• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Följ omfattande renovering av fiat 1991!

LinneaMavie

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Malmö
HBK-Nr
37619
Medlemskap
2024
Hej alla goa husbilsvänner!
Jag skrev i somras om vår husbil som köptes i maj (fiat fendt 91) som visade sig ha omfattande fuktskador. Säljaren (privat) har inte mött oss alls så jag har förlikat mig med att jag ser denna bil som min läromästare! Jag har gått kurser i båtmekanik, bygga tinyhouse samt möbelsnickeri tidigare så de kommer väl till pass nu tänker jag!
Jag dokumenterar allt och tänker att jag lägger upp en del här för att få tips och råd och kanske inspirera någon annan att våga. Tanken är inte att återställa till nyskicka direkt, men fungerande, friskt och charmigt iaf..

Nu i november har jag rivit, börjar komma fram till friska reglar så dom finns ;) Tyvärr har vädret ställt till det så jag har inte hunnit täta så mycket jag tänkt, så det blir pressening över och fortsatt rivande istället.

Nu måste jag montera bort toaletten för att kunna komma åt det blöta hörnet bakom, någon som har erfarenhet av detta? Jag har börjat skära loss silikonet men vill inte skada något eftersom det fungerar och ska tillbaka på plats sen igen. Bifogar bild!
 

Bilagor

  • IMG_20231123_115023_203.jpg
    IMG_20231123_115023_203.jpg
    262,2 KB · Visningar: 100

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej har ingen erfarenhet av att riva i husbilar med sådana saker. Jag förstår att du är frustrerad på säljaren, och imponerad av att du ger dig i kast med renovering. Hoppas att det går bra och att du får lite tur med vädret, även om det nu är vinter så kan man ju göra en del saker.
Önskar dig lycka till och ska bli spännande att se framstegen i din renovering.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.480
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Dessa toaletter sitter på en skena på väggen.
Om du fått loss den från golvet och runt alla väggar och känner att det går att
dra ut den i botten (mot dej) så att den kommer lite från bakre väggen så skall det gå
att lyfta den från väggen. Den kan stå i typ en balja också. Då måste man dra den rakt upp.

Jag har en toa här hemma i garaget om du skulle behöva en i reserv eller ett foto. :)
Tyvärr hittar jag inte denna plåtbit på någon reservdels bild på nätet.
Jag har den inte heller tyvärr. Men jag önskar en bild på den med mått om du får loss din från
silicone och fästet.

PS det kan sitta skruvar bakom en list mot golvet också. DS


Lycka till. //Tony
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Har inget att tillföra men önskar lycka till , får du till den som du vill ha den åker du billigt sen och överallt, (veteranhusbil)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, jag vet inte om jag skrev förra gången, det jag brukar skriva.

"Om det ser hopplöst och ogreppbart ut och man inte vet hur man skall få till det på ett bra sätt, så innebär det bara att man rivit bort för lite och inte är framme vid vändpunkten än."

Försök att behålla ytterplåten och dess form även om allt börjar "hänga löst" för den bestämmer hur nya reglar m.m. måste se ut för att passa plåten....... Det är hopplöst att försöka få plåten att passa till ny form på nya reglar m.m.

Du kanske redan läst den bland alla gamla renoveringar, men här en renovering för inte så länge sedan som såg rätt hopplös ut också.
Länk.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

LinneaMavie

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Malmö
HBK-Nr
37619
Medlemskap
2024
Dessa toaletter sitter på en skena på väggen.
Om du fått loss den från golvet och runt alla väggar och känner att det går att
dra ut den i botten (mot dej) så att den kommer lite från bakre väggen så skall det gå
att lyfta den från väggen. Den kan stå i typ en balja också. Då måste man dra den rakt upp.

Jag har en toa här hemma i garaget om du skulle behöva en i reserv eller ett foto. :)
Tyvärr hittar jag inte denna plåtbit på någon reservdels bild på nätet.
Jag har den inte heller tyvärr. Men jag önskar en bild på den med mått om du får loss din från
silicone och fästet.

PS det kan sitta skruvar bakom en list mot golvet också. DS


Lycka till. //Tony
Det var så ruttet bakom så efter jag tagit bort allt silikon kunde jag försiktigt skjuta den framåt, sen hjälpte en snäll granne till att koppla ur elen som gick till vattenpumpen. Så betydligt enklare än jag trodde! Så nu är golvet uppbrutet så jag kommer åt att byta :D
 

LinneaMavie

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Malmö
HBK-Nr
37619
Medlemskap
2024
Hej igen, jag vet inte om jag skrev förra gången, det jag brukar skriva.

"Om det ser hopplöst och ogreppbart ut och man inte vet hur man skall få till det på ett bra sätt, så innebär det bara att man rivit bort för lite och inte är framme vid vändpunkten än."

Försök att behålla ytterplåten och dess form även om allt börjar "hänga löst" för den bestämmer hur nya reglar m.m. måste se ut för att passa plåten....... Det är hopplöst att försöka få plåten att passa till ny form på nya reglar m.m.

Du kanske redan läst den bland alla gamla renoveringar, men här en renovering för inte så länge sedan som såg rätt hopplös ut också.
Länk.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
Jag håller helt med om att när det känns hopplöst riv MER! När man får bort det som är dåligt känns det betydligt bättre, börjar äntligen få in min man i samma tankebanor ;) Nästa veckas utmaning blir att montera bort varmvattenberedaren och gasolvärmen så att jag kan byta golvet under dessa..
 
Toppen