• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förbjud privatimport

I

Inger & Taeke NL

Guest
Sv: Förbjud privatimport

Hej ni alla!

Vilken otrolig smörja!!!

Vi åker ofta över gränsen till Tyskland för nosa runt lite bland husbilsfirmorna. Genomgående är de tyska husbilarna utrustade med mycket tillbehör, snygga och välskötta inne och ute och mycket billigare än i Sverige och Holland.

Vi tvekar inte ett ögonblick, nästa husbil köps i Tyskland!
 

Bilagor

  • Honest, it looks havyer than what it is!.jpg
    Honest, it looks havyer than what it is!.jpg
    172,1 KB · Visningar: 7
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Förbjud privatimport

Inte skall vi konsumenter behöva "kritiskt granska" jounalisternas arbete! De är ju ett av denna yrkesgrupps hederskodex, att kritiskt granska de källor som de bygger sina repotage på. Nu är det ju inte så att jag med hull och hår tror på det som står i tidningen, men någon uns av trovärdighet måste det finnas.
Om man inte kan lita på tidningens "opartishet" så är den nog en saga blott. Det finns betydligt fler husbilsägare (som jag tror tidningen lever av ) än potetiella nybilsköpare. Den verkar sitta i knät på annonsörerna.
Leffe
 
F

F.d. 12358

Guest
Sv: Förbjud privatimport

Vi var och kollade på en husbil igår, en Fiat CET -01 för 200'kr. Upptäckte då att firman importerat den från Tyskland. När vi kom hem så kollade vi samma typ av bil på tyska marknaden och fann priser på 130'-140'EURO för bilar med kortare miltal.
Firman lämnade 1 månads funktionsgaranti, så det var ingen större fördel med den heller.

Vi insåg att vi kan göra en betydligt bättre affär i Tyskland, det är bara att googla.

Min första post här :)
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Förbjud privatimport

Jag läste den artickeln och jag kann förstå er reaktion, tendensen är ju att handla i tyskland är högsta status så är det i hela landet attityden är den det pest o kolera att handla svenskt det skall vara tyskt dom tillverkar bättre vinterbilar än svenskarna den som havdar motsatsen blir närmast idiot förklarad det fins där många bevis på det är inte bara husbilar även vanliga bilar och husvagnar det är mycket bättre kkvallitet på utlänska produkter, jag har undrat ibland hur man vill komma ner till tyskland från ett land som är så dumma så dom inte kann tilverka kvallitets varor det förklarar den höga arbetslösheten, det är status att bojkotta svenska produkter, och slå omkull svenska företag men så är attityden i hela samhället vi skulle lära av norskarna på idrotstävlingar dom är mer patriotiska än svenskarna har man sett nån svensk jubla som en norrman när dom vinner en skid tävling,

att där sen är någon med lite klarare syn som hävdar något annat det är modigt tex artickeln av jarlerud nu vet jag vad omdömet blir för min del efter detta innlägg men det kann jag leva med jag är stolt över att vara svensk.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.539
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Förbjud privatimport

Hejsan varför gör ni inte som jag,skicka e post till husbiltest@teliga.com,tala vad ni tycker om de konstiga medhjälparna han har i sin tidning,jag tycker att det är en ganska trevlig tidning men hacka direkt på honom så kanske han kan ändra på tidningen.

Hälsningar Yngve

Jag skrev ett meddelande om vad jag tyckte om inlägget, och här är svaret från VD.

Hej på er!

Roligt att ni tycker till och vill debattera tidningens innehåll. Det sker
allt för sällan. Jag svarar lite kort i ett gemensamt mail till er alla för
att vara effektiv. Hoppas det är okej.

Lasse Jarlerud är en fast krönikör i tidningen och är det just i egenskap av
branschens röst. Det framgår tydligt i hans presentation. Jag är övertygad
om att mina läsare är kloka nog att inse att han är en part i målet. Hans
röst är en sida av 84. Knappast fog att påstå att jag är köpt. Jag har
tidigare haft artiklar om privatimport och även intervjuat företag som
privatimporterar. Så ni som ifrågasätter min opartiskhet har knappast
lusläst tidningen genom åren.

I Lars artikel uttalar han sig inte negativt om privatimport. Han tillstår
att det är i linje med EU tanken och han är för denna tanke.
Man kan, om man vill, läsa Lasses artikel som en checklista inför sitt
importköp. Och det har flera i branschen gjort, de har också skickat mail
till mig. Men de har undrat varför jag tar in en artikel som stöder
direktimport.

Jag kan absolut hålla med om att många husbilar, särskilt nyare, åker
betydligt mer än 400 mil per år. Men genomsnittshusbilen rullar faktiskt
inte mer än så, det kan man få reda på genom SBP. De har statistik som
sträcker sig 30 år bakåt i tiden.

Att begagnade tyska husbilar som regel är välutrustade är sant, men deras
grundutrustning är ofta mycket låg när de säljs som nya. Man måste skilja på
att importera ny husbil och begagnad.
Faktiskt utövar tillverkarna ganska hårt tryck mot flera svenska importörer
för att få ner "från priset" på fabriksnya husbilar i Sverige. De anser att
det ger en felaktig prisbild och att deras produkter framstår som dyrare än
de är.

Jag kommer troligen publicera några av era reaktioner i nästa nummer. För
det är ju där debatten hör hemma och gör mest nytta. Även om ni som i ilska
nu sagt upp er prenumeration inte kommer kunna vara en del av den.
Ni som väljer att fortsätta läsa tidningen hoppas jag fortsätter vara aktiva
och engagerade. Ni ska veta att jag uppskattar era reaktioner.

Vänligen
Stefan Janeld
 
F

F.d. 7702

Guest
Sv: Förbjud privatimport

Hej ni alla!

Vilken otrolig smörja!!!

Vi åker ofta över gränsen till Tyskland för nosa runt lite bland husbilsfirmorna. Genomgående är de tyska husbilarna utrustade med mycket tillbehör, snygga och välskötta inne och ute och mycket billigare än i Sverige och Holland.

Vi tvekar inte ett ögonblick, nästa husbil köps i Tyskland!

hej o lycka till, har själv gjort ett klipp, köpe en LMC 2009, mod 702, 900 mil, (ärliga) med en utrustningslista som skulle ta för lå ng till att specifisera, motsv, bil skulle en ÅF i sverige ta minst 250 tusen kronor mer för än i tyskland, nypris i sverige ca 800 tusen, jag betalade runt 500 tusen
rotary
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.539
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Förbjud privatimport

Hej

Om du eller jag åker ner till Tyskland och köper en begagnad husbil så står det i registreringsbeviset Privatimport JA

Om däremot en firma åker ner till Tyskland och köper samma bil och sedan säljer den till dig så står det inget om import.

Underligt tycker jag. Varför är det på detta sättet???:confused::confused:

Det finns många firmor som köper begagnade husbilar i Tyskland och sedan säljer dom med god vinst i Sverige, utan att det syns i registreringspappren. Så det är inte bara vi privatpersoner som fyller den Svenska marknaden med importerade fordon.
 
F

F.d. 7702

Guest
Sv: Förbjud privatimport

Inte mycket rätt i det repotaget enl mig, När man sedan ser hur tidningen "Husbil" presenterar sin personal: Fasta medarbetare
Lars Jarlerud
Mångårig branschprofil
Platsschef på Caravanhallen i Haninge. Sveriges enda, av Handelskammaren förordnade, besiktningsman och värderingsman på hubilar.

så förstår man att de inte gillar privatimport.

hej leffe, nog är det konstigt att Lars Jarlerud tycker tyska bilar är så kass, själv importerar ju de Dethleffs, en tysk variant, tillverkad i tyskland, av samma montörer som gjort min direktimporterade husbil. Lars, du snackar skiiiiit
Rotary
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Förbjud privatimport

Är inte alla bilar importerade? Antingen privat eller via företag
min husbil är inte inporterade vissa delar är det, men inte hela bilen lika med personbilar där fins faktiskt svensktillverkade bilar, en liten upplysning till en som tror något annat.
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Förbjud privatimport

Jag kan inte för mitt liv förstå varför man blir så upprörd av denna artikel. Det framgår ju med all önskad tydlighet att artikeln är skriven av en företrädare branschen och därför skall betraktas som en partsinlaga.

För egen del läste jag artikeln med detta för ögonen och reflekterade inte speciellt på de framförda argumenten, en del bra och andra lite korkade och visst fanns det saker som man kunde tyda till "ett tal för sin sjuka moster".

Det man kan göra här som i andra fall där argumenten inte tillalar en är som en del här på forumet, avsluta sin prenumeration eller kanske inse att vi har alla olika intressen och avsikter med våra förehavande och fortsätta läsa tidningen.

Själv är jag sedan något år tillbaka prenumerant men känner att innehållet tunnats ut och förändrats till något som inte stämmer med mina intressen, så för egen del rinner min prenumeration ut i ett icke förnyande.
Men, snart är det vår och tid att plocka fram husbilen igen, haaarligt!
Lasse
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Förbjud privatimport

Om du inte köper en ny bil så kan man se eller misstänka att den gått utomlands. En bil av årmodell -08, som har första registreing i sverige 20090426, och dessutom gått 1800 mil. Är troligen importerad av säljare, vad det än står i regbeviset.

Av de c:a 50.000 husbilsägare som finns i sverige är 10% HKB-are. Av dessa är vi kanske bara 10% som läst detta, resterande 49.500 som läser tidningen tror förmodligen vad som står där. Om inte annat så underminerar det privatimporten.
Leffe
 
F

F.d. 52941

Guest
Sv: Förbjud privatimport

En kort undran; ni som privat importerar en husbil och tjänar flera hundra tusen, sänker ni priset motsvarande i jämförelse med svenska beg.priser när ni ev skall byta bil eller återvänder ni till TYskland??????????????????

Thomas
 

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022
Sv: Förbjud privatimport

Hej

Om du eller jag åker ner till Tyskland och köper en begagnad husbil så står det i registreringsbeviset Privatimport JA

Om däremot en firma åker ner till Tyskland och köper samma bil och sedan säljer den till dig så står det inget om import.

Underligt tycker jag. Varför är det på detta sättet???:confused::confused:

Det finns många firmor som köper begagnade husbilar i Tyskland och sedan säljer dom med god vinst i Sverige, utan att det syns i registreringspappren. Så det är inte bara vi privatpersoner som fyller den Svenska marknaden med importerade fordon.


Om en firma importerat framgår det i fordonsregistret genom att titta på datumen under:

"I trafik första gången i utlandet" resp

"I trafik första gången i Sverige".
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Förbjud privatimport

En kort undran; ni som privat importerar en husbil och tjänar flera hundra tusen, sänker ni priset motsvarande i jämförelse med svenska beg.priser när ni ev skall byta bil eller återvänder ni till TYskland??????????????????

Thomas

Alla ser väl om sitt eget hus och försöker få ut det pris marknaden är beredd att betala. Varför skulle man göra annorlunda?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Förbjud privatimport

Hej, eftersom det mesta av krönikan redan har sågats..... Förutom att det verkar som han inte kan tänka sig att det finns en enda tysk som kan tillräckligt med engelska för att kunna föra ett samtal med en svensk köpare med begränsad kunskap i det tyska språket, så är min nyfikenhet som alltid mest åt det tekniska hållet.
Därför undrar jag med största intresse över uttalandet.
"...de material i form av speciella sprayer som ska anbringas under bilen i lämpliga lokaler...."
Montro, är det Biltemas linolja i sprayflaska som höjs så till de hemliga skyarna och som används av vissa husbilsåterförsäljare, som åsyftas ??? Och om så är fallet, så bör väl lämpligaste "lokal" i alla fall för en privatperson inte behöva vara mer avancerad än utomhus på en grusplan.
(Inget ont om linoljespray för det funkar bra, men bör inte beskrivas som en hel vetenskap.)

JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Förbjud privatimport

En kort undran; ni som privat importerar en husbil och tjänar flera hundra tusen, sänker ni priset motsvarande i jämförelse med svenska beg.priser när ni ev skall byta bil eller återvänder ni till TYskland??????????????????

Thomas


Man kan ju gå steget längre och skänka bort bilen eftersom den redan är betalt.:spinny:

(I alla fall till ungarna)
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Förbjud privatimport

Att det finns så oseriösa handlare som köper husbilar i Tyskland importerar dom till sverige, när dom vet att om är helt Okompatibla i Sverige.
 
Toppen