• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förbannade systemkameror!

F

F.d. 52945

Guest
Sv: Förbannade systemkameror!

Underligt att man sällan ser några bilder tagna av dessa favoritkameror. Mycket snack och lite verkstad!

Menar du Panasonic? Om, titta då gärna på olika fotoforum så ser du att det finns faktiskt några som fotar med detta system. Som jag skrev så passar detta system till mej och jag skulle aldrig "pådyvla" det till någon annan, det är nästan som när vi diskuterar olika husbilsmärken och vinterduglighet...smaken e som baken!!!

Mvh
Pilot
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Förbannade systemkameror!

Jag har fått för mig att jag ska försöka hålla mig till fast optik och ska du hålla på att tracka mig på det här viset så kanske jag köper mig ett bra teleobjektiv, exempelvis denna Canon EF 500/4L IS II för den nätta summan av 122.900 kronor!



1pix.gif
1pix.gif

500is2.jpg
Eh! Leksaker! Så här ska' de' se ut! http://www.youtube.com/watch?v=IRq18WpQZC0
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Förbannade systemkameror!

Ok Anders, så kan det nog vara, men det händer att jag ibland tar bilder till bekanta o.s.v så jag känner iaf. att det var rätt att satsa på denna utrustning, jag har under en del år haft en sk. hybrid kamera och plåtat rätt mycket med den så som sagt efter lite funderande var det dags!

För mej är fotograferandet och husbilsåkandet ett sätt att "ladda" battrierna från en ibland ganska påfrestande vecka med arbete, folk och möten hit och dit..oj nu flummade jag ut lite, men jag tror att ni här på forumet förstår vad jag menar!

Mvh
Pilot
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.932
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Förbannade systemkameror!

Kan man få packa upp den först...? :msn_laugh:

Förresten är Pentax K7 den enda riktiga campingsystemkameran, med sitt robusta och vädertätade hus..., lite av systemkamerornas Nordic! :msn_laugh:

Krister N
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Förbannade systemkameror!

Och jag har i stort sett alltid med mig systemkameran när jag går ut. Förra veckan hade jag med mig min kompakta digitalkamera ngr ggr men kom snart på att nä skall jag fota när jag går ut i naturen så skall jag ha digitala systemet med mig. Inget fel på kompakten men skall jag fota fåglar m.m då hittar jag inte dom med den kompakta måste ha titthålet. Men skall jag bara gå ner till playan då kanske den räcker om jag skall ta isformationer m.m. Det kanske är tungt många ggr men jag har köpt kamera rem i neopren som flexar helt outstanding./susanne
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Förbannade systemkameror!

en undran vågar man köpa beg kamera, skulle vara kul med ett objektiv som tar på långt håll 2-3hundra meter, så man kan fota lite rovfåglar som sitter utefter vägarna och andra djur, för skall man köpa nytt så blir det ca 30-50tusen kr mvh håkan,r

Det är en mycket bra affär att köpa begagnat tele. Var bara noga med att i förväg kolla upp vilken modell du vill ha, och att den är 100% kompatibel med huset du har. Det finns begagnad äldre optik billigt, men den kanske saknar autofocus, eller är såpass gammal att den inte klarar alla funktioner i kameran. Det brukar för varje tillverkare (i vart fall Nikon o Canon) finnas en kompabiltetslista, där all optik och alla hus finns med. Då kan man gå in o kolla om justden optiken är kompatibel med funktionerna på kameran.

Själv har jag köpt de flesta objektiven jag har begagnade. Om du är osäker, vänd dig till en som handlar med begagnat, köper man privat bör man kanske ha lite koll på läget, det förekommer dessutom en del stulet på privatmarknaden.

Lycka till,

/Ludde
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Förbannade systemkameror!

Jag har fått för mig att jag ska försöka hålla mig till fast optik och ska du hålla på att tracka mig på det här viset så kanske jag köper mig ett bra teleobjektiv, exempelvis denna Canon EF 500/4L IS II för den nätta summan av 122.900 kronor!



1pix.gif
1pix.gif

500is2.jpg


Jag visste inte att det fanns så dyra objektiv! Undrar om det är prisvärt!? Undrar också om Ludde använder sådana objektiv!

Jappe

Hej Jappe, jag har bara ett sånt här, ett 300/2,8 med VR, ett sånt får man till det facila priset av 45000kr

1208028979.jpg

Tyvärr tillåter inte ekonomin något större, men jag använder för det mesta en 1,7 converter (Nikon original) till, vilket ger en brännvidd på 510 mm.

/Ludde
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Förbannade systemkameror!

Den här bilden tog jag för en stund sedan av Millan i en mörk garderob. En tjugofemtedels sekund, bländare 1,8. Eftersom jag inte vill störa Millan med avståndsblixtrandet så fungerade inte autofokuseringen i mörkret så jag var tvungen att ställa in avståndet manuellt och det är möjligt att jag slarvade lite. Iso-talet 3200 klarar inte många kompaktkameror utan brus i bilden.

Millan i g.jpg

Jaja, jag vet, hade jag varit stadigare på hand och fokuserat noggrannare så hade bilden blivit bättre. Men det gällde att passa på när Millans öga var öppet och det är en mörk garderob. Ingen blixt! Med någon av mina kompakter hade jag nog inte kunnat ta en användbar bild överhuvudtaget!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Förbannade systemkameror!

Ja, det är klart Millan ska vara i garderoben! Som hon bär sig åt! Den här gången blev straffet 3 dagars garderobsarrest utan mat!

Nä, så stygga är vi inte men ibland drar hon sig tillbaka till "sin" garderob för att få lite lugn och ro. Hon gömmer sig gärna där på natten också eftersom det kommer in en lätt förvildad tamkatt ibland på nätterna för att få lite mat och värme och Millan kanske inte är så där överförtjust i detta! Kalla nätter är det nu så vi ställer gärna upp på det här arrangemanget och våra egna katter tycks acceptera denna ordning utan att krångla.

Den här gången nöjde sig Millan med att kolla omgivningen med hörseln!

Millan i g 2.jpg

Jappe
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Förbannade systemkameror!

Vi har en Olympus kompaktkamera med möjlighet att filma, denna kamera skulle alltid vara med...var det tänkt.

Blev för några år sedan sugen på en systemkamera och då blev det en Nikon D 60 (Ingen värstingkamera med ändå en systemkamera) med 3 olika objektiv, varav ett telezoom.

Det finns även en komplett analog kamerautrustning ståendes i garderoben med hur mycket objektiv och olika filter som helst. (om någon känner ha begär)

När jag funderar över vilka bilder jag har tagit med respektive kamera...så är det med min Iphone...den är ju alltid med.

//Tommy
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Förbannade systemkameror!

Med hjälp av adaptrar kan man använda sina gamla objektiv på moderna digitala systemkameror! Man tappar autofokuseringen och det krävs väl lite manuell inställning men har man fina gamla objektiv så är det värt att prova! Jag köpte tre adaptrar M42 - Canon EOS på Tradera igår för 250 spänn! Tidigare hade jag försökt med en T2-adapter men det funkade dåligt.

Adaptrarna är på väg nu och jag är ruskigt nyfiken på hur detta kommer att fungera!

Jappe
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Förbannade systemkameror!

När jag funderar över vilka bilder jag har tagit med respektive kamera...så är den min Iphone...den är ju alltid med.
//Tommy

Om ljusförhållandena är bra blir det hyfsade bilder med en gammal iPhone. Framför allt finns den alltid med.
Med den nya 4S hade naturligtvis skärpan blivit bättre.

alokomotiv3.JPG

Bilden tagen med iPhone 4 och appen HDR Pro.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Förbannade systemkameror!

Med hjälp av adaptrar kan man använda sina gamla objektiv på moderna digitala systemkameror! Man tappar autofokuseringen och det krävs väl lite manuell inställning men har man fina gamla objektiv så är det värt att prova! Jag köpte tre adaptrar M42 - Canon EOS på Tradera igår för 250 spänn! Tidigare hade jag försökt med en T2-adapter men det funkade dåligt.

Adaptrarna är på väg nu och jag är ruskigt nyfiken på hur detta kommer att fungera!

Jappe

Ha inte allt för höga förväntningar bara. Många av dessa adaptrar är inte bra och kan orsaka partiell skärpeförlust i kanterna t.ex.
Det kan också bli problem med ljusmätningen, d.v.s. det blir svårt att exponera rätt. Återkom gärna med en rapport!

/Ludde
 
Toppen