• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Färskvattentank???

F

F.d. 28640

Guest
Håller på att fixa o dona inför stundande resa,,,nybörjare,,,har köpt pura tank för att göra rent tank o slangar,,,,hur gör jag sen för att kunna använda vattnet utan att bli dålig? Har sett att det finns tabletter och även ett medel som heter Aqua clean ,, ngn som har ergarenhet?? Tips någon? Eller köper man vatten hela tiden i flaskor?
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Färskvattentank???

Vi slår i nåt medel nu på våren innan rsesäsongen börjar, Har nu en burk BioTablett, 6 tabletter till 25 l vatten som skall stå i tank och slangar minst 6 timmar. Skölj se ur systemet med friskt vatten, Vi har alltid använt Aquaclean någr miililiter vid tankning kanske onödigt men jag har alltid duckit vattnet tankat från Croatien till portgal.

det är nog inte tanken som är värsta boven ,genomskinliga plastslangar växer det lätt i om ljuset kommer åt.

Stig och Bertha
 
F

F.d. 25045

Guest
Sv: Färskvattentank???

Dricka vatten?
Men jo dricker vattnet från tanken, gjort sedan 89, men söder om Danmark blir det inte mycket vatten ju.
 

Pricken

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
2746
Medlemskap
2024
Sv: Färskvatten-"påse"

Kan inte låta bli att tänka på bag-in-box lösning där kartongen = "tanken" och plastpåsen = "hermetisk & syre-omsättningsfri" vätskebehållare.
Tänk om det fanns en plastpåse av säsongstyp som man bara stoppade i tanken innan man ska ut och resa. Påsen i sin tur är försluten till slangen så att inget syre kommer in mer än det som redan finns i vattnet. Hur skulle detta fungera?
När säsongsresan väl är över, eller om man tycker att det är dags för rengöring, då byter man påsen eller tar ut den (av miljöskäl), viker ut och in och rengör noggrant. Någon som haft liknande idé?

Hur skall du få vattenpumpen i husbilen att suga upp vatten som innesluts i en plastpåse? :wub:
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Färskvattentank???

Så här gör vi.

På våren fyller vi vatten och ättika i avkalkningsprocent. Fyller pannan och värmer den till full temp. man pumpar sedan genom systemet med varmvatten så alla kranar nås, låter det stå ett dygn sedan tömmer vi systemet.

På våra resor har vi alltid en kanna med fyrstegs kolpatron från Clearly, den står alltid full i kylskåpet. Vem vill dricka ljummet vatten från tanken? En del har ju filter direkt på kranen man då får man ju inte kallt vatten.

Detta har funkat bra för oss.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Färskvattentank???

Vi har aldrig tillsatt något medel i någon av våra husbilar,utan vi har försökt att tömma vattnet så ofta som möjligt,dels själva vattentanken + varmvattenberedaren. Alltså vi gör en "vinteröppning" efter varje resa och nån gång även under.

Dricksvatten tar vi inte från tanken enbart därför att det inte är gott med halvljummet vatten. Köpeflaskor eller sodastreamern i kombination med kylskåp är perfekt.

Anders som fyllde tanken idag inför morgondagen:D
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Färskvattentank???

Om man inte dricker vattnet försvinner ju en del av poängen med husbil, ungefär som dom som inte använder duschen ... :rolleyes:
Har aldrig köpt vatten på charter eller under vår resa i Europa förra sommaren.
En del säger att det inte smakar så gott ... Då kör man tricket jag gjorde med barnen (i husbilen har dom aldrig klagat på vattnet) på charterresa, köp ett par flaskor "köpvatten" fyll dom med kranvatten och ställ i kylen ... Ooohh vilket gott vatten !! Psykologi, Olsson ;)

Skulle det vara kloakvatten man tankat så har jag en burk vattenreningstabletter.


Peter :)
 
Toppen