• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Får jag köra i miljözon med MB -79, LB Reg?

Linus-sweden

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
12350
Medlemskap
2024
Hej!
Har investerat i en Mercedes från -79 (veteran/skattebefriad) totalvikt 4800kg, LB reggad.

Är det något bekymmer för mig att köra/sova i miljözoner??
Ska under året till Göteborg, Malmö, Stockholm och Berlin. Såg att någon av ställplatserna i Berlin låg innanför miljözon...

Underlättar det om jag klassar om den till PB2??

Vänlingen

Linus
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.063
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Får jag köra i miljözon med MB -79, LB Reg?

Kan inte de svenska reglerna, men i Tyskland behöver du en Umweltplakette. Googla på på det så får du all info.

Håkan
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Får jag köra i miljözon med MB -79, LB Reg?

Det blir garanterat en röd "umweltplakette" i Tyskland = förbud att köra in i miljözon.
Ove.G
Tydligen helt fel med detta. Ursäkta!
 
Senast redigerad av en moderator:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.713
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Får jag köra i miljözon med MB -79, LB Reg?

Hej

För dieselfordon med första registrering -96 och tidigare går det inte att få någon dekal alls (de kallas feinstaubplakette).

/Stig
 
F

F.d. 1804

Guest
Sv: Får jag köra i miljözon med MB -79, LB Reg?

Enl detta är det inga problem : Miljözoner

Kolla sist på sidan: Generellt undantag från förbudet gäller för motorcyklar, trehjuliga fordon, veteranbilar och specialfordon som utryckningsfordon.
 

Linus-sweden

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
12350
Medlemskap
2024
Sv: Får jag köra i miljözon med MB -79, LB Reg?

enl. Din länk borde jag kunna ansöka om en ettårig plakett till kostnaden av 5-1000 Euro...

Ska testa att skicka in en kopia och se vad jag får för svar!:)
 
F

F.d. 1804

Guest
Sv: Får jag köra i miljözon med MB -79, LB Reg?

1 år´s gäller bara om du bor i zonen, i annat fall tolkar jag det som att det gäller som för alla andra.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.713
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Får jag köra i miljözon med MB -79, LB Reg?

enl. Din länk borde jag kunna ansöka om en ettårig plakett till kostnaden av 5-1000 Euro...

Ska testa att skicka in en kopia och se vad jag får för svar!:)

Hej
Om Du inte redan känner till det så går det numera att beställa dekalen från Dekra i Sverige. Det är dessutom betydligt billigare.

/Stig
 
F

F.d. 24477

Guest
Sv: Får jag köra i miljözon med MB -79, LB Reg?

som Cityliner skriver så är bla veteranbilar undantagna. Och eftersom din husbil är just en veteranbil så borde du kunna köra med den överallt.

"Generellt undantag från förbudet gäller för motorcyklar, trehjuliga fordon, veteranbilar och specialfordon som utryckningsfordon."
 

Anita / Soren

HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1018
Medlemskap
2024
Sv: Får jag köra i miljözon med MB -79, LB Reg?

Dekra Sverige vet att ta betalt om jag är rätt informerad, bättre att köpa på plats i Tyskland för 5 Euro.
 

OnsdagsArne

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
14306
Medlemskap
2024
Sv: Får jag köra i miljözon med MB -79, LB Reg?

Hej,

Hur undviker man miljözoner? Jag har kollat in en uppdaterad karta över Tyskland, men där syns bara grovt inritade fält med införandedatum.

Har en husbil från 1987 och kan inte få dekal från Dekra. Utfärdas inte för bensinbilar äldre än 1992 och dieslar före 1996, stod det att läsa. Inte heller är jag "veteran" med bara 27-årig husbil. Vet någon på forumet, om aktuella miljözoner (speciellt Tysklands, men även andra länders) finns inlagda och uppdaterade på några gps-modeller eller appar? Hade tänkt skaffa Navigon på surfplatta/mobil, men har de inte miljözoner i databasen, så får det nog väljas annat märke. Tänk vad många "omräknade vägar" och förseningar det kan bli, om man hela tiden stöter på miljözonsgränser. Eller ännu värre, missar och kör in, dessutom utan dekal!

Tacksam för all hjälp och tänk-på-att-synpunkter inför Europa-trippen. Jag är f.ö. också lastbilsregistrerad med 3.1 ton och längden 4.9m, vilket underlättar i vissa sammanhang.

Hälsningar
OnsdagsArne
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Får jag köra i miljözon med MB -79, LB Reg?

En app finns, jag har den på min telefon och iPad. Var i samma situation som er med förra husbilen från 1988, men upplevde det inte som ett problem att undvika miljözonerna då de var tydligt skyltade som jag upplevde det. Man visste ju vilka städer som hade dem och att då ha koll på skyltarna var inte svårt. Det är ju Tyskland, inte Italien... ;)

Appen heter just "Umweltzone"
 
Senast ändrad:

OnsdagsArne

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
14306
Medlemskap
2024
Sv: Får jag köra i miljözon med MB -79, LB Reg?

Tack!

Då har jag ett bra program som detaljerat visar "alle umwelzonen". Såg verkligen bra ut och tyska är ok. Dock, kan man även finna denna information inbakad i några inte för dyra gps-program för android, så vore det ännu enklare. Mindre än två veckor kvar till semestern och har fortfarande inte lyckats välja gps-app...... Några spontana visdomsord eller rekommendationer?

Hälsningar
OnsdagsArne
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Får jag köra i miljözon med MB -79, LB Reg?

som Cityliner skriver så är bla veteranbilar undantagna. Och eftersom din husbil är just en veteranbil så borde du kunna köra med den överallt.

"Generellt undantag från förbudet gäller för motorcyklar, trehjuliga fordon, veteranbilar och specialfordon som utryckningsfordon."
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, vad är det som räknas som veteranbil i Tyskland. Räcker det som i Sverige att bilen har passerat 30 års strecket och i Sverige blivit skattebefriad, eller finns det flera saker som måste uppfyllas för att i få bilen klassad som veteranbil i Tyskland, och därmed få åka fritt i alla zoner.

M.v.h. JANKRO.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sv: Får jag köra i miljözon med MB -79, LB Reg?

I Tyskland har veteranbilar särskilda registreringsskyltar.
Kan kanske bli svårt att övertyga polisen att man kör en veteranbil när det inte framgår
/ Thomas
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Får jag köra i miljözon med MB -79, LB Reg?

Om bilen är över 30 år och Du är med i en veteranbilklubb så kan Du åka utan miljömärke. Du måste ha ett bevis på att bilen är registrerad i veteranbilklubben synlig i vindrutan. Om detta måste vara på tyska vet jag inte. Kolla med t.ex. Decra eller ADAC.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Får jag köra i miljözon med MB -79, LB Reg?

Har läst nu vidare om detta med veteranfordon (äldre än 30år) i Tyska miljözoner.
Vad jag fått fram gäller följande. Man skall kopia av registeringsbeviset Del 1. och en kopia av en veteranbilklubb där man är medlem synligt i vindrutan.
Mer än så skall det inte vara. Tänker testa detta 2016 i Berlin...
Men om jag känner tyskarna rätt, så vet inte alla fanatiker som gärna lappar bilar om detta. Jag tänker därför ha reglerna om detta med mig, tex kopia av de tyska sidorna. Man kan annars få bilen låst eller bort boxerad, eller, de kan också göra så att de skickar böterna hem till sverige och sedan får man starta en byråkratisk process för att undvika böter, vilket de kallt räknar med att många inte orkar med....
 
Toppen