ju miljövänligare är det totalt sett. Det här är något som det inte talas om i Sverige då man använder miljöargumenten till övervinster och för brandskattning.
Köper du något så måste du tjäna ihop pengarna som saken eller tjänsten kräver. Lånar du pengarna skjuter man konsekvenserna i framtiden, de blir latenta. Ju mer du köper, ju mer måste du tjäna, resa, konsumera annat för att kunna tjäna osv. Konsumering eskalerar miljöproblemen och hög prisnivå är som en katylysator. Jag tycker att detta är en självklarhet, men jag hör aldrig att det pratas eller skrivs om detta. Hög prisnivå = miljöovänlig, Lågpris = miljövänlig. Om man ser till totalen. (vilket vissa inte vill göra)
Har man en "låg panna och stora händer", är van att lyda order uppifrån och tror stenhårt på auktoriteter, så blir detta svårt att smälta. Konsumtions samhälle leder till penningfixering som i sin tur leder till just penningjakt där allt annat skjuts åt sidan. Se på USA. Bra exempel vilka långsiktiga effekter det blir. Vi är på god väg dithän utan att begripa varför. Visserligen är USA en ytterligheternas land där det finns både det finaste och det värsta, men genomsnittet i miljömening är inte uppmuntrande. Så varför inte fundera vilket effekt i miljön en 40.000 kronos toa i husbil har?
Medans ni tänker, så bli inte förbannade på mig, om ni kommer framtill att ni blivit blåsta ordentligt av alla. Ni är inte ensamma och ingen kräver att ni skall göra något åt saken. Frågan är, om ni ens kan.....