• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

för och nackdelar av alkov husbil?

F

F.d. 7793

Guest
Sv: för och nackdelar av alkov husbil?

Jag har en rimor ng8 med alkov och våningsäng bak med fullbredd.
Tycker det funkar mycket bra då man inte behöver strula med att bädda fram och tillbaka.
Va på en liten tripp till kroatien föra sommaren och helt utan problem.
Däremot åkte vi med en annan bil i miljonklassen där dörren gick i baklås,toan läckte då en packning gick,vid kraftigt regn läckte en taklucka så inte alltid det dyraste som är bäst ;)

Mvh Richard

larsemil

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2025

Glöm inte bort att kolla hur mycket husbilen får lasta också. Tyvärr är det ofta väldigt låg lastvikt på många nyare husbilar som ska väga max 3,5 ton. Har någon av er körkort som är äldre än 1 januari 1996 och ej varit återkallat sedan dess, får du köra en tyngre husbil klass 2. Lastvikten kollar du lätt på Transportstyrelsens hemsida för respektive bil. Jag skulle vilja rekomendera minst ca 500 kilos lastvikt, när du ska ha 2 vuxna två barn, cyklar, utemöbler, kubspel med mera.

Att köra med en för tungt lastad husbil är inte roligt och inte billigt heller för den delen, vid en kontroll

Mvh
larsemil

F

F.d. 3297

Guest

Fördelen med en alkovbil är att man "däruppe" får extra stuvutrymme för
trädgårdsbord och dito stolar, filtar och kuddar.

Nackdelen med en alkovbil är att man inte ska köra fortare än c: 90-95,
för vid högre fart så byggs det upp en luftkudde framför vindrutan som gör
motorn törstig.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Varje tidsperiod har ju sitt behov och när våra barn var med så hade vi alkov och dom hade sitt lilla utrymme där uppe och även jag fick ligga där och vila i väntan på maten ;) :) ..
Glöm bara inte kolla lastvikt/tjänstevikt(den riktiga,ej på pappret).

Nu när barna inte är med har vi helintegrerad och dom gångerna dom åker med så bäddas soffan ner , vi sover i den nerfällbara sängen .

F

F.d. 25406

Guest

Tänkte bara meddela att det blev en Chausson Flash S3 2009, en Alkov på 6m, med våningssäng+allkovdubbelbädd, helt perfekt för oss:)

Jag kan bara hålla med om det som står i tråden, alkov är en praktisk (kompakt) familjebil, men med nackdelen att den är mer törstig antar jag (drar runt litern, lika mycket som vår bil+husvagn vid liknande hastighet).

/Ove

Toppen