• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Färskvatten i Spanien

R

Rolfevert

Guest
Ni som är vana resenärer i Sydeuropa, hur gör ni med Era färskvattentankar när Ni varit nere i ex. Spanien.
Detta säger en som aldrig dricker kranvatten i Sydeuropa.
Rolf
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.793
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Färskvatten i Spanien

Jeg bruger 3M vandfilter, og jeg sætter en ny patron i hvert forår.

Jeg drikker altid vand fra tanken, også det vi sætter til køling i køleskabet i små flasker til cykelturen.

Vognen købt som ny i april 2011, og jeg har endnu ikke skyllet tanken.

Jeg tanker nyt vand alle steder, men jeg bruger min egen slange og koplinger.

Tanken tømmes naturligvis før vinter. 3M patronen tages af, da den ikke kan tåle frost. Alle slanger pustes igennem for at tømme det hele af.
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Färskvatten i Spanien

Jeg bruger 3M vandfilter, og jeg sætter en ny patron i hvert forår.

Jeg drikker altid vand fra tanken, også det vi sætter til køling i køleskabet i små flasker til cykelturen.

Vognen købt som ny i april 2011, og jeg har endnu ikke skyllet tanken.

Jeg tanker nyt vand alle steder, men jeg bruger min egen slange og koplinger.

Tanken tømmes naturligvis før vinter. 3M patronen tages af, da den ikke kan tåle frost. Alle slanger pustes igennem for at tømme det hele af.

En fråga som visar min okunskap i ämnet.
Vad är ett 3M filter och var sätter man det?
Rolf
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Färskvatten i Spanien

Hej RolfEvert vi sågs vid Vikaregården. Vi sköljer genom tanken ett par gånger om året, säger en tok som alltid dricker vattnet i Spanien och aldrig blivit sjuk av detsamma.

Hälsningar Sanddammaren

Just så! Hoppas ni fick en trevlig midsommarafton. Kan berätta att midsommarafton i Vikarebyn var en trevlig upplevelse.
Säger en som inte ens borstar tänderna i kranvatten i Sydeuropa .
Rolf
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.793
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Färskvatten i Spanien

En fråga som visar min okunskap i ämnet.
Vad är ett 3M filter och var sätter man det?
Rolf

Hej Rolf

Filteret sidder efter vandpumpen, så tæt på tanken som muligt, men inden vandvarmer og vandhaner. Min sidder i skabet under køkkenvasken.

Det fås i 2 størrelser, vi bruger det store. Sådan ser det ud: Vandfilter til vandrensning, installationskit fra 3M giver rent drikkevand

Søg på nettet, så kan du nok finde det billigere.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Färskvatten i Spanien

Har bygget tilsvarende i våre 2 siste husbiler, men til en litt annen pris. To 10 tommer filterhus, 3 kuleventiler noen meter vannslange næringsmiddelgodkjent og litt tid så er det klart for ett aktivt kullfilter for 10 000 liter vatn og et mikroporefilter med samme kapasitet. I praksis en litt større utgave av det 3m filteret. Annleggskost ca 500 og årskostnad ca 200. Tar ut filtrene på høsten og setter det hele i bypass til våren når vi ikke bruker bilen hele året ellers bytter vi filter før overvintringstur.

Filtrene fjerner alle partikler, lukt og smak fra vatnet. Filtervalg tilsvarer de større industrielle som brukes for produksjon av flaskevatn.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Färskvatten i Spanien

Dricker tankvattnet vid fyllning här hemma. I Sydeuropa använder jag vattnet till allt, inkl tandborstning o disk, utom att dricka, då får det bli köpevatten.

Har inte kommunalt vatten här hemma skaffade därför ett litet smidigt kolfilter som monteras på vattenslangen. Heter Culligan RV800

image.jpg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Färskvatten i Spanien

Varför inte koka påfyllningsvattnet i varma länder om man känner sig osäker, då dödar man även virus bakterier som är så svåra att filtrera? Sen är det bara att kyla ner vattnet till betydligt lägre kostnad än dyra filtrar med underhållsbehov eller "köpe"-vatten med osäker sista förbrukningsdag!
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Färskvatten i Spanien

Vi använder också vattnet till allt utom att dricka och att koka kaffe på mest för att kaffet smakar F** på det spanska kalkiga vattnet , då vattnet inte är speciellt dyrt i Spanien 8L ca1E så köper vi smidigt och bra.
Gun
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Färskvatten i Spanien

Sterkeste variant er det i Mazzaron hvor det smaker sjøvatn med klor!
Selv denne ble til samme smak som flaskevatn gjennom mitt selvbygde filteranlegg. Prøvde et par ganger å sette bilen på trykk fra byvatn, men nei skulle det være brukbart så måtte det om tanken og filterpakken. Bakteriologisk holdt det EU standard noe som ikke alle kommuner i Sverige og Norge klarer hele tiden.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Färskvatten i Spanien

Jag gjorde ett experiment. Fyllde tanken. lät stå i 14 dagar och lämnade in ett vattenprov.
Installerade ett UV-c rör https://www.vidaxl.se/p/40526/uv-c-...pbPdgQPABfp167OTcD5aPgxXrE_ro7zDVCRoC_lLw_wcB



Gjorde om samma sak men med detta vatten som har haft ljus på sig i 14 dagar. (bakteriedödande)

Svaret var nästan likstämmigt. Med tveksam tjänligt.
Förklaringen tveksam var att det absolut gick att dricka men bör inte ges till svaga personer och spädbarn.

Så UV-C anläggningen var utkastade pengar, om man nu köpt det. Hade ett innan till fiskdamm.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Färskvatten i Spanien

Ni som är vana resenärer i Sydeuropa, hur gör ni med Era färskvattentankar när Ni varit nere i ex. Spanien.
Detta säger en som aldrig dricker kranvatten i Sydeuropa.
Rolf
Fortsätter leva som vanligt! Var i ligger problemet? Dricker allt vatten överallt! Kokar i tveksamma fall (Marocko) och låter det svalna. Besökt 38 länder och aldrig magsjuk!
 
Toppen