• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Få loss bromstrumma Fiat Ducato

F

F.d. 21512

Guest
Hej på er!
Handbromsen på min Fiat Ducato -05 kärvar på ena bakhjulet så jag vill ta bort bromstrumman för att kolla lite. Som vanligt sitter trumman som "berget". Det finns tre skruvhål där man kan dra i skruvar för att pressa av trumman. Dock hittar jag ingen skruv som passar, M8 är för liten och M10 för stor och M9 verkar inte finnas att få tag i? Jag har inte heller lyckats hitta något hål på baksidan för att släppa av på bromsbackarna som man kan göra på vissa bilar. Är det någon som har erfarenhet av detta är jag tacksam för lite tips.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Få loss bromstrumma Fiat Ducato

Hejsan Slim6 och välkommen. Är tyvärr inte säker på din årsmodell, men Fiat har tidigare kört med M10 x 1,25 till avdragarskruvarna, alltså M10 fingänga, så det är troligen det på din också.
När du får tag i skruvar så bör du helst fasa av toppen/gängan lite på dem. Om man drar in skruvarna och stukar till gängan i toppen så kan man skada gänghålen i trumman när man skruvar ur skruvarna igen.

Lycka till. JANKRO.

Ps. samma med att släppa backarna. Nedåt, bakåt sitter det en dubbel plastplupp :) i skölden som handbromsarmen till backarna nästan stannar mot. Dra åt handbromsen, tryck in centrumpluppen, och då skall man kunna ta en liten mejsel och bända bort hela pluppen ur skölden. Släpp sedan på handbromsvajern. Då skall armen kunna backa så mycket att en sliten trumma med kant går förbi backarna.
Vet inte heller här helt säkert om det stämmer med din årsmodell.

Man kan också genom ett hål i trumman släppa på backarna. Men det funkar inte förrän man vet hur det ser ut där inne.

Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Ps. samma med att släppa backarna. Nedåt, bakåt sitter det en dubbel plastplupp :) ...............................

Sorry, telefonsamtal........Det blev dubbelt :oops:, Läs Ps. i första inlägget i stället.

Junis

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2025

På -05 sitter trumman fast på hjulnavet med en insexskruv som du först måste få loss, rostar gärna fast. Sedan gäller nog att slå försiktigt på trumman med en blyslägga så den lossar. Sedan är det bara att kolla.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

På -05 sitter trumman fast på hjulnavet med en insexskruv som du först måste få loss, rostar gärna fast. Sedan gäller nog att slå försiktigt på trumman med en blyslägga så den lossar. Sedan är det bara att kolla.
----------------------------------------------------------------------------
Hej junfors, är det inte de två låsningarna av trumman, och även skivorna fram som ofta är ett 2cm. långt stift, som då funkar som styrstift till plåtfälgar ?

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 29925

Guest

Jag brukar även vara noga med att släppa handbromsjusteringen så att den är helt lös fram till hjulen.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Finns det ingen självjustering på handbromsen som typ på VAG bilarna med trummor så är det ju en fjäderbelastad kil som man får trycka upp så beläggen går ihop.

Junis

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2025

Detta finnes inte på bakbromstrumman på -05. Kom först på modell -07.
Men helt rätt att man måste släppa handbromsjusteringen som sitter centralt mitt under bilen före man försöker knacka på trumman.
Sedan är bromsbackarna självjusterande men justeringen kommer du inte åt om inte trumman är av.

Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Detta finnes inte på bakbromstrumman på -05. Kom först på modell -07.
Men helt rätt att man måste släppa handbromsjusteringen som sitter centralt mitt under bilen före man försöker knacka på trumman.
Sedan är bromsbackarna självjusterande men justeringen kommer du inte åt om inte trumman är av.
---------------------------------------------------------------------------

Hej junfors, finns plastpluppen i skölden för avkänning av handbromsarmen på backarna, plus ev. borttagning av den för att kunna backa beläggen extra mycket om nödvändigt, kvar på Ducato -05 som jag skrev om ovan.
Jag är inte säker på när de ändrade den varianten, eller om de behöll den tills det kom skivor bak.

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 29925

Guest

Det händer även ibland att själva handbromsarmen kärvar. (den är fäst i den bakre bromsbacken) Då kan man vrida ett hål för hjulbultarna till ett horisontellt bakre läge, stoppa in en skruvmejsel och trycka skaftet framåt för att lossa armen. Kräver inte mycket kraft för att den skall lossa.

(slipa gärna kanterna på trumman när den ändå är loss)

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 21512

Guest

Tack för alla tips! Jag ska se om jag lyckas få bort trumman i helgen, om vädret tillåter.

Toppen