• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fästa lastöglor i vägg?

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Har en Carthago o ska fästa lastöglor inne i garaget mot baksidan(tänkte sätta stolar o bord med spännband där), hur ska jag fästa dom gör man det med en spaxskruv o lite pl400? Räcker det med en skruv som e 10-15mm(väggtjockleken e 38mm),finns det någon som gjort det,skulle vara bra med lite tips,tack på förhand/Staffan
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Fästa lastöglor i vägg?

Hej Staffan

Jag skulle nog akta mig för att fästa något tungt i ytterväggar på en husbil de har ingen större hållfasthet bara tunna skivor för att spara vikt.
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Fästa lastöglor i vägg?

Väggen består nog mest av isolering så det är inte mycket att fästa i.
Kan du inte sätta grejorna mot främre väggen i garaget? Med tanke på att allt ju vill åka framåt när du bromsar är det bättre alternativ, om det går.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Fästa lastöglor i vägg?

Använder man skena där man fäster sina öglor så har du större möjlighet att hitta något att fästa i. T.ex. Kama fritids T03-47A finns även andra modeller på byggvaruhus eller skeppshandel.
 

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
961
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2024
Sv: Fästa lastöglor i vägg?

Hej
Har inte du skena för att fästa öglor nere och upptill i lastutrymmet?
Använd dessa för att bygga säkring med.

Nisse
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fästa lastöglor i vägg?

Jeg såg at det var en Carthago - det vil si aluplate også på innsiden.
Det er begrenset hvor mye drag du kan bruke, men litt drag er mulig.
Det finnes ikke noe annet enn alu og isolasjon å skru i, samme har vi på ytterveggene i N+B, Concorde og Phoenix. Det jeg har gjort der jeg trenger å skru noe fast i ytterveggen er å bruke skruvanker for 1 mm plate fra ett sett jeg kjøpte på biltema Biltema Sverige - dette fungerer bra for sideveis belastning, men begrenset ved strekk ut fra platen.
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Fästa lastöglor i vägg?

Har fått ett bra förslag av claes105 , man skaffar en träskiva plywood eller ngn annan träskiva,fäster med vinkeljärn uppåt(sänggolvet) o neråt i golvet. Sen kan man fäste beslag o öglor i skivan utan att göra märke i aluminiumet där bak:)
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fästa lastöglor i vägg?

Du kan göra som jag gjorde i min förra bil.

Satte en stång mellan golv o tak ca. 10cm från bakväggen. I den svetsade jag fast en mutter som jag satte en gjängstång med vev på.
Sedan kunde jag spänna (veva) fast det jag ville ha där.
 
Toppen